Manglende ambisjoner ved MatNat

Publisert

Den vilkårlige av studentene ved Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet (MatNat) er en trussel mot realistens dannelse. Som student der

selv, har jeg opplevd at det finnes gode ordninger for kontinuasjonseksamen og

studentrepresentasjon, men også få rettigheter, varierende, til dels ustrutkurerte

kompetansekrav og få klagemuligheter på emnenivå. Spesielt alvorlig er det som

kan oppfattes som vilkårlig vurdering.

Vurdering er nøkkelen til god undervisning. Gjennom hyppige innleveringer

og god oppfølging sikres studenten faglig progresjon og akademisk dannelse.

Det akademiske perspektivet er spesielt viktig, muligheten for å drøfte og få

tilbakemelding gir studenten mulighet til å utvikle en faglig bevissthet som

Forsømmelse av vurderingen som gjøres underveis i et fag kan ikke tolkes som annet enn manglende akademiske ambisjoner hos fakultetets institutter.

sluttvurderinger ikke nærer. Forsømmelse av vurderingen som gjøres underveis

i et fag kan ikke tolkes som annet enn manglende akademiske ambisjoner hos

fakultetets institutter. Hva slags studenter vil de ha?

Vilkårlighet er også en fellesnevner under avsluttende eksamen. Det blir gjerne

gitt tidligere eksamenssett og løsningsforslag til studenter som skal forberede

seg, godt kjent som «best practice»-tenkning; et slikt svar på den gitte oppgaven

forventer vi, sier instituttet.

Det som ikke er sikkert er at denne tenkemåten gavner studenten, kanskje

tvert om: den oppforder ikke til å skaffe seg oversikt og ferdigheter på de

ønskelige områdene, en eksamen vil aldri kunne dekke alt. Gode kompetansekrav

samt supplerende repetisjonsoppgaver kan fylle denne rollen langt bedre enn

eksempler til etterfølgelse, og med disse sikres bedre rammer rundt eksamen

enn simpelthen «pensum».

Ved semesterets slutt skal studenten uansett ha ervervet seg faglig kompetanse

til å gi tilfredsstillende svar, dette bør tilbakemeldinger på jevnlige innleveringer

ha sørget for. Men, som jeg selv har erfart, det er dessverre fortsatt utbredt at

tilbakemeldingene på de få innleveringsoppgavene som gis er glisne og vitner om

mangel på premisser og krav fra faglærers side. Et riktig svar er ikke alltid nok.

Powered by Labrador CMS