Lenge ubesvart anrop
Lånekassen prakker på studentene papirarbeid og lar dem vente ved telefonen. Universitas gjør opprør mot telefonterror.
Velkommen til Lånekassen. For informasjon om tildeling… [15 minutter senere] Det er noe ventetid på grunn av stor pågang. Hold kundenummer… -Hallo, velkommen til Lånekassen.
– Dette tok jo veldig lang tid, er du alene på jobb eller? -Hehe, nei, vi er mange på jobb, vi. Hvor lenge har du ventet?
– I femten lange minutter. -Det er jo ikke lang tid.
– Ikke for deg, nei. -Hva kan jeg hjelpe deg med?
– Dagen etter jeg søkte lån og stipend fikk jeg barn med en ikke-EØS-borger, som har studert før, men som ikke studerer lenger. Jeg har ikke fulgt normert studietid. Hva gjør jeg? -Skal vi se, da må jeg søke deg opp her. Når fikk du barn, sa du?
– Ehh.. 5.desember? -Og da søkte du ikke om foreldrestipend?
– Nei.. -Ok. Bare søk om foreldrestipend, så skal vi vurdere om du fortjener støtte.
– Det høres ut som utrolig mye papirarbeid. Tror du jeg har tid til det, jeg som sitter her med en unge som ikke vil sove? -Det er ikke mye papirarbeid, du må bare sende inn fødselsattest og dokumentasjon på ektefelles inntekt…
– Ektefelle? Må jeg være gift for å få penger fra Lånekassen? Går du bare ut i fra at jeg er gift fordi jeg har barn? Dette blir alt for mye for meg. -Ehh… Nei, jeg mente ikke at du MÅ være gift, det var ikke sånn ment.. Jeg skjønner at det er vanskelig, Solveig. Bare send inn papirene så blir saken din behandlet.
– Det virker ikke som du har noen forståelse for min situasjon, og jeg måtte vente utrolig lenge på svar. Vil du vurdere din stilling?_ -Jeg kan ikke vurdere noe som helst, jeg. Det er opp til saksbehandler.