KNEKKEN: Ting var tilsynelatende i ferd med å falle på plass for Solveig. Men så kom knekken. Rundt samme tid som Solveig startet i den nye jobben, slo kjæresten opp med henne, etter mer enn 5 år sammen. Siden da har hun føyd seg inn i rekken av studenter som ikke sover.
KNEKKEN: Ting var tilsynelatende i ferd med å falle på plass for Solveig. Men så kom knekken. Rundt samme tid som Solveig startet i den nye jobben, slo kjæresten opp med henne, etter mer enn 5 år sammen. Siden da har hun føyd seg inn i rekken av studenter som ikke sover.

Søvnløse studenter: –⁠ Hver natt lå jeg og hørte på hjer­te­rytmen min

Nesten én av tre norske studenter sier at de sliter med søvnvansker. Hvordan føles det å ikke sove på flere dager?

Klokken er 03:00. Det er tirsdag og Oslo er stille. Dørene er låst, og vinduene i leilighetene mørke. Bak tykke murvegger ligger mennesker i dyp søvn. Tusenvis av kropper som hviler, bearbeider inntrykkene fra dagen, henter energi til resten av uka. Men noen ligger våkne. De som ligger i sengen og vrir seg, med hodet fullt av tanker som kverner og kverner. De som ikke får sove. Dette er tre av dem.

–⁠ Klarer ikke å roe meg ned

Doktorgradsstipendiat Solveig Bua Løken (26) står under de gulnede trærne utenfor Lidts hus i Botanisk hage. For omlag to måneder siden gikk hun inn i en forskningsstilling. Ved siden av jobber hun som desker i Universitas.

–⁠ Jeg leverte masteren min rett før sommeren, var i en veldig produktiv fase og fikk denne jobben, forteller hun.

Ting var tilsynelatende i ferd med å falle på plass for den vordende biologen. Men så kom knekken. Rundt samme tid som Solveig startet i den nye jobben, slo kjæresten opp med henne, etter mer enn 5 år sammen. Siden da har hun føyd seg inn i rekken av studenter som ikke sover.

Det opprivende bruddet satte Solveig i krisemodus, og hennes første reaksjon var å dra ut og feste. Når hun var full, fikk hun sove.

–⁠ Men det er alle de andre dagene, når du ligger der alene og kverner, at det ikke går.

Søvnløshet (insomnia) er en diagnose som stilles når en person opplever vansker med innsovning og/eller oppvåkning, og sliter med søvnighet på dagtid minst tre ganger i uka, i mer enn tre måneder. Ifølge Studentenes helse- og trivselsundersøkelse 2018 (SHoT) rapporterer 31 prosent av norske studenter om søvnvansker – nesten én av tre.

Solveig kan ikke sies å ha insomnia helt ennå, med sine to måneder med manglende nattesøvn. Men hun er ikke fremmed for problematikken, siden hun også tidvis slet med søvnen da hun var yngre. Hun kunne ha vansker med å sovne, og ha underlige drømmer, som hun i dag mener kan ha vært stressutløste.

PÅVIRKER SELVTILLITEN: Solveig hadde nettopp startet i ny jobb da søvnproblemene meldte seg. --Det gjør noe med selvtilliten å ikke klare å komme seg opp tidsnok på jobb og prestere som man ønsker.
PÅVIRKER SELVTILLITEN: Solveig hadde nettopp startet i ny jobb da søvnproblemene meldte seg. –⁠ Det gjør noe med selvtilliten å ikke klare å komme seg opp tidsnok på jobb og prestere som man ønsker.

Følelsen Solveig har når hun, som 26-åring, ligger i senga og forsøker å sove, kjenner hun igjen fra sine tidlige tenår.

–⁠ Hjernen klarer liksom ikke å skru seg av, den går på høygir, sier hun.

–⁠ Jeg er jo en ekstrovert person, som er mye sosial og er veldig aktiv, så på kvelden klarer jeg ikke å roe ned igjen.

Les også: Portrettintervju med Mikkel Nival

Kropp og psyke

Når hun ligger der, ute av stand til å sove, får kjærlighetssorgen rom til å herje.

–⁠ Jeg ligger og kverner på bruddet. Samtidig er jeg så lei av å tenke på det, for det kommer jo ikke noe nytt.

Solveig og ekskjæresten delte liv, og de delte et hjem. Men nå er det bare henne igjen i leiligheten.

–⁠ Når man ligger der, i den samme leiligheten, den samme senga ... Det blir så tydelig at man er alene, da.

Kjærlighetssorgen utløser iblant også angstsymptomer i Solveig, som hyppigst kommer til overflaten når hun nettopp ligger alene og forsøker å sove.

–⁠ Pulsen øker, man klarer ikke å puste ordentlig, og så blir det en ond sirkel, hvor det blir umulig å slappe av, forteller hun.

–⁠ Man blir så sliten av å ikke sove, at man ikke har energien som kreves for å holde angsten på avstand.

HØYGIR: Solveig forteller hvordan det føltes som at hjernen ikke klarte å hvile når hun skulle sove. –⁠ Hjernen klarer liksom ikke å skru seg av, den går på høygir, sier hun.
HØYGIR: Solveig forteller hvordan det føltes som at hjernen ikke klarte å hvile når hun skulle sove. –⁠ Hjernen klarer liksom ikke å skru seg av, den går på høygir, sier hun.

Hun blir stille litt.

–⁠ Det er rart hvordan kropp og psyke har vært to adskilte felt så lenge, for det blir jo så tydelig i slike tilfeller hvor tett knyttet de er til hverandre, sier hun.

–⁠ Det er så mange fysiske reaksjoner på det psykiske ubehaget man kan oppleve som menneske.

Les også: Portrettintervju med Thomas Dybdal

Det kan ta lang tid, men Solveig får som oftest sove til slutt. Og hun har noen hjelpemidler.

–⁠ Jeg har faktisk prøvd meditasjonsapper! Jeg har gjort så mye narr av det tidligere, men dét, og pusteøvelser, fungerer i hvert fall litt. Og medisiner, da.

1 AV 3: Ifølge Studentenes helse- og trivselsundersøkelse 2018 (SHoT) rapporterer 31 prosent av norske studenter om søvnvansker – nesten én av tre.
1 AV 3: Ifølge Studentenes helse- og trivselsundersøkelse 2018 (SHoT) rapporterer 31 prosent av norske studenter om søvnvansker – nesten én av tre.

Etter en måned med minimalt med søvn, gikk Solveig til legen. I dag går hun på effektive medisiner, og hun er 50 prosent sykmeldt. Dette har gjort hverdagen hennes betydelig lettere. For selv med fleksitid og forståelsesfulle veiledere, slet Solveig med dårlig samvittighet for sin nedsatte yteevne.

–⁠ Det er jo en kjempekul jobb, som jeg i utgangspunktet er veldig engasjert i, men når jeg ikke får sove, klarer jeg ikke å engasjere eller konsentrere meg lenger. Det gjør noe med selvtilliten å ikke klare og komme seg opp tidsnok på jobb og prestere som man ønsker. Og man føler jo at man ikke mestrer de helt enkle oppgavene i livet. Du har liksom ikke kontroll over primærbehovene dine, sier hun, og fortsetter:

–⁠ Man blir jo helt koko av å ikke sove. Man klarer ikke å være seg selv, eller tenke klart.

Så smiler hun litt.

–⁠ På mange måter er det jo bra at dette skjedde når jeg først kom meg ut i arbeidslivet, for det er nok et mye bedre hjelpeapparat for dette når du er ansatt.

Les også: Reportasje om flørting

Økt risiko for depresjon og angst

–⁠ Generelt stiger søvnproblemer blant både unge, studenter og voksne, sier Ståle Pallesen.

Han er professor ved Institutt for samfunnspsykologi ved Universitetet i Bergen og har forsket på søvn og søvnforstyrrelser. Pallesen forteller at søvnproblemer kan skyldes alt fra stress til dårlige vaner, og at søvnunderskudd, over tid, kan gi store helsemessige konsekvenser.

–⁠ Lite søvn kan for eksempel øke risikoen for hjerte- og karlidelser, diabetes og overvekt. Men ikke minst kan det ha en negativ innvirkning på den psykiske helsen – kanskje særlig i form av økt risiko for depresjon og angst, sier han.

Kornelia Beiske, søvnforsker og overlege på seksjon for klinisk nevrofysiologi ved Oslo universitetssykehus, Ullevål, peker på flere konsekvenser ved søvnvansker:

–⁠ For lite søvn kan også medføre redusert konsentrasjonsevne, svekket sosial funksjon og fysisk ubehag, sier Beiske.

SOVENDE STUDIESTART: Til slutt begynte Julie å droppe sosiale aktiviteter for å dra hjem og sove.
SOVENDE STUDIESTART: Til slutt begynte Julie å droppe sosiale aktiviteter for å dra hjem og sove.

Hun støtter også opp under det Solveig forteller om «den onde sirkelen»: At man kan bli så opptatt av søvnproblemene sine, at også dét blir en trigger for uro.

–⁠ Måling av søvn og søvnkvalitet kan føre til økt angst og bekymring for at man ikke sover nok eller godt nok, og føre til forverring av søvnproblemer eller utvikling av insomni.

Ifølge Pallesen er det vanskelig å peke på en bestemt årsak til økende problemer knyttet til søvn. Han trekker likevel frem økt stress og stadig høyere forventninger i samfunnet som mulige forklaringer.

–⁠ Et 24-timers samfunn med mer skiftarbeid, økt bruk av elektroniske og portable medier, øker presset på individene, sier Pallesen.

Les også: Kathrine Nedrejord har skrevet bok om traumene etter voldtekt

Helt alene

–⁠ Det er litt rart. Når du flytter til en så stor by, og er omringet av folk. Også føler du deg helt alene.

Da Julie Nicolaisen (22) flyttet til Oslo for å begynne på journaliststudiet fikk hun store søvnproblemer. Siden semesteret begynte har hun ofte gått flere netter uten å sove.

Det siste året har hun reist til Sør-Afrika tre ganger for å jobbe på et naturreservat som har som mål å redde dyr – primært løver – fra oppdrett, troféjakt og turistvirksomhet. Det frivillige arbeidet har gitt Julie mening og mestringsfølelse. På armen har hun en tatovering av en av løve. Men på sitt siste opphold ble 22-åringen syk. En betennelse i overkroppen utviklet seg raskt og hun ble satt på sterk antibiotika, som bare gjorde vondt verre.

–⁠ Jeg var helt alene på et sykehus, en 15-timers flytur unna familien og jeg visste ikke hva som var galt. Selvfølgelig var jeg redd.

ENSOMHET: –⁠ Jeg har aldri kjent på det før, å være rundt så mange – og likevel føle meg så ensom. Men det er det jeg gjør, sier Julie.
ENSOMHET: – Jeg har aldri kjent på det før, å være rundt så mange – og likevel føle meg så ensom. Men det er det jeg gjør, sier Julie.

Den gjenstridige sykdommen fikk konsekvenser for Julies studiestart.

–⁠ Jeg kom hjem til fadderuka, og var kjempedårlig. I stedet for å være sosial og få meg nye venner, bare sov jeg, og så begynte studiene. Og da ble det ikke søvn.

–⁠ Jeg har fått meg venner, og jeg trives jo, men jeg føler at jeg mistet så mye av det viktige sosiale grunnlaget, forteller Julie, og legger til at hun ikke har fått bearbeidet det å forlate Sør-Afrika og dyrene hun bryr seg om.

På gården et par timer utenfor Cape-Town, er det lange arbeidsdager. Julie er vant til å sjonglere hardt fysisk arbeid og en sosial hverdag:

–⁠ Det er en helt annen type hverdag. Man blir ekstremt sliten, det er en helt annen type stimuli enn det man får her i Oslo. Samtidig liker jeg det så godt, så det gir meg energi også, forteller hun.

Julie tror at mindre sosialt samvær, både med folk og dyr, kan være en av årsakene til søvnproblemene.

–⁠ Altså, det er flaut å si, for man er jo rundt folk hele tiden, sier hun og biter seg i leppa før hun fortsetter:

–⁠ Jeg har aldri kjent på det før, å være rundt så mange – og likevel føle meg så ensom. Men det er det jeg gjør.

Les også: Psykolog Peder Kjøs' råd til en fersk student

Uten rom til å puste

Julie beskriver en hverdag med lite skole og en tom kalender. Hun sitter mye for seg selv på det knøttlille rommet, kanskje helt fra skolen er ferdig, frem til leggetid. Og på natta, når alle andre sover, føler hun også på en vond ensomhet.

–⁠ Det har hendt at jeg har dratt hjem til familien. At jeg har tenkt at jeg ikke orker å sitte hjemme og stirre alene, så jeg hopper på toget til Toten og dropper skolen.

Julie sover mye bedre de dagene hun har vært sosial. Å være sammen med folk er det eneste som virkelig hjelper når hun er her i Oslo, men hun har også forsøkt å anvende meditasjonsteknikker og dyretelepati, en avslapningsteknikk hun plukket opp i Sør-Afrika. Hun ler litt.

–⁠ Alle som hører om dette med dyretelepati tror jo jeg er gæren. Og det er kanskje litt det som er greia. At jeg føler at jeg ikke har noen her i Oslo å snakke om disse tingene med. Om Sør-Afrika, og sånn.

Hjemme på Toten og i Sør-Afrika er det plass til å puste. Og senga er et fristed, et sted forbeholdt soving – på nattestid. I leiligheten i Oslo, foregår alt på 7,5 kvadratmeter.

–⁠ Jeg forbinder ikke senga med søvn lenger, og det ødelegger.

NYTTELØST: Anneli Borgen (20) forteller at hun prøvde alt for å forsøke og sove bedre. -- Å brenne eteriske oljer, legge mobilen på kjøkkenet, hypnose... Jeg elsker jo ASMR, men det fungerte heller ikke.
NYTTELØST: Anneli Borgen (20) forteller at hun prøvde alt for å forsøke og sove bedre. – Å brenne eteriske oljer, legge mobilen på kjøkkenet, hypnose... Jeg elsker jo ASMR, men det fungerte heller ikke.

Vanligvis legger Julie seg til å sove rundt klokka elleve. Da begynner hodet å kverne, og slik fortsetter det. Ofte ender hun opp med å dra rett på skolen uten å sove.

–⁠ Jeg er en person som tåler lite søvn, men jeg er sliten nå.

Ifølge Pallesen ved UiB henger søvnproblemer og psykiske lidelser ofte tett sammen og kan påvirke hverandre gjensidig. Psykiske lidelser kan ofte være en utløsende årsak til søvnproblemer, men søvnmangel i seg selv kan også medføre økt risiko for utvikling av psykiske lidelser som depresjon og angst. Slik var det for Julie, da hun for noen uker siden fikk feber, ble svimmel og hadde store brystsmerter. Hun ble brakt til legevakten, hvor de ikke fant noe fysisk galt.

–⁠ Jeg klarer ikke helt å tro at det var et angstanfall. Det er så fjernt for meg at det skjer med meg, sier Julie.

Men hun orker ikke å grave seg ned i det, og hun har ikke lyst til å gå og kjenne etter, for da blir alt mye verre.

–⁠ Det eneste som fungerer for meg er å gjøre ting. Være sosial.

Hun tar en tenkepause, stryker over tatoveringen.

–⁠ Og det å reise til Sør-Afrika da. Det er da jeg virkelig har det bra.

Eksperter peker på at økt stress gjerne fører til svekket søvnkvalitet. Når man er ung er man særlig sårbar for stress, og mange sliter seg ut fra en trang om å yte sitt beste for seg selv og alle rundt seg.

Les også: Essay: Jaget etter å «bli noe»

Å høre på hjertet

For ett år siden satt Anneli Borgen (20) på UiO, og kjente at kroppen ikke orket mer. Hun gikk opp til seminarlederen:

–⁠ Unnskyld, jeg må hjem å sove.

I et halvt år hadde hun knapt nok sovet.

Klokken er 20:00, og i den store leiligheten på Majorstua lager kjæresten hennes, Sophus (21), middag. Anneli er kvikk og våken, til tross for at hun sjonglerer mellom deltidsjobber i barnehage og bar, og tar et enkeltemne i kjønnsstudier.

–⁠ Nå som jeg sover om natten, så har jeg energien til å gjøre det jeg vil.

Fra august i fjor til februar i år var realiteten imidlertid en helt annen. Annelis første semester på Blindern var, mer enn noe annet, preget av sterke søvnproblemer.

–⁠ Jeg hadde nettopp blitt sammen med Sophus. Det var mitt første ordentlige forhold, og et avstandsforhold. Og så begynte jeg rett på studiene, og flyttet hjemmefra. Alt kom liksom på én gang, forteller hun.

For Anneli spant plutselig alt rundt avstandsforholdet. Planlegging av hvor, når og hvordan hun og Sophus skulle sees. Avstandsforholdet og den nye studiehverdagen skapte mye stress, og søvnkvaliteten ble gradvis dårligere.

–⁠ Jeg sov urolig og kunne våkne opp å panikksjekke telefonen min flere ganger i løpet av natten. Det eskalerte og innen oktober ble det et stort problem. Og så begynte jeg å tenke på det.

HJEM OG SOVE: Anneli hadde knapt sovet på et halv år da hun til slutt måtte gå opp til seminarlederen og si «Unnskyld, jeg må hjem å sove.»
HJEM OG SOVE: Anneli hadde knapt sovet på et halv år da hun til slutt måtte gå opp til seminarlederen og si «Unnskyld, jeg må hjem å sove.»

Det ble en ond sirkel. Jo mindre hun sov, jo mer tenkte hun på at hun ikke sov – og da ble det enda vanskeligere å falle til ro. Hun begynte å grue seg til å gå og legge seg. Søvnproblemene tok totalt kontroll over hverdagen.

–⁠ Det begynte med at jeg sov dårlig på grunn av de ytre faktorene, og så ble søvnproblemet i seg selv den aller største faktoren. Det stresset meg mer enn noe annet.

I denne perioden tenkte Anneli på søvn hele tiden. Hun leste alt hun kom over, og snakket ikke om annet. I bokhylla ved senga ligger «Why we sleep» av Matthew Walker. Anneli ler litt.

–⁠ Jeg var jo helt obsessed. På et tidspunkt leste jeg noe om hjerterytme, og at med en gang du begynner å bli bevisst på hvor raskt hjertet slår så øker hjerterytmen, og du kan ikke sove. Så hver natt lå jeg og hørte på hjerterytmen min.

Hun forteller at hun virkelig prøvde alt.

– Å brenne eteriske oljer, legge mobilen på kjøkkenet, hypnose... Jeg elsker jo ASMR, men det fungerte heller ikke.

Les også: Essay: Når er man egentlig gammel nok til å ta på seg rollen som forelder for sine foreldre?

Et eget rom

Anneli lot det gå langt uten å søke hjelp. Hun forteller om hvordan hun lå og vred seg i sengen, rastløs, men samtidig utslitt.

–⁠ Jeg begynte å droppe mye sosialt, jeg orket jo ikke å feste lenger. Jeg har alltid vært veldig gira på fest, hun som legger seg sist liksom, men dette halvåret sovnet jeg med en gang jeg rørte alkohol, forteller hun.

Folk rundt Anneli var ekstremt bekymret. De kunne se hvor sliten hun var, og tryglet henne om å be om hjelp. Til slutt gikk hun til legen.

–⁠ Jeg har sett så mange nyheter om hvordan sovepiller gis ut over en lav sko, at det egentlig ikke hjelper, og tenkte at jeg skulle klare meg uten en sånn type «quick fix», men til slutt innså jeg at jeg faktisk var for sliten til å klare og fikse problemet.

Hun fikk et mildt innsovnende middel, og i begynnelsen hjalp det litt.

–⁠ Men ganske raskt var det som om kroppen ble immun, og jeg var tilbake på scratch, forteller hun og blir stille.

BEDRING: Plutselig ble det bedre. –⁠ Jeg begynte å spre tingene mine utover, jeg flyttet alt som før hadde foregått inne på et lite rom ut i hele leiligheten og fylte det med mine ting, forteller Anneli.
BEDRING: Plutselig ble det bedre. –⁠ Jeg begynte å spre tingene mine utover, jeg flyttet alt som før hadde foregått inne på et lite rom ut i hele leiligheten og fylte det med mine ting, forteller Anneli.

Men så begynte det å gå bedre. Etter en tøff eksamensperiode reiste Anneli på ferie med moren sin, og feiret jul hjemme, i trygge og vante omgivelser.

–⁠ Det er vanskelig å sette fingeren på hvorfor det ble bra, sier hun.

Da hun kom tilbake til Oslo, bodde hun en periode i den store leiligheten alene. Det som først føltes tomt, ensomt og usikkert, ble plutselig en løsning.

–⁠ Jeg begynte å spre tingene mine utover, jeg flyttet alt som før hadde foregått inne på et lite rom ut i hele leiligheten og fylte det med mine ting, forteller hun.

Anneli skapte sitt eget rom og ble komfortabel i eget selskap. Hun hvilte mer i seg selv.

–⁠ Jeg tok opp igjen kreative aktiviteter jeg liker å drive med. Skriving og tegning, aktiviteter som ikke krever at jeg presterer, og gjorde disse tingene utenfor soverommet. Rommet mitt og sengen kunne forbeholdes soving og hvile. Alt måtte ikke skje der.

Hun smiler og rekonstruerer en scene fra begynnelsen av februar:

–⁠ Det begynte å bli lysere. Og en av disse soldagene gikk jeg alene og kjøpte meg pastellkritt til å tegne med. Da jeg kom tilbake i leiligheten følte jeg meg ikke ensom, selv om det var helt tomt her.

Omtrent samtidig foreslo Sophus at han skulle komme til Oslo, og de begynte å planlegge og flytte sammen. Anneli beskriver det som en stor lettelse å kunne stadfeste fremtiden litt.

–⁠ Jeg hadde ikke klart ett år til med avstandsforhold. Det var utrolig deilig å bli kvitt den uvissheten som kommer med avstandsforhold, sier hun.

Anneli smiler og slår hånda ut mot senga, liksom for å understreke hvordan senga igjen har blitt en avslappet sfære.

–⁠ Alle disse faktorene fjernet fokuset vekk fra søvn, og det ble løsningen. Å slutte og la alt kretse rundt det.

Husk å puste

Tilbake i Botanisk hage loser en vekter etternølerne ut av hagen, og portene låses. Solveig fikler med sin egen portnøkkel – et håndfast bevis på drømmejobben.

–⁠ Det kommer jo til å gå bedre, det kommer til å gå over, sier hun, og presiserer:

–⁠ Det er allerede bedre. Jeg måtte bare tillate meg selv at det tar tid.

Hun pakker skjerfet tettere om halsen og gjør seg klar til å gå, låse opp smijernsporten og trille sykkelen ut i Monrads gate.

–⁠ Det er så viktig da, at man gir seg selv den tiden det tar å bli bedre. At man puster. Puster med magen, og ber om hjelp.