Utdanningslogos
På sin lederplass den 24.08 hevder Universitas ved hjelp av et sammensurium av påstander, at undertegnede prøver å skape et utdanningsmythos. Det blir videre opplyst om at Ottar Brox argumenterer godt for mer praksis inn i høyere utdanning. Det er mulig at det har gått litt fort i svingene her, fordi vår kjære Brox forfekter jo slettes ikke et slikt syn, han vil jo ha færre personer inn i høyere utdanning. Hvis det blir realiteten, hva hadde da skjedd med opplaget til Universitas?
«Hvor hadde vi vært uten leger, historikere, journalister og, ja, sosiologer?»
Det blir dratt frem at man ikke trenger flere markedsførere med spesialisering på sosiale medier. Nei, det gjør man kanskje ikke, men kanskje allikevel, hvem vet hva framtiden vil bringe. Det som er sikkert er at man trenger å utvikle seg som nasjon hvis man ønsker å henge med i den usikre fremtiden. Dette er jo selvsagt et kostnadsspørsmål, noe Universitas også påpeker. Har de derimot tatt utregningen på hva vi har tjent på de menneskene vi har utdannet de siste femti år? Ja, også de som har spesialisert seg på sosiale, og kanskje trykte medier? Hvor hadde vi vært hvis oljen vår hadde vært eid av amerikanske selskap, og skipene våre ble bygd i Danmark? Hvor hadde vi vært uten leger, historikere, journalister og, ja, sosiologer? Vi hadde vært et sykt land, uten fortid og nåtid, og med en særdeles urovekkende fremtid.
Praksis inn i utdanningen er viktig! Og det er godt Universitas påpeker en ting vi er enig i. Her kan vi virkelig ha en felles front mot eldre og elitistiske professorer som ikke vil ha slike ulumskheter inn på de ærverdige universiteter. Jeg er glad at vi har fått med en så definerende medieaktør til virkelig å fronte NSO sin politikk, og det er jo tydelig at det trengs litt mer praksis inn i enkelte utdanninger. Så takk, Universitas, dere har virkelig gjort oss en tjeneste. Så da må jeg nesten spørre, hvor er den reelle kritikken? For i lederen var den fraværende.