Sliter med å knekke studentkoden
Hovedstadens største aviser jobber stadig hardere med å lokke til seg studenter. Nisjeavisene mener spesialisering er nøkkelen til suksess.
Det er en tidlig fredag morgen på Blindern, men Aftenposten er allerede i full gang med salg av abonnementer. Med gratis avis og iskaffe som lokkemidler, prøver selger Steinar Rogmo å sikre seg studentenes ettertraktede signatur.
– Her oppe synes jeg salget går over forventning bra. Jeg har også stått på Høgskolen i Akershus i Lillestrøm, og der gikk det vesentlig tregere, sier Rognmo.
Storsatsing
Aftenposten kjører dette semesteret studentkampanjen «Vinn et studieår», og var også sponsor på studentfestivalen Studio på Blindern. Til tross for synligheten i Oslos studentmiljø, er det lite som tyder på at vinden har snudd. Studentene fortsetter å velge bort papiravisa.
– Vi sliter litt med å knekke studentkoden. Aftenposten favner bredt gjennom mange bilag og magasiner. Likevel har vi kanskje ikke et ungdommelig nok preg, sier Peter Andersson, avdelingssjef for avisas direktesalg.
Han håper ikke dagens nettaviser gjør at studentene bare blir opptatt av titler og ingresser.
– Papiraviser tilbyr mer dybde. Slikt sett er «gammeldags» avislesing en undervurdert aktivitet.
Dagsavisen har også merket at stadig flere av abonnentene er over studentalder. Salgssjef Marius Floberghaven er glad for at nettjournalistikken bidrar til et større mediekonsum, og mener at papiravisene ikke kan konkurrere på samme fagfelt.
«Dette er en gruppe som bytter avis oftere avhengig av tilbudene de blir presentert for.»
Marius Floberghaven, salgssjef i Dagsavisen
– Det må satses på analyser og dybdekunnskaper, som også er interessant for studentene. Samtidig er dette en gruppe som bytter avis oftere avhengig av tilbudene de blir presentert for. Det gjør det vanskelig å holde på dem, sier han.
Seier for de «små»
De mer spesialiserte avisene har derimot fått mer å glede seg over. Klassekampen har solgt nesten tusen prøveabonnenter etter debuten på Oslos studentmarked denne høsten. Vårt Land hevder også å gjøre det godt blant studenter, til og med på «bortebane».
– Vi er mest til stede på Teologisk fakultet og Menighetsfakultetet, men kan absolutt leses av alle studenter. Nøkkelen er å skrive om saker som ikke finnes på nyhetene samme kveld. Skrives det om alt, skrives det samtidig om ingenting, sier salgs- og markedssjef Oddvar Talset.
Den oppfatningen deles også hos Dagens Næringsliv, som sikter seg inn på studentene gjennom billaget DN Talent. Markedskonsulent Henrik Staib mener det lønner seg å gi denne gruppa ekstra oppmerskomhet, det gjelder å kjenne sitt publikum.
– Erfaringene har fortalt oss at BI er det beste stedet i Oslo å promotere oss på. Det har gitt en kjempeeffekt, med mange tusen solgte studentabonnenter. Du må vite hva du vil oppnå. Der har vi som nisjeavis en fordel, sier han.