Betaler 30 mill for ny nettside
SiO blar opp kraftig for nye nettsider. Studentpolitiker stiller spørsmål til prioriteringen.
Studentsamskipnaden i Oslo har fått nye nettsider, men det var ikke gratis.
Nettsidene er en del av en større digitaliseringsprosess SiO gjennomfører «for å sikre best mulig tjenester til studentene i tråd med deres forventninger og behov», ifølge pressekontakt i SiO Nina Langeland.
Prosjektet strekker seg over tre år og har en økonomisk ramme på hele 30 millioner kroner. SiO kan ikke kommentere konkret arbeidsomfang og pris av konkurransehensyn. Det er design- og teknologiselskapet NoA Ignite som har laget de nye nettsidene for Studentsamskipnaden i Oslo (SiO).
De har blant annet utført designjobber for ung.no, oppussing av lånekassen.no og vunnet gull i Visueltprisen for Digitalt Design i kategorien produkt og tjenester for Ruter-appen. Da Universitetet i Oslo i 2021 oppdaterte sin visuelle profil og nettside, betalte de 1,6 millioner, ifølge Uniforum.
Mener det trengs noe annet
Sigve Fredriksen (20) er førstekandidaten til lista Venstrealliansen ved Studentparlamentet i Oslo. Han reagerer på summen.
– Det er bra hvis man kan gjøre noe som kan bidra til å optimalisere oppgaver, men jeg tror vi må spørre oss om dette er hva studenter trenger i en tid hvor vi ikke har nok boliger eller et godt nok psykologtilbud.
Han tror studentene merker andre tjenester bedre enn i hverdagen enn «en logo». Han understreker at han ikke kjenner til hva som spesifikt inngår i avtalen, og om summen gir lite eller mye for pengene.
– Men spørsmålet er ikke om man får mye for de 30 millionene, men om vi burde bruke 30 millioner på dette, når det er så mye penger.
– SiO har et ansvar for å nå ut tydelig til studentene. Kan ikke en opprustning av hjemmesiden bidra til dette?
– Jo, men koster det 30 millioner? Det er jo hva saken handler om. Er den eneste måten å nå studentene å bruke så mye? Hva som er øverst på studentenes ønskeliste fra SiO, er nok ikke nye e-tjenester.
– Høres litt høyt ut
– Jeg vil ikke si det høres urimelig høyt ut, men kanskje litt høyt, sier daglig leder i Fjellvann Daniel Granlund, som lager nettsider for bedrifter.
Han understreker at han heller ikke kjenner til SiOs situasjon. Granlund og Fjellvann leverer nettsider til en pris mellom 100 og 300 tusen kroner. Da er kompleksiteten hakket enklere, og man estimerer gjerne en fast pris.
– I større prosjekter som SiO er
det for stor risiko å sette en fastpris. Da må man jobbe etter estimat og timer, og så kommer det
gjerne nye behov underveis. Det
er heller ikke umulig at estimatet
dobler seg i prosessen.
Lanserer en annen idé
For å kutte ned på prisen, lanserer Fredriksen en litt annen idé:
– Man kan spørre seg hvorfor de har brukt et så stort og eksternt selskap. Hvorfor ikke bruke for eksempel studenter som bruker SiOs tilbud? De kunne jobbet godt for de 30 millionene, som kjenner til en tjeneste de har kjent til i årevis.
– Altså ta turen over til institutt for informatikk?
– Ja, rett og slett spørre studenter som har mange studiepoeng innenfor design, for eksempel, og spørre om de kunne bidra til dette.
– Mye penger
Pressekontakt i SiO Nina Langeland kommenterer ikke Fredriksens idé spesifikt, men skriver at de har involvert studenter gjennom fokusgrupper og workshops for å få nok innsikt til å lage relevante løsninger. De vil «gjerne involvere studenter enda mer i oppgaver som innsikt, design og testing».
«30 millioner er ingen liten sum. Mener dere det er rimelig bruk av penger?»
«Det er mye penger. Prosjektet var nødvendig for å sikre at SiO sine tjenester er tilgjengelige for studentene. Nettsidene til SiO inneholder som sagt ikke bare informasjon om tjenestene og SiO, men er også komplekse e-handelsløsninger.»
Forelagt Fredriksens kritikk av prioriteringen, svarer hun at de alltid tenker helhetlig om helsetjenester og studentboliger, men at man også må sørge for at digitale flater er tilgjengelige.
Nettsidene møtte heller ikke
studentenes behov, opplyser Langeland. Hun forsikrer også at de
har holdt seg innenfor den totale
budsjettrammen.