FEILVURDERT: Maike Luimes, Emilia Andersson og resten av ex.phil.–studentene på Universitetet fikk eksamenskarakterene feil utregnet.

500 fikk feil karakter

Årvåkne Maike Luimes (21) oppdaget at ex.phil.-karakteren hun fikk var regnet ut feil. Nå må Universitetet oppjustere karakterene for over 500 studenter.

Hadde det ikke vært for Maike Luimes’ våkne blikk, ville 549 av de til sammen 1849 ex.phil.-studentene stått igjen med for dårlig karakter. Etter et møte Universitetet og Studentparlamentet holdt om bruk av det nye karaktersystemet, oppdaget hun at hun hadde fått feil ex.phil.-karakter.

– På møtet fikk vi opplyst at de to deleksamenene telte likt, og at avrunding skulle skje til vår fordel. Jeg oppdaget at jeg ikke var blitt vippet opp slik de forklarte, forteller Luimes, som er medlem av Studentutvalget ved Utdanningsvitenskapelig fakultet (UV).

Sensuren hadde ikke vektet de to delene likt. Denne feilen gjaldt ikke bare Luimes, men alle studentene som fulgte seminarvarianten av ex.phil i fjor høst. Dette slo negativt ut for 549 studenter. Siden både delkarakterer og samlekarakterer var lagt inn i databasen, ble det en teknisk sak å regne ut karakterene på nytt.

– Beklager

Studiedekan ved Historisk-filosofisk fakultet Tor Egil Førland beklager at en del studenter hadde fått dårligere karakterer enn det de skulle.

– Sensorene lot den individuelle delen telle mest. Det er for så vidt faglig fornuft i dette, men det strider mot forskriftene, forklarer Førland.

Han forsikrer at noe slikt ikke skal skje igjen.

– Det er jo litt underlig at Filosofisk institutt ikke har fulgt de retningslinjene de selv har utarbeidet, sier studie- og utdanningsansvarlig i Studentparlamentet Boel Christensen Scheel.

Hun mener episoden er beklagelig, men er likevel fornøyd med hvordan Universitetet har håndtert saken.

– Universitetet har gjort en formell saksbehandlingsfeil og ikke lagt sammen riktig. Der det er mennesker, skjer det jo feil. Og vi har fått en kraftig lovnad på at dette ikke skal skje igjen, sier hun.

Hun er redd mange institutter og programmer kan få problemer med å forholde seg til slike retningslinjer også i fremtiden.

Forbigående problem

Seksjonssjef i Universitetets seksjon for studieadministrasjon Hanne Krogh mener alle de nye emnene som kom med reformen har skylden for rotet med karaktersetting. Hun tror likevel det er et forbigående problem.

– Det er selvfølgelig leit at dette skjedde. Men med så mange endringer i eksamensordningene, er det ikke så rart at slikt kan skje. Heldigvis er feilen nå rettet opp, sier hun.

Universitas har det siste halvannet året dokumentert fem tilfeller av studenter som har fått feil karakter på eksamen.

– Hva skal Universitetet gjøre for å hindre at slike feil gjentar seg?

– Studiedekanene på alle fakultetene nå er opplyst om det som skjedde på ex.phil., og jeg vil bli meget overrasket hvis dette skjer igjen, sier Krogh.