Paradoksalt om freshman year
Kaja Schiøtz ved Universitetet i Oslo promoterte i forrige utgave av Universitas en alternativ inngangsvei til helgradsstudier i USA, nemlig muligheten for å ta et år med universitetsfag i Norge som kan overføres og godskrives som førsteåret av en bachelorgrad i USA, det såkalte «freshman»-året. ANSA ønsker alle muligheter for studier i utlandet velkommen, og driver et aktivt informasjonsarbeid om de tilbud som finnes. Framgangsmåten Schiøtz foreslår utgjør likevel ikke et fullgodt alternativ til å kunne påbegynne amerikanske bachelorgrader i USA, da studenters erfaring viser at man ikke har noen garanti mot å bli pålagt å ta opp flere førsteårsfag i USA.
Schiøtz legger i sitt innlegg noen premisser til grunn, som det er nødvendig å korrigere. Støtten til «freshman»-året ble fjernet på 1980-tallet, med den begrunnelse at man ønsket å styre studentstrømmen vekk fra USA. Tatt i betrakting at det totale antallet studenter i Norge fordoblet seg i det etterfølgende tiår, kan man ikke konstatere annet enn at andelen norske studenter som velger å ta utdanningen i USA, har vært konstant nedadgående siden avskaffelsen. At studiefinansiering er avgjørende for mobilitet finnes det rikelig med dokumentasjon for.
Vi har en sær tradisjon for å undervurdere amerikaneres intellekt i Norge. Men USA er mer enn George Bush. En undersøkelse blant Oslo-elever i den videregående skolen, viser at politisk omdømme ikke er avgjørende for dem som velger USA som studieland, det er derimot finansieringen. Interessen for å studere i USA er i utgangspunktet svært stor. En undersøkelse blant nåværende norske USA-studenter framhever dog entydig manglende støtte til «freshman»-året som det avgjørende hinder.
Antallet norske helgradsstudenter i USA er nå en tredjedel av hva det var for 15 år siden, og tallet er stadig fallende. Ønsker man å snu utviklingen, må man ta på alvor de tilbakemeldingene studentene gir. Argumentet som blir brukt mot støtte til «freshman»-året, er at dette ikke tilsvarer studier som gir faglig godkjenning i Norge. Da er det paradoksalt at norske universiteter og høyskoler tilbyr fagsammensetninger som tilsvarer «freshman»-året.