På frammarsj: De to desinerne bak merket Raske Rêvêr har tatt utdannelsen sin i Norge. Mye tyder på at norske studenter i større grad blir sett på som interessante i motebransjen. Her under Bik Bok Runway Awards.

Norske motestudenter i vinden

Designpriser og egne motevisninger for unge og nyutdannede vokser frem. Mye tyder på at norske designstudier er på vei opp.

Publisert Sist oppdatert

Moteuken

  • Oslo Runway er den norske moteuken.
  • Bik Bok Runway Award er en arena for unge designtalenter. Her konkurrerer fem designere om en pris verdt 100 000 kroner, egen motevisning til sin neste kolleksjon februar 2018, og en mentor fra Bik Bok. De fem kandidatene er innstilt av én jury, mens en annen jury vurderer dem.
  • De fem kandidatene under årets «Bik Bok Runway Award«: Raske Rêvêr, Kit Wan, Edda Gimnes, Moire og Michael Olestad.

Det var lite som het jantelov, da «Bik Bok Runway Award» gikk av stabelen for andre gang på Sentralen, sist torsdag.

I mylderet av farger, hæler, iøyenfallende øredobber og blits, skal fem designere vise frem sine kolleksjoner. I et øyeblikk kunne Oslo forveksles med en av de store motemetropolene.

Med «Bik Bok Runway Award» ønsker Bik Bok å rette søkelyset mot unge og nyutdannede designtalenter, ved siden av Oslos moteuke – hetende «Oslo Runway». Med en kanskje ikke så slagkraftig tale, understreker kulturminister Linda Helleland likevel motens posisjon som identitetsmarkør, og fastslår viktigheten av moteskapning i forhold til kulturell, politisk og tidsmessig kontekst.

Godt tegn

Blant årets nominerte har tre designere bakgrunn fra norsk moteutdanning, hvorav to jobber under samme merke (Raske rêvêr og Kit Wan). Skal vi tro førsteamanuensis og fagansvarlig for Kles- og kostymedesign på Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) Peter Løchstøer, er dette et godt tegn. Han mener mye tyder på at det går oppover for norsk designutdanning.

– Følelsen er at studenter i større grad blir sett på som interessante å følge med på, bemerker Løchstøer.

Skoler som tilbyr moterettede utdanninger i Norge

  • Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO)
  • ESMOD
  • Høyskolen i Oslo og Akershus (HiOA)
  • SoFI – School of Fashion Industry

Studenter blir tatt på alvor

I 2011 skrev Universitas om at kun fire av tretten designere på Oslo Fashion Week (som det før het) hadde norsk utdanningsbakgrunn, og stilte spørsmålstegn ved hva som var galt med norsk moteutdanning. Er norsk motemiljø for snevert? Nøyaktige tall på hvor mange av årets hoveddesignere under «Oslo Runway» som er utdannet i Norge, var vanskelig å oppdrive.

Noe av grunnen er at «designnavnepoken», som Løchstøer kaller det, der kun én person står bak en merkevare, er over. I dagens motebilde er det vanligere at designere jobber sammen i merkekollektiver.

– Denne utviklingen gjør det lettere for studenter å finne sin plass i bransjen, understreker Løchstøer og forklarer at de siste årenes profesjonalisering av den norske motebransjen, gjør at både merkene og utdanningsinstitusjonene tar studentene mer på alvor.

Prestisjetung pris til norsk designstudent

Tidligere denne måneden gikk den årlige moteuken i København av stabelen. Hvert år kjemper de beste nyutdannede designtalentene i Norden om den gjeve prisen Designers Nest. I år stakk den norske designstudenten fra Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO), Elnaz Gargari av med seieren. Det er første gang Norge vinner den prestisjetunge prisen.

Kan prisen være et tegn på at statusen til norsk moteutdanning er på vei opp?

Motesamfunn i vekst

Den prisvinnende designstudenten Gargari er selv veldig fornøyd med å ha studert her. Hun opplever at man som motestudent i Norge har gode muligheter til å lykkes.

– Norges motesamfunn er i vekst, og trenger stadig flere designere. I utlandet finnes det allerede mange flinke designere. Velger du å jobbe i Norge, har du en bedre mulighet til å utvikle deg og bli stor.

Gargari har vokst opp i Norge, men flyttet tilbake til foreldrenes hjemland Iran som 13-åring. Der begynte hun å studere mote, men studiet føltes ikke riktig. Hun flyttet derfor til Norge i 2015, og søkte seg inn på Kles- og kostymedesign på KHiO. Selv tror utdanningsbakgrunn har lite å si for om man lykkes i bransjen.

– Så lenge du har noe originalt og individuelt, så vil Mote-Norge ha det.

Hun synes det er positivt med «Bik Bok Runway Award», og lignende visningsarenaer som hjelper studenter og nyutdannede designere opp og frem.

– Sånt må det bli mer av, utbryter hun entusiastisk.

Selv gikk hun i klasse med det hun beskriver som «flere store talenter», og opplever at nivået blant norske designere stadig blir bedre. Hun har stor tro på at det i fremtiden vil bli flere designere som har utdannelse fra Norge.

Så lenge du har noe originalt og individuelt, så vil Mote-Norge ha det

Elnaz Gargari, designstudent på KHiO

Ingen diskriminering

Løchstøer forstår at motestudenter søker seg til utlandet, med tanke på at moteindustrien i stor grad er en internasjonal industri. Han er likevel ikke av den oppfatning at norsk utdanningsbakgrunn blir sett på som et minus i bransjen. Derimot ser han det som et lurt trekk å studere i Norge.

– Det skjer mye spennende i den norske bransjen for tiden. Det kan derfor være smart å studere i Norge, hvis du tenker at det er her du vil virke i fremtiden, forklarer han. Han mener at norsk motenæring er plassert på det internasjonale motekartet.

– Stadig flere vellykkede kommersielle merker vokser frem i Norge. Det gjør at studentene kan få jobb i norske klesmerker, noe som nærmest var umulig for 10 år siden.

Samtidig er dagens studenter mer orienterte mot det store motebildet enn de var tidligere.

– De tenker ikke så mye på at de er i Norge. De jobber med mote i verden.

Fullbooket siden skoleslutt

Alva Brosten ble ferdig med sin bachelor i Kles- og kostymedesign fra KHiO i våres. Siden da har hun vært alt annet enn arbeidsledig. Under årets Øyafestival hadde hun ansvaret for alt av styling og kostyme til headlineren Lars Vaular og hans crew.

Nå om dagen samarbeider hun blant annet med artisten Kai Gundelach om sceneantrekk til en konsert han skal holde i september. Samtidig skal hun style musikkvideoen til Sassy 009, og reiser i september til Helsinki for å være assistent for en scenograf. I tillegg bidro hun naturligvis under Oslo Runway sist uke.

Selv opplever hun studiebakgrunnen fra Norge som en fordel.

– Jeg har blitt tatt godt i mot i bransjen og har vært fullbooket siden skoleslutt.

Likevel tror hun at studier i utlandet ofte gir enda større rom for å tenke utenfor boksen, da motemiljøet i Oslo fortsatt ikke er så veletablert og fort kan bli litt snevert. Hun tror grunnen til at hun har lykkes i bransjen, er at hun har bestemt seg for ikke å kun jobbe innenfor ett felt.

– Ved å jobbe ved siden av skolen alle tre årene, har jeg fått verdifull erfaring som skolen ikke har gitt meg, med for eksempel film, teater og sceneantrekk til artister.

– Jeg er ikke ekspert, men kan kaste meg rundt og ta mange ulike typer jobber, innenfor reklame, film, musikkvideo og sceneshow. For meg hjelper det å være fleksibel, og ikke insistere på å sitte og tegne egne kolleksjoner. Ikke som nyutdannet i hvert fall. Kanskje når jeg er 35, sier hun og ler.

Feiring av unge talenter

Den norske moteuken «Oslo Runway» er over for sesongen, og avsluttes som en feiring av unge, lovende designtalenter med «Bik Bok Runway Award». iPhoner heves i været beredt til å instagramme begivenheten, når Michael Olestad (35) går av med seieren.

Powered by Labrador CMS