UiO betaler billig for studenter
Universitetet i Oslo bruker 305 kroner i markedsføring per nye student. Både NTNU, BI og Universitetet i Tromsø bruker langt mer.
Nye tall fra Nielsen Media Research viser at Universitetet i Oslo (UiO) befinner seg i bunnsjiktet når det gjelder å svi av penger på markedsføring overfor nye studenter – enten det gjelder kinoannonser, plakatkampanjer eller direkte markedsføring. Mens NTNU og Universitetet i Tromsø punget ut med henholdsvis 606 og 841 kroner for hver nye student de skaffet seg, brukte UiO bare 305 kroner. Billigst unna slipper Universitetet i Bergen, med kun 198 kroner per nye hode. Tallene baserer seg på brutto annonsepriser.
– Vi drar fordel av at mange ønsker seg til hovedstaden, og av at vi har et omfattende og ikke minst gratis tilbud, sier avdelingsdirektør ved informasjonsavdelingen på UiO, Helge Kjøllesdal.
BI bruker mindre
Ikke overraskende er det BI som kommer ut som den virkelige big spender. Hele 5651 kroner per nye student legger BI på bordet for å tiltrekke seg nytt blod. Likevel kan skolen vise til en viss nedgang i brukte annonsepenger, der andre bruker mer. Mens UiO i 2005 brukte 3,2 millioner mot 2,9 millioner i 2004, brukte landets BI-skoler i fjor 22,9 millioner. Dette var 3,2 prosent mindre enn året før.
– Vi har en målsetting om å bruke minst mulig. Samtidig er det viktig å påpeke at vi også konkurrerer på det internasjonale markedet, og ikke bare innenlands, forteller Erik Mehl, direktør ved markedsavdelingen på BI.
Studentkamp
15.april er fristen for å søke på opptak til landets universiteter og høgskoler. Kjøllesdal er spent på hvorvidt førstegangsstudentene finner veien til UiO i år.
– Nå har vi sett fire år med sterk økning. Økningen er på 56 prosent i antall søkere i den perioden. Om det likevel trengs ytterligere midler til markedsføringstiltak, avhenger helt av hvilke tall vi sitter med etter 15.april, sier Kjøllesdal.
Ifølge Klassekampen har annonsebudsjettet til landets utdanningsinstitusjoner økt med over 100 millioner de siste tre årene. Det er en økning på 54 prosent. Legger man til andre markedsføringstiltak, overstiger ifølge Klassekampen de samlede utgiftene en halv milliard kroner.