SiO leker butikk
Zenith er puben på Kringsjå og nå vil Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) stenge den, med begrunnelse i dårlig økonomi og liten interesse fra studentene. Beslutningen tas på Hovedstyremøtet den 10. september. SiO har allerede forskuttert avgjørelsen og har ikke gjenåpnet Zenith etter sommeren.
Med tanke på at Zenith går med store underskudd, hadde jeg vært enig med SiO om de faktisk hadde gjort et ærlig forsøk på å drive stedet, men det har rett og slett ikke skjedd. Med arbeidsbakgrunn fra restaurant og bar, opplevde jeg driften av Zenith som om det ble lekt butikk.
Er det rart at det er liten interesse for et sted når det blir drevet nærmest som hemmelig pub? Ingen informasjon til nyinnflyttede studenter, ingen oppslag i oppgangene, ingen informasjon i Universitas. Til tross for at ansatte har bedt ledelsen om hjelp til å gjennomføre slike tiltak.
På Zenith var det dunkelt, ingen telys på bordene, ingen fakler ute, intet skilt, ingen møbler på uteserveringen, i den ene enden av lokalet sto stolene oppe på bordene. Det var faktisk umulig å se om stedet var åpent eller ikke.
Elementær markedsføring sier at man skal gi kunden det produktet som kunden ønsker. SiO mener at kunden skal tilpasse seg deres tilbud og når denne strategien feiler, bortforklares det med at markedet er for lite og at studentene heller vil ned til sentrum.
På Kringsjå bor det 2000 statistisk sett tørste mennesker, samlet på et lite område, det finnes ingen andre utesteder i nærområdet og unnskyldningen til SiO er: «Det bolignære konseptet slår ikke an». Jeg tror at det ikke slår an at et utested med skjenkebevilling til klokken 01 stenger dørene klokken 23. Jeg tror at det ikke slår an å komme til stengte dører, selv når det ifølge oppslaget skulle være åpent. Jeg tror at det ikke slår an når gjester kommer for å spise en pizza de ikke kan få fordi det ikke har blitt bestilt, fordi det ikke har blitt levert, fordi kjølen har gått i stykker, fordi vi ikke gidder. Jeg tror det ikke slår an når et utested går tom for øl eller vin i dagesvis. Jeg tror det ikke slår an at et utested med en glimrende beliggenhet for uteservering holder stengt om sommeren, fordi den forrige puben, brun og uten vinduer eller uteservering, ikke hadde noe særlig omsetning i de varmeste månedene.
Det er ledelsens ansvar når det ansettes «daglige ledere» uten erfaring fra bar eller restaurant, som settes i arbeid uten opplæring eller støtte. Det er også et ledelsesansvar å gripe inn når underskudd på kroner 40.000 tikker inn måned etter måned. Det er jo mer enn lønnsutgiftene, på et sted som ikke har husleieutgifter!
Det var Velferdstinget som i sin tid ønsket et sosialt tilbud til studentene på Kringsjå. Når Studentkafeene og administrasjonen i SiO nå går inn for å stenge Zenith, må de være klar over hvilken fallitterklæring det er. For enten har de bevisst motarbeidet Velferdstinget for å fremprovosere stengingen av Zenith, eller så er de ikke i stand til å utføre Velferdstingets ønsker her: Å drifte en kafé under det som må betegnes som gunstige vilkår. Begge disse årsaksalternativene burde trekke personalmessige konsekvenser etter seg.