Viljeløs regjering
I Universitas 13. januar siterer SU-leder Mali Steiro Tronsmoen Høyres studentforbund og Oslo Liberale Studentforening på at «det ikke er noen vei utenom egenbetaling i høyere utdanning, dersom man skal klare å sikre en god utdanning i Norge».
Tronsmoen mener derimot at utdanningen bør være gratis, og at innføring av skolepenger først og fremst vil komme «de rike» til gode. Jeg er enig i det ideologiske grunnlaget. Alle bør sikres retten til utdanning. Uavhengig av foreldres betalingsevne. Uten å ta opp mer lån til å betale skolepenger. Dersom man tør å ta av seg de ideologiske brillene, og betrakter tingenes tilstand halvobjektivt, ser man imidlertid at mye kan bli bedre innenfor norsk høyere utdanning. Ansvaret ligger blant annet hos Sosialistisk Venstreparti (SV).
I en periode der SV har hatt både kunnskapsministeren og ministeren for forskning og høyere utdanning, har mange studenter opplevd at studietilbudet innskrenkes. Vi har merket det på kroppen gjennom at seminarer i en rekke fag legges døde, og at studieprogram avvikles.
– Den største og mer grunnleggende utfordringen dreier seg om å få på plass den politiske viljen til å satse på høyere utdanning.
Jeg forventer at SV og resten av regjeringskameratene snekrer sammen et statsbudsjett for 2011 som det virkelig svinger av! I alle fall sett fra en students øyne. Tronsmoens løsning på problemet – en økt beskatning av «de rike» – representerer ikke nødvendigvis alene løsningen. Selv om det hadde vært trivelig, så har økt skatteinngang en lei tendens til å bli litt for likt fordelt på alle budsjettposter. Den største og mer grunnleggende utfordringen dreier seg derfor snarere om å få på plass den politiske viljen til å satse på høyere utdanning. En vilje som for mange – undertegnede inkludert – oppleves som totalt fraværende hos regjeringen.
Hvis ikke SV sammen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet klarer å få økt bevilgningene til høyere utdanning betraktelig, ser jeg dessverre ingen vei utenom skolepenger. Om man da ikke mener det er uproblematisk at utdanningstilbudet forringes, så lenge det er gratis.