Gratisprinsippet er ufravikelig!
Forslaget om studieavgift eller kutt i høyere utdanning viser mangel på læring av egne feil
Tone Tellevik Dahl prøver å komme med klar tale, men blir igjen utydelig. Dette gjør det vanskelig å vite hva hun egentlig står for.
Studentbevegelsen trodde 1.april hadde kommet et måned for tidlig da det ble kjent at Oslo-byråd, Tone Tellevik Dahl, foreslår innføring av gratis barnehage finansiert blant annet gjennom studieavgift. Forslaget ble møtt med stor motstand fra studentbevegelsen og et blankt nei fra APs stortingspolitikere.
Byråden svarer med å si at diskusjonen om forslaget ikke bør starte med hvordan det skal finansieres. Da skulle man tro at hun ikke ville fortsette med akkurat det, og vi kunne anse utspillet hennes om studieavgift som en forsnakkelse.
Men neida. Tellevik Dahl fortsetter å løfte forslag for omdisponering av ressurser i utdanningssektoren, med studieavgift eller kutt i høyere utdanning som eksempler. Det viser mangel på læring av egne feil.
Tellevik Dahl sier hun bruker eksemplene for å få frem et prinsipielt poeng om at forskning viser at det er smart å bruke mer penger tidlig i utdanningsløpet. Forskning viser også at VGS og høyere utdanning er viktig for sosial utjevning og mobilitet. Byråden er sneversynt og opptrer som en egoistisk kommunepolitiker som kun ser seg og sitt, og ikke hele bildet.
Studentene har rett til å være bekymret for Tellevik Dahls forslag for utredning av finansiering av gratis barnehage. La meg minne alle på at regjeringens skolepengeforslag startet som en merknad om utredning i statsbudsjettet. Ett år senere kom forslaget.
Jeg hadde forventet bedre av en tidligere studentpolitiker og sittende utdanningsbyråd. Kunnskapssamfunnet blir ikke en realitet med en omdisponering internt i egen sektor, det krever en reell satsning.
Jeg er for like muligheter for adgang til utdanningssystemet, fra barnehage til høyere utdanning, men jeg er veldig imot et forslag som innebærer at det ene skal gå på bekostning av det andre.
Tellevik Dahl, jeg utfordrer deg til å tenke bredere om finansiering og ber deg pent om å slutte å bruke studieavgift som eksempel.