NEI til bysykler, JA til el-biler
I helgen vedtok Studentparlamentet å gi opp den årelange kampen for å få bysykler til Blindern. Nå kommer reklamefinansierte el-biler i stedet.
Studentparlamentet (SP) ved Universitetet i Oslo (UiO) har i mange år kjempet for å få bysykler til Blindern. Utfordringene har vært todelte: For det første har Oslo kommune bestemt at bysyklene kun skal stå innenfor Ring 2, og i tillegg har UiO ønsket å bevare campus reklamefritt. På parlamentets handlingsplanmøte i helgen vedtok SP å legge ned kampen.
Liberal liste hadde bysyklene som en hovedsak foran studentparlamentsvalget så sent som i april, og representant Erling Hillestad er skuffet over at SP ikke vil kjempe videre for bysyklene.
– Dette er en viktig velferdssak som hadde kommet mange studenter til gode, at kommunen er vrang er ingen god grunn til at vi skal slutte å jobbe for dette, sier Hillestad.
Han mener at Studentparlamentet tradisjonelt har slitt med å finne saker som er relevante for mange studenter.
Fem el-biler på Blindern
Men om studentpolitikerne har gitt opp kampen om mer miljøvennlig transport, vet andre råd. Universitetsledelsen har som en del av sin miljøsatsing inngått en avtale med et selskap som skaffer UiO fem el-biler til disposisjon. Det skal fra 2. september opprettes en stasjon for elbiler på parkeringsplassen bak Blindern studenthjem.
Det blir imidlertid en langt dyrere affære enn bysyklene. Billeien er basert på individuelt medlemskap i det private selskapet på 100 kroner i måneden, pluss timeleie fra 100 kroner og en dagspris på 500 kroner. I tillegg vil bilene være reklamefinansierte.
– I prinsippet er vi imot reklame, men dette er et prøvetilbud, så da gjenstår det å se om responsen er positiv, sier plan- og eiendomssjef, Helga Sagsveen.
Hillestad synes at el-bilene er et godt tiltak, men er skeptisk til at man er lite konsekvent i forhold til om reklame er et problem eller ikke.
– Man må være konsekvent. Jeg er for el-biler, men samme reglene må gjelde, sier Hillestad.
…og kanskje bysykler også?
Prosjektleder for miljøsatsingen ved UiO, Jorulf Brødvig Silde, forteller at de også kjemper for å få bysyklene, men at det strander i kommunen.
– Teknisk avdeling har jobbet aktivt med dette, men det må åpnes politisk for at bysykler skal godtas utenfor Ring 2 for at dette skal gjennomføres.
– Men hva med reklamen på bysyklene?
– Nå har vi klart å finne en løsning på el-bilene, så da skal vi også klare å finne en løsning på bysyklene hvis det skulle bli aktuelt, sier Silde.