Det skal være en glede å lære i interaksjon med andre
Higen etter oppmerksomhet og å føle seg sett og verdsatt er et umettelig behov.
Det har skjedd store endringer innen undervisning de siste årene. Den såkalte curlinggenerasjonen har for lengst inntatt forelesningssalen. De er mer kravstore, uredde, og de har store forventninger. Søken etter ny stimuli gjennom sosiale medier pågår konstant. Får de ikke nok input, vil de raskt kjede seg. De er vant til interaksjon. Higen etter oppmerksomhet og å føle seg sett og verdsatt er et umettelig behov.
Les også: Allmenningens tragedie
Det er denne gjengen jeg jobber med hver dag. En kjempespennende men også krevende gjeng som byr på nye utfordringer i undervisningen. Samtidig har ny teknologi påvirket undervisningen i særdeles stor grad. Teknologien byr på flere utfordringer, men det ligger også vanvittig med muligheter i teknologien.
Det faktum at jeg har med en ny studentmasse å gjøre, samtidig som teknologien stadig blir utviklet, gjør at min rolle som foreleser er i endring. Den tradisjonelle forelesningen er ikke lenger optimal. Jeg må tilpasse meg og innta en ny rolle. I tillegg til å formidle faget, skal jeg også være en fasilitator som tilrettelegger for at læringsutbyttet blir maksimalt. Jeg må lytte og stille kritiske spørsmål som får dem til å reflektere og kunne ta riktige beslutninger. Jeg må engasjere og aktivisere studentene. Derfor har jeg gjennom årenes løp utviklet min egen verktøykasse med ulike pedagogiske aktiviteter.
Jeg må hele tiden være bevisst min rolle for å skape gode opplevelser og læringsmiljø. Mitt engasjement er en viktig kilde her. Det blir som en spiral. Min energi og entusiasme smitter enkelt over på studentene, og den speiles tilbake til meg. Økt engasjement vil øke studentenes motivasjon til å lære mer, og motivasjon må man ha for å lære. Motivasjon skaper glede, og glede motiverer.
Det skal være en glede å gå på forelesning og det er faktisk lov å ha det gøy der også. Det skal være en glede å lære i interaksjon med andre. Vi kan alltids søke i Google og få kunnskap der, men det Google ikke kan er å skape en god læringsatmosfære. Den er det studentene og jeg i fellesskap som skaper. Med masse læringsglede!