
En herre med bart
Movember får frem det beste hos menn – barten.
Gjennom november måned har det dukket opp stadig flere barter rundt i det ganske land. November har blitt bartesesong. Enten det dreier seg om en liten, stiv og svart én eller en skikkelig skurekost under nesa, skaper disse værhårene mye oppmerksomhet. Og det er hele poenget med Movember-kampanjen – gro en bart i november og støtt kreftsaken.
Der kvinnene bærer en rosa sløyfe til støtte for brystkreft, blir barten et alternativ for mennene.Ved hjelp av barteprydene skal mennene som bærer dem benytte anledningen til å informere om prostatakreft og hvordan man kan oppdage det tidsnok.
Gror bart sammen
I kantina på Samfunnsvitenskapelig Fakultet er barteandelen høy. De tre kameratene Andreas Doppelmayr, Simen Enger og Stefan Jøines har bestemt seg for å gro barter sammen. Doppelmayrs team på Movember-nettsidene har allerede samlet inn 5240 kroner til kreftforskning.
– Dette er en ypperlig sjanse til å teste ut barte-looken. Alle menn er nysgjerrige, og nå har de en unnskyldning, sier Doppelmayr.
– I tillegg er det jo for en god sak.
Alle guttene har testet bart ved tidligere anledninger. Doppelmayer har gode barteerfaringer fra Sudan, der bart er påkrevd, Jøines forsøkte seg på en adventsbart i fjor og Enger eksperiementerte med bart i Forsvaret. Det er likevel først nå bartene virkelig får gro.
– For oss er det ikke noe problematisk å snakke om kreftsaken uten bart, men det er en viktig påminnelse, som får temaet på banen helt automatisk, sier Jøines.
– Studenter tilhører nok en gruppe i samfunnet som er over gjennomsnittet opptatt av informasjon, også utenfor sitt eget fagfelt. Det finnes nok samfunnsgrupper som trenger påminnelsen mer enn oss.
Crazy med bart
På Fisk og vilt henger en barteutstilling med bilder fra bildebyrået Getty Images’ enorme database, og utstillingen får masse oppmerksomhet fra gjestene. Getty hadde allerede planlagt en utstilling, men det var først da Movember tok kontakt at de valgte bartetemaet.
– Det var rimelig festlig å forklare for de høye herrer på hovedkontoret at vi ville at utstillingen skulle handle om bart, sier Norgessjef i Getty Images, Rickard Lawson.
Han har selv grodd fram en snasen Movember-bart, og får masse oppmerksomhet for det.
– I min bransje går menn ofte ganske likt kledd, men nå kan vi se crazy ut med bart og alle legger merke til det. Å gå med bart blir som å gå med rosa sløyfe.
Lawson har selv ingen lang erfaring med bartevekst.
– Jeg pleier å ha et ganske lite gjennomtenkt tredagers-skjegg, og det ble ikke så godt mottatt på hjemmebane i fjor da jeg tok skjegget og beholdt barten. Hun er mer positiv i år, og vet jo at det er for en god sak, sier han.
«Jo mindre vant du er med bart, jo morsommere blir det.»
Rickard Lawson, Norgessjef i Getty Images
– Det som er så kult er at jo mindre vant du er med bart, jo morsommere blir det! Så det er ingen grunn til ikke å bli med. 99 prosent av alle menn lurer jo på hvordan de ville sett ut med bart, og det er overraskende hvor dust vi ser ut alle sammen, sier Lawson og ler.
– Direkte og effektivt
I Norge samarbeider Movember med Kreftforeningen, som synes kampanjen er unik.
– Dette er en enestående måte å få menn til å bli oppmerksomme på kreftsaken på, og til å bli flinkere til å lytte til kroppens signaler, forteller Trine Nicolaysen Dahl, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Mange menn kjenner ikke symptomene for prostatakreft, og vegrer seg for å ta kontakt med lege på eget initiativ. Symptomene kan være hyppig vannlating, svak urinstråle, blod i urinen, lav blodprosent og smerter i rygg og skjelett. Disse plagene kan også opptre i helt ufarlige situasjoner.
– På denne måten blir informasjonsarbeidet lekent og morsomt, og hver gang noen legger merke til barten blir det snakk om det. Det er en direkte og effektiv måte å spre informasjonen på. Det er unormalt mange menn som går rundt med bart nå, også nikker de gjenkjennende til hverandre på gaten, sier hun og ler.
Kreftforeningen er glad for midlene som blir samlet inn, men mener at oppmerksomheten kampanjen skaper er det aller viktigste.
– Mange menn som får kreft kunne blitt friske om de hadde oppdaget det tidligere, og det er derfor denne kampanjen er så viktig.
Dahl har merket at bevisstheten øker hos norske menn.
– Vi har en kreftlinje (880 KREFT) hvor folk kan ringe inn og stille spørsmål, og vi opplever nå at langt flere menn tar kontakt både der og via chattefunksjonen på facebooksiden vår. Der kan de være helt anonyme, og stille de spørsmålene de lurer på.