SEXY FØR EKTESKAPET: Benjamin Åkerlund forteller at han har god selvtillit og at han ikke trenger sex for å føle seg attraktiv. – Jeg er jomfru og snart 22 år. Jeg vet at det ikke er vanlig, men jeg føler meg ikke utenfor. Jeg har ikke tatt noen skade av det valget.

Derfor venter de med sex

Å vente med sex før ekteskapet virker for mange gammeldags, men i landet som er verdensmestre i one-night stands er det kanskje noe av det mest radikale du kan gjøre.

Publisert Sist oppdatert

Dette sier Bibelen...

  • I Første Mosebok sier Gud at mannen skal «[...] forlate sin far og sin mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp.»
  • Men det er apostelen Paulus som advarer mest om «å drive hor» i sine brev:
  • «Hold dere langt borte fra hor! All synd som et menneske gjør, er utenfor kroppen. Men den som driver hor, synder mot sin egen kropp.» (1. kor 6,18)
  • «[...] for å unngå hor skal hver mann ha sin kone og hver kvinne sin ektemann.» (1.kor 7,2)
  • «[...] dersom de ikke kan være avholdende, må de gifte seg. For det er bedre å gifte seg enn å brenne av begjær.» (1.kor 7,9)
  • «Hor, all slags urenhet og grådighet må det ikke engang være tale om hos dere. Slikt sømmer seg ikke for hellige.» (Ef 5,3)
  • kilde: bibel.no

– Det finnes noen kristne internatskoler i USA der alle venter med å ha sex, men istedenfor vaginalsex, har de analsex. For meg er tanken om at gud blir sint på deg hvis du gjør det vaginalt, men at bakveien er ok, helt idiotisk.

Benjamin Åkerlund er ikke sjenert. 21-åringen sitter i kollektivet på Grünerløkka og greier ut om om sexlivet sitt – det vil si, hans ikke-eksisterende sexliv – med stort engasjement. Under stuebordet ligger en godt brukt bibel. Filosofistudenten har tatt et valg: Selv om han ser ut som en over middels kjekk Carlings-modell og har hatt kjæreste i over ett år, lar ikke Skien-gutten seg friste av sine seksuelle drifter. Eller forresten:

– Jeg legger jo merke til om det går en pen jente forbi, men jeg er vant til at det ikke er noe jeg agerer på, sier Åkerlund.

Etter å ha vokst opp i en altomfattende pinsemenighet i Skien, har religionen blitt Benjamins bærebjelke i livet. Men legg fordommene om abortmotstandere, homofilihat og evolusjonsskepsis til side. Åkerlund venter kanskje med sex, men konservativ er han ikke. I hvert fall ikke etter at han fylte 16, og troen han hadde vokst opp med ikke lenger ga ham svarene han lette etter. Evolusjonsteorien han lærte på skolen virket en dag sannere enn den sannheten mange i kirken forholdt seg til. Han brøt med Pinsemenigheten, men har fortsatt «et sterkt ønske om å følge Jesus». Derfor er Benjamin fortsatt jomfru.

– Jeg har hatt flere klienter med problemer som følge av at de har ventet med sex.

Siv Gamnes er det man kan kalle en «sexpert»: I over 20 år har hun jobbet i Sex og Samfunn, og driver nå sin egen sexologklinikk i Oslo sentrum. Hvorvidt det å spare seg er en god idé er opp til hver enkelt, mener Gamnes, men hun legger ikke skjul på at det kan være lurt å prøve hverandre ut også før bryllupsnatta.

– Par som venter har ikke hatt muligheten til å bli å fysisk kjent med hverandre før ekteskapet. De har et vennskapsforhold, og når de først skal ha sex er ikke følelsene helt på plass. Bryllupsnatta blir bygget opp som en kjempejulaften med masse gaver, men når den først kommer blir det ofte skuffende, sier Gamnes.

Jeg tror ikke sexen blir noe «bedre», men det vet jeg jo ingenting om.

Benjamin Åkerlund, venter med sex

Likevel mener sexologen at forventningene må være der – sex skal jo være spesielt.

– For de fleste par er et sexlivet veldig viktig, mange omtaler det som limet i forholdet. Det er ofte det som skiller et godt vennskap fra kjærester. Men når forventningene bygger seg opp over veldig lang tid, kan de bli urealistiske og selve opplevelsen kan bli skremmende, sier Gamnes.

Hun legger til at en fort kan angre på alt en har gått glipp av om sexen viser seg å ikke være fullt så fabelaktig.

Siden han som 15-åring måtte ta valget – å ville eller å vente – har Benjamin derimot vært mer redd for å gå glipp av den ene spesielle, enn en rekke hete netter.

– Jeg tenkte ikke da som jeg gjør nå, men samvittigheten min sa at det var riktig å vente, og det bør jo være nok, sier Åkerlund.

SAMTALEGRUPPE: Annenhver mandag leder Benjamin Åkerlund (til venstre) en samtale om tro for menighetens medlemmer. – Folk sier vi kristne er hjernevaska, men er det noen som er det, er det jo de som følger strømmen og gjør som alle andre. Her med Michelle Kapstad og Torkel Hansen.

Han skjønner godt at folk synes det er rart, men om noen spør er Benjamin «åpen som en bok». Det har han mest av alt fått respekt for, kanskje på grunn av hans pragmatiske tilnærming til temaet. 21-åringen har landet på to hovedargumenter: Et religiøst, og et «rasjonelt», som han kaller det.

– Alle er enige om at det finnes moralske grenser for seksualitet, vi er bare uenige om hvor de skal gå. Utroskap, for eksempel, er jo ikke en god ting. For meg handler dette om integritet. Jeg har venner som ikke lever som jeg gjør, og det har jeg ingen problemer med – men ofte opplever de komplikasjoner som jeg unngår. Jeg har ikke noe drama med andre mennesker fordi vi hadde en one-night-stand og hun ville noe annet enn jeg ville, sier Åkerlund.

Det var den rasjonelle grunnen. Den religiøse, mener Åkerlund, er litt vanskeligere å forstå.

– Når jeg venter med å ha sex er det for å helliggjøre ekteskapet. Det handler mer om å gjøre ekteskapet spesielt enn at sexen skal være spesiell. Jeg tror ikke sexen blir noe «bedre», men det vet jeg jo ingenting om, sier han og flirer. Kristengutten fnyser av folk som sammenligner sex med å klø hverandre på ryggen. Tvert imot er sex det mest intime og fysiske man kan gjøre, og nettopp derfor hører det hjemme i ekteskapet – denne «hellige unionen mellom to personer som virkelig elsker hverandre».

– Jeg fridde ikke fordi jeg kjente at jeg ikke klarte å holde meg lenger. Jeg fridde fordi jeg ikke trengte mer tid til å vite at jeg ville tilbringe hele livet mitt med henne, sier Morten Eikli (28).

«Henne» er Camilla (26), også Eikli. Fra kaféstolen ved siden av mannen kommer et smilende «ditto». For ett og et halvt år siden kunne de, begge «halvkjente i det kristne miljøet», puste lettet ut. Endelig var de gift – begge med jomfrudommen i god behold. Det har selvfølgelig ikke bare vært lett.

– Da vi var midt oppi det som kjærester, tenkte vi: «Åh, kan vi ikke bare gifte oss i morgen?». Men vi gikk jo heller ikke rundt som seksuelt frustrerte bomber som var på randen av å eksplodere hele tiden, forteller Morten.

– Hva var dine forventninger til sex? Jeg tror ikke jeg hadde noen som andre ikke har, svarer Camilla på spørsmål om sine forventinger til sex.

Ekteparet ler av hverandres kommentarer mens de beinflørter under bordet, og duoen virker veldig komfortable med å brette ut om livets større størrelser: tro, sex og kjærlighet. Stemmen de har er viktig, mener de, for at unge skal få vite at det er greit å stå imot sexpresset.

– Jeg ønsker at folk skal forstå at vi ikke er rare. Vi er bare helt vanlige personer som har en tro, og som har tatt et valg om å vente med sex, sier Camilla.

De to hadde vært gode venner lenge, eller «friendzoned» som Morten kaller det, da de etterhvert fant ut at det fantes grobunn for noe mer. Men begge hadde fra tenårene bestemt seg for å vente med sex. Det gikk ikke lang tid før kirkeklokkene ringte – likevel avviser paret at de kun hadde kåtskap i tankene.

– Det er kanskje en av de delvis sanne mytene om kristne: At de gifter seg tidlig fordi de vil ha sex. Men det handler jo like mye om kultur – det har jo skjedd en kjempeendring i ekteskapsalder generelt, der tanken er at man skal leve livet til det fulle før man forplikter seg. Sex kan for all del ha noe å si i visse tilfeller, men det er en forenkling av troen vår å si at det er det det skyldes, sier Morten.

For ikke-kristne forholder romantikk i 2017 seg nokså ukomplisert: Vi matcher med hverandre på Tinder eller ligger sammen på nach – og hvis ingen angrer etter en stund, blir vi sammen. Tilbake i kollektivet raljerer filosofistudenten Åkerlund over det overfladiske hedonist-samfunnet vi lever i.

- Hvordan dater man egentlig når man ikke kan ha sex?

– Jeg møtte kjæresten min i en bursdag. Der snakket vi sammen, rett og slett, i timevis. Jeg syntes hun var dødspen og gøy å prate med, sier Åkerlund.

Kjæresten er også kristen, og Åkerlund forteller at det kommer til et punkt der man må snakke sammen om grenser. For eksempel er loftsleiligheten han bor i kun et guttekollektiv – han og kjæresten kommer ikke til å flytte sammen før de er gift.

– Viktigst av alt er det å snakke om hvorfor vi venter. Hvis vi gjør dette for at noen andre i kirka skal være tilfredsstilt, er det en teit grunn.

Vi gikk jo ikke rundt som seksuelt frustrerte bomber som var på randen av å eksplodere hele tiden.

Morten Eikli, tidligere jomfru

De to turtelduene ble enige om at de ville gjøre det for deres egen del. Da er det en del ting som ikke går. Åkerlund forteller at de har de samme følelsene som alle andre, og derfor må holde seg lenger unna kanten.

Han har ikke noe prinsipielt imot onani, så lenge porno ikke er involvert, men både oral- og analsex er utelukket. Kyssing derimot – det er innafor.

– Det er sikkert noen kristne som sier at man burde holde seg unna klining også, men det må jo være lov, synes jeg, sier Åkerlund og flirer.

Willy Pedersen er professor i sosiologi, og bekrefter at også klining kan bli for drøyt for en del kristne. I 2014 undersøkte han kristendommens innvirkning på seksuallivet, og konklusjonen var slående:

– På alle nivåer av seksuell utforsking – klining, å ta på hverandre, samleie – hele spekteret, er kristne mer forsiktige. De mest aktive kristne har samleiedebut to år senere enn ikke-kristne, sier forskeren.

EVIG TROSKAP: I gifteringene til Camilla og Morten Eikli står det henholdsvis «snuskelusken» og «fjosken». – Tanken var at vi skulle se på det om 50 år og kanskje bli litt flaue, forteller Camilla og ler.

I undersøkelsen regnet halvparten av de spurte seg som mer eller mindre kristne, og ti prosent som svært kristne. Blant ikke-kristne rapporterte kun to prosent at de begynte å ha sex året de giftet seg, mens blant svært kristne er tallet 16 prosent. Gjennomsnittlig hadde kristne hatt rundt fire seksualpartnere etter fylt 28, mot ikke-kristnes elleve.

Benjamin Åkerlund venter fortsatt på ubestemt tid, men han er ikke utålmodig. For ham er det ideelt å kun ha én partner gjennom livet, og da trenger ingenting å rushes. Forventningene er avslappa:

– Jeg tror det blir vakkert å dele det med den personen jeg elsker når den tid kommer, sier Åkerlund.

Og ifølge ekteparet Eikli er det er sant som de sier: Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Som godt gifte avkrefter de at sexen blir dårligere.

– Sexolog er jo ikke en beskytta tittel, så som sexolog mener jeg at god kommunikasjon gir god sex, og det er nettopp det vi har jobba mest med: Å snakke med hverandre og forstå hverandre, sier Morten Eikli. Han flirer, men han mener det han sier: Sex blir mer lidenskapelig om man er lidenskapelig opptatt av hverandre, forteller han.

Likevel innrømmer paret at de selvsagt ikke har et prikkfritt sexliv. Camilla forteller at hun i begynnelsen følte seg rar fordi hun hadde lyst på sex. Var det ikke mannen som skulle mase, og kona som skulle nekte? Men slike tanker tror hun ikke er spesielle for kristne. På spørsmål om hvilke forventninger hun hadde, blir Camilla småspydig:

– Hva var dine forventninger til sex? Jeg tror ikke jeg hadde noen som andre ikke har. Jeg trodde det kom til å bli fint.

Morten legger til adjektivene «kleint» og «godt», og understreker at begge har vært seksuelle vesener hele sitt liv. Han synes sex-fokuset er noe overdrevet:

– Våre tanker om ekteskapet preger sexen vår mer enn sexen preger ekteskapet, sier Morten.

Camilla blir imponert over ektemannen:

– Det var egentlig veldig fint sagt.

Flere interessante saker om religion:

Khalid Nesheim gikk fra islam til scientologi: Lærer studieteknikker i kirken

«Skam»-Iman snakker ut om troen: – Jeg følte meg annerledes

Powered by Labrador CMS