GRÜNDER: Filosofistudent Ruben Romero jobber med å videreutvikle IT-selskapet Captive AS.

Gründer?

Gründere er mer enn ambisiøse økonomer. Filosofistudent Ruben Romero startet opp et IT-firma.

GIR RÅD: Investorer vektlegger ofte et godt team framfor en god idé, mener Henrik Hoel, førstekonsulent ved Senter for entreprenørskap.

Råd fra Senter for entreprenørskap:

• En felle du kan gå i som gründer er at du synes din egen ide er altfor genial, noe som kan føre til at du ikke klarer å se objektivt på ting og derfor ignorerer feil og risikoer.
  • Du trenger ikke alltid være først ute med noe. Du kan også prøve å gjøre det bedre enn noe som allerede er der. F.eks. har Facebook slått an etter MySpace, og det eksisterte flere hjemmesider for deling av videoer før Youtube slo gjennom.
  • Det er viktig å sette sammen et godt team hvor man har tverrfaglige bakgrunner. Et godt team er ofte det investorer ser på fremfor en god ide.
  • Du bør planlegge og sette deg delmål for hvordan du skal drive frem virksomheten. Dette kan bedre systematikken i ditt arbeid.
  • Innovasjon Norge kan være behjelpelige med finansiering, særlig hvis du kommer utenfra Oslo. Finansiering er viktig, som regel er utgiftene høyere enn det du har beregnet. Det er flere måter å finansiere prosjektet ditt på; Friends, fools, familiy (FFF), Innovasjon Norge og såkalte Venture Capital-firmaer.
  • Lønnsomheten og hvor lang tid dette tar avhenger mye av produktet eller tjenesten din. F.eks kan det ta lengre tid å utvikle tekniske duppeditter enn det tar å starte et konsulentfirma.

For mange studenter kan tanken på å bli gründer virke fremmed. Gründervirksomhet forbindes gjerne med karrierestrebere med økonomisk bakgrunn. Men det finnes unntak.

Ruben Romero studerer til en bachelor i filosofi, men tar emner i entreprenørskap og IT-relaterte fag som en del av sin 40-gruppe.

– Jeg trengte å bytte beite for et semester eller to, og MatNat har vært berikende for en HF-er, sier han. Sammen med Sania Ahmed, Atle C. Berge og Magnus Skjegstad utarbeidet han en forretningsplan på emnet ENT1000 ved Senter for entreprenørskap i april.

– Vi jobber med å videreutvikle et IT-selskap og skal starte med et prosjekt som tar for seg webtjenester som et av flere satsningsområder fra og med 4. kvartal i år, forteller Romero.

Førstekonsulent ved Senter for entreprenørskap ved Universitetet i Oslo (UiO), Henrik Hoel, mener det avhenger mer av personligheten din enn ideen om hvorvidt du egner deg som gründer.

– Du må ha pågangsmot og en evne til å kunne identifisere risikoer. Hvis du mistenker at du kan gjøre tabber underveis, må du sette i gang tiltak for å hindre at dette skjer, sier han.

Virkeliggjør ideen

WEBTJENESTER: Captive AS jobber med sikkerhet, nettverk og drift av IT-systemer. Fra og med oktober satser de på webtjenester.

Captive AS, selskapet til Romero, jobber med sikkerhet, nettverk og drift av IT-systemer. Romero forteller at de planlegger å starte med webprosjektet i oktober, og ser for seg at de kan begynne å ansette folk fra 4. kvartal 2009 eller 1. kvartal 2010 avhengig av lønnsomheten.

– Ideene vi jobber med på emnet ENT1000 har ikke nødvendigvis rot i virkeligheten. For min del har jeg hele tiden vært tydelig på hvor vi skal, sier han. Romero oppfordrer andre HF-studenter til å ta emnet.

– Kurset er åpent for alle, og kan være relevant for flere fagområder. Mange HF-ere kan ha godt av å lære å gjennomføre sine ideer.

Hoel understreker at det er viktig å finne ut hva som driver deg og få systematisert ideen din, hvis du ønsker å etablere en virksomhet.

– Det er viktig å kartlegge markedet sitt. Det er mange prosjekter som ikke lykkes, men det ligger like mye læring i å mislykkes som å lykkes, opplyser Hoel.

Reiste utenlands

MARKEDSFØRER MOBILER: I Singapore fikk Geir Sand Nilsen og kameratene hans en forretningsidé. Han er nå Country manager for InCent i Norge.

Gründerskolen er et samarbeidsprosjekt mellom alle universitetene og en rekke høyskoler i Norge. Programmet koordineres av Senter for entreprenørskap. Som en del av utdannelsen ved Gründerskolen reiser studentene utenlands for å jobbe. Geir Sand Nilsen reiste til Singapore i 2004, hvor han utarbeidet «scheduling plans» for NASA.

– Jeg satte opp timeplaner som fulgte 30 timers-døgnet på Mars, forteller han. I Singapore fikk Sand Nilsen og noen kamerater en forretningsidé.

– Vi kom på ideen 12 timer før påmeldingsfristen til konkurransen Venture Cup gikk ut, sier han. I Venture Cup konkurrerer deltagerne om å utvikle forretningsideene sine til planer som kan gjennomføres. Sand Nilsen og kameratene vant den første runden i Venture Cup, men den andre runden gikk ikke fullt så bra. Likevel hadde konkurransen stor betydning for dem.

– Deltagelsen gjorde at vi fikk en mentor som kunne veilede oss ganske tidlig, og tilgang til et større mentornettverk, fortsetter han.

Veien å gå

Etter oppstarten av InCent, et selskap som spesialiserer seg på mobilmarkedsføring, fikk de investering fra blant andre staten Singapore. Geir Sand Nilsen er nå Country Manager og ansvarlig for den daglige driften av InCent i Norge. Han besøker hovedkontoret i Singapore cirka en gang i året.

– Det å starte opp en karriere selv er veien å gå. Da får du garantert en jobb etterpå, og du kommer raskere i sjefsstilling. Arbeidsgivere ser etter folk med samme erfaringer som seg selv, mener Sand Nilsen.

Ruben Romero ser ikke bort fra at han vil fortsette å studere filosofi.

– Det kan godt være at jeg velger å ta master i filosofi etter hvert. Det analytiske i filosofistudiet kan gi et godt grunnlag om man klarer å få det ned fra abstraksjon til handling. Filosofien har også hjulpet meg til å forstå sosiale kontekster bedre, noe som kan være til nytte i arbeidslivet.