HF-studentene er ikke late
I Universitas 10. februar [skrev Axel Hodnefjeld kommentaren](1) «Kyniske, ikke late» der han med Studiebarometeret som utgangspunkt, tok opp den lave studieinnsats på mange studier, og at det tilsynelatende ikke er noen klar sammenheng mellom tid lagt i studiene og karakterene man får.
Da Studiebarometeret ble lansert, ble språkstudentene trukket frem blant dem som bruker lite tid på studiene. Dette gjelder imidlertid ikke HFs mange flinke språkstudenter. Jeg skal kort forklare hvorfor.
I Studiebarometeret deler studieprogrammer inn faggrupper slik at de kan sammenlignes nasjonalt. Språkutdanninger og historisk-filosofiske fag er to slike faggrupper som begge er relevante for HF. Av ulike årsaker er fakultetets to store språkprogram, Europeiske språk og Asia- og Midtøsten-studier, lagt til faggruppen historisk-filosofiske fag. Hadde begge disse programmene vært en del av språkutdanningen, slik de fleste språkstudier er, ville det ha trukket opp gjennomsnittstallene for både læringsaktiviteter organisert av institusjonen og ikke-organisert studieinnsats.
Det er grunn til å tro at språkstudenter faktisk beskjeftiger seg mer med studiespråket enn disse tallene viser. De leser aviser og tidsskrifter på det aktuelle språket, ser filmer, og oppholder seg ikke minst i landet der språket snakkes. Dette er aktiviteter som utvider og styrker språk- og områdekompetansen, men som ikke regnes med til studietiden i vanlig forstand.
HF tar resultatene fra Studiebarometeret på alvor. Vi skal finne ut hvordan og når studenter får tilbakemelding og oppfølging i sitt studieløp for å kunne styrke kontaktflaten mellom studenter og fagpersoner. Studentene skal utfordre seg selv i møte med banebrytende forskning og nyskapende undervisnings- og vurderingsformer.