Rolig: ANSA–president Gustav Heiberg tror ikke EU–utvidelsen vil få vesentlige negative konsekvenser for norske studenter i Øst–Europa. (Foto: Arkiv)

Dyrere medisinstudier i Øst-Europa

EU-utvidelsen kan bety slutten på luksuslivet til norske medisinstudenter i billige land som Polen og Ungarn.

– En av fordelene med å studere her nå, er at det er kjempebillig, sier ANSA-landsleder i Polen Yngvild Nuvin Blaker.

Men etter at de østeuropeiske landene nå er gått med i EU, kan de om lag 1500 norske studentene der gradvis bli nødt til å avfinne seg med at det blir dyrere å overleve som student.

– Vi vil antagelig se en klar prisstigning i de nye EU-landene i løpet av et par års tid, sier professor ved Økonomisk institutt Steinar Holden.

Årsaken er at de østeuropeiske landene står sterkt i konkurransen med de gamle EU-landene, slik at lønningene og prisene vil stige.

– Klarer seg

President i Samskipnaden for norske studenter i utlandet (ANSA) Gustav Heiberg synes ikke synd på studentene i Polen og Ungarn, som i hovedsak studerer Medisin.

– De kommer uansett til å ha mer å rutte med enn studenter i Norge. De vil få noe

høyere levekostnader, men de får samme utbetaling som studenter i Norge, påpeker Heiberg.

ANSA var motstandere av at studiefinansieringen ble endret slik at studenter i utlandet nå får lik støtte uavhengig av prisnivået i landet de studerer i.

Billigere utveksling

Skal du bare på et utvekslingsopphold til et av de nye EU-landene, kan du imidlertid søke om ERASMUS-stipend på cirka 1800 kroner i måneden. Da kan studieoppholdet i Øst-Europa blir langt rimeligere enn før.

– Utvidelsen av EU er veldig positiv for alle studenter som vil ha et studieopphold i Øst-Europa. Nå jobber vi med å lage utvekslingsavtaler man kan få ERASMUS-stipend på, forteller rådgiver i seksjon for internasjonale programmer ved Universitetet i Oslo Svein Hullstein.