Manglende ambisjoner ved MatNat
Den vilkårlige av studentene ved Det matematisk-naturvitenskaplige fakultet (MatNat) er en trussel mot realistens dannelse. Som student der
selv, har jeg opplevd at det finnes gode ordninger for kontinuasjonseksamen og
studentrepresentasjon, men også få rettigheter, varierende, til dels ustrutkurerte
kompetansekrav og få klagemuligheter på emnenivå. Spesielt alvorlig er det som
kan oppfattes som vilkårlig vurdering.
Vurdering er nøkkelen til god undervisning. Gjennom hyppige innleveringer
og god oppfølging sikres studenten faglig progresjon og akademisk dannelse.
Det akademiske perspektivet er spesielt viktig, muligheten for å drøfte og få
tilbakemelding gir studenten mulighet til å utvikle en faglig bevissthet som
Forsømmelse av vurderingen som gjøres underveis i et fag kan ikke tolkes som annet enn manglende akademiske ambisjoner hos fakultetets institutter.
sluttvurderinger ikke nærer. Forsømmelse av vurderingen som gjøres underveis
i et fag kan ikke tolkes som annet enn manglende akademiske ambisjoner hos
fakultetets institutter. Hva slags studenter vil de ha?
Vilkårlighet er også en fellesnevner under avsluttende eksamen. Det blir gjerne
gitt tidligere eksamenssett og løsningsforslag til studenter som skal forberede
seg, godt kjent som «best practice»-tenkning; et slikt svar på den gitte oppgaven
forventer vi, sier instituttet.
Det som ikke er sikkert er at denne tenkemåten gavner studenten, kanskje
tvert om: den oppforder ikke til å skaffe seg oversikt og ferdigheter på de
ønskelige områdene, en eksamen vil aldri kunne dekke alt. Gode kompetansekrav
samt supplerende repetisjonsoppgaver kan fylle denne rollen langt bedre enn
eksempler til etterfølgelse, og med disse sikres bedre rammer rundt eksamen
enn simpelthen «pensum».
Ved semesterets slutt skal studenten uansett ha ervervet seg faglig kompetanse
til å gi tilfredsstillende svar, dette bør tilbakemeldinger på jevnlige innleveringer
ha sørget for. Men, som jeg selv har erfart, det er dessverre fortsatt utbredt at
tilbakemeldingene på de få innleveringsoppgavene som gis er glisne og vitner om
mangel på premisser og krav fra faglærers side. Et riktig svar er ikke alltid nok.