Drøvtyggende rock n’ moll
Pil & Bues fjerde fullengder er fylt til randen med klein emovokal og harry metalgitar. Rocken er kanskje ikke død, men hvis det er dette som skal definere sjangeren kan jeg forstå hvis folk vil den til livs.
Albumet åpner med en duo av slappe hooks og oppbrukte hardrockriff. Det virker som at de prøver seg på samme eklektiske oppskrift som Kvelertak med å inkorporere mangfoldige elementer fra metalverdenens periodiske system. Det er i utgangspunktet ingen dum idé, da rogalendingene på sin side ofte gjennomfører svært vellykkede metalbindinger med høy presisjon. Men der Kvelertak ofte lykkes med å tøye konvensjonene for hva som er harry, fremstår nordlendingene i Pil & Bues bidrag som et amalgam av cheesy emo-tonehøyder og glorete gitarsound.
Av de oppgitte inspirasjonskildene kan både
Placebo og Metallica gjenkjennes, riktig
nok på sine respektive verste. I krysset av
ulike inspirasjonskilder fra rockens store
kart møtes det mest platte og skrikende av
Placebo og det mest maskuline MC-klubbaktige av Metallica. Videre er de soniske
referansene til Queens of the Stone Age
godt skjult, og benevnelsen av Mars Volta
nærmest som blasfemi å regne.
Tittelsporet gir mer av det samme, men
med ny innpakning som tidvis kun er
marginalt mer underholdende. På dette
tidspunkt beskrives dessverre albumet
som monokrom kjedsommelighet pakket inn i arenarock-pastisj med sitrende
og sutrende vokal. Foreløpig er coverkunsten det klart mest spennende ved
dette albumet.
Til tross for at vi kun er halvveis inn i
albumet kommer låten «End Credits»,
som forfriskende nok bidrar med en
annen side av bandet enn det albumet
har vist frem til nå. «When You Wake
Up, Do You Stop Dreaming» er ikke tittelen på den nye pensumboken i exphil,
men femtesporet som låter avdempet
og dust. Vi flyter trygt og bedagelig ned
en elv av gode akkordprogresjoner, og
blant de psykedelisk-aktige bakgrunnslydene låter det faktisk litt soul-aktig, helt til
vi drøyt halvveis ned i strømmen bråvekkes til det samme soundet som tilhørte
åpningstrilogien. Drømmen om et bedre
album har fått en pil i hjertet.
Den utvilsomt veldig teknisk begavede
duoen kommer altså mer til sitt rette i det
dempede og noe psykedeliske, som også viser seg i avslutningssporet – med enda en
pussig tittel i «Never Stop (part 1)» der den
implisitte andre delen aldri kommer.
Dynamikk er hjørnesteinen i et godt komponert album, noe Pil & Bue også vet, og
høydepunktet, selve la pièce de résistance,
bør helst ligge på en av toppene. Dessverre for dem, eller kanskje heller for meg,
kringkastes høydene i deres toppbølger
på et bånd som ikke resonnerer med mitt
frekvensområde. Vi er rett og slett ikke på
bølgelengde.