Gangsterballerinaer: (f.v.) Josef Yohannes og Lars Vaular tok sammen med journalist og hiphop-forfatter Øyvind Holen tirsdag over forelesninga i Tupac-faget «Tupac, hiphop og kulturhistorie». – Jeg tror kunstutdanning er veldig viktig for å bli en legende, sier Yohannes, om Tupacs bakgrunn som balletstudent.
Gangsterballerinaer: (f.v.) Josef Yohannes og Lars Vaular tok sammen med journalist og hiphop-forfatter Øyvind Holen tirsdag over forelesninga i Tupac-faget «Tupac, hiphop og kulturhistorie». –⁠ Jeg tror kunstutdanning er veldig viktig for å bli en legende, sier Yohannes, om Tupacs bakgrunn som balletstudent.

–⁠ Den smarteste rapperen

Etter litt teknisk trøbbel, dundrer endelig Tupac ut i auditorium 3 på Helga Engs hus. Foreleser i Blindern-faget «Tupac, hiphop og kulturhistorie», professor Knut Aukrust, har reist til syden. Dagens forelesning ledes derfor av journalist og hiphop-forfatter Øyvind Holen. Med seg har han to gjester: den norske rapperen Lars Vaular og tegneserieskaper og Tupac-lookalike Josef Yohannes.

–⁠ Tupac var den smarteste av alle rapperne, han var intellektuell. I dag har mange rappere et ordforråd på ti-femten ord, sier Yohannes om rapperen som inspirerte ham allerede som 8-åring.

Les også: Debbath for moroskyld

Det ropes høyt fra salen:

–⁠ Nå sikter du bare til artister som Lill Wayne og 50 Cent. Det er en så liten andel av hiphopen på markedet. Sjangeren er så bred. Man kan ikke skjære alle over én kamp, sier student Andreas Haugan.

–⁠ Sant, men massene hører på de artistene, svarer Yohannes.

Gangsterballerinaen

Lars Vaular mener Tupacs kunstutdanning ga ham evnen til å gå inn i ulike roller.

–⁠ Han lagde sanger om sin mor, men var også en kåt gangster. Det kan man spore tilbake til high school-tiden hans. Tupac studerte ballet – han var ballerina. Da må han ha lært å uttrykke seg selv, gå inn i sinnsstemninger og vise et bredt spekter av følelser, sier Vaular.

–⁠ Jeg er også en ballerinadanser, som går inn i ulike roller, bedyrer rapperen.

Les også: Å Vinni over publikum

Yohannes er enig.

–⁠ Jeg tror kunstutdanning er veldig viktig for å bli en legende. Man må ha talent, men man også ha evnen til å vanne og pleie talentet sitt – nesten som en blomst, sier han.

Hiphop kan forstås fra lesesalen

Vaular synes det var «fett nok» å snakke om hiphop i en akademisk kontekst, men er kritsk til at musikken politiseres for mye.

–⁠ Av og til blir det litt tørt. Jeg tror ikke noe på at hiphop i utgangspunktet var et politisk prosjekt. Selv om mange artister fortalte nye historier som sier noe om samfunnet, er de ikke nødvendigvis aktivister, mener Vaular.

Yohannes synes opplevelsen var litt surrealistisk, men fascinerende. Han tror studenter kan forstå deler av hiphop-kulturen fra lesesalen.

–⁠ De kan få inspirisasjon og veiledning til hvem som var de største og viktigste aktørene i en stor ungdomskultur, mener han.

Ordstyrer Øyvind Holen synes det er kult at Tupac-faget har slått rot i akademia, men innrømmer at det er fare for overintellektualisering.

–⁠ I USA er det så på moten at det nesten blir for mye akademisk prat om hiphop. Det er nesten ikke grenser for hvor manger bøker og Harvard-forelesninger det kommer, sier Holen.

–⁠ Det er veldig typisk for USA at man lett finner akademisk pensum, men få lettleste bøker.

–⁠ Kulere enn vanlig

Til sammenligning med en vanlig forelesning i faget, var dagens forelesning fullere og mindre akademisk. Student Andreas Haugan, som underveis i forelesningen utfordret trioen nede ved tavla, fikk et blandet inntrykk.

–⁠ Det er alltid gøy med gjesteforelesere og litt ekstra krydder. Jeg synes likevel det virket som om Holen hadde gjort seg opp en mening før han stilte spørsmålene. I tillegg var ikke Vaular det beste intervjuobjektet – han virka litt fjern, sier Haugan.

Student Ronja Lie Lundin mener også det var annerledes enn Aukrusts vanlige forelesninger – på godt og vondt.

–⁠ Det var langt ifra noen forelesning, men det var jo litt kulere, mener Lundin.