En uakseptabel løsning
Kristian Meisingset peker på en viktig utfordring ved UiO. Mange fakulteter sliter med økonomien og må kutte i stillinger og studieprogrammer. Denne situasjonen er selvsagt ikke med på å heve kvaliteten i undervisningen. Uansett er det helt uakseptabelt å overføre disse problemene til studentene. Skolepenger vil kunne innebære at mange ikke vil søke seg til universitetet på grunn av dårlig økonomi.
Det har lenge vært kjent at utdanningssystemet generelt, høyere utdanning spesielt, bidrar til å reprodusere forskjeller i samfunnet. I tillegg er høyere utdanning blitt mindre tilgjenglig for noen grupper etter Kvalitetsreformen. NIFU STEP sin forskning på Kvalitetsreformen viser at reformen har ført til større utfordringer for studenter med funksjonsnedsettelse. Tilretteleggingen har stått på stedet hvil, samtidig som krav til obligatorisk oppmøte og Lånekassens krav til studieprogresjon har økt. Videre har opptakskravene på mange studier blitt høyere. Dermed går universitetet glipp av mange motiverte studenter som av ulike grunner ikke har gode nok karakterer fra videregående. I tillegg er studentene blitt presset økonomisk ganske mye de siste årene gjennom innføring av stadig nye gebyrer og egenbetalinger. Noe som i seg selv kan betraktes som en type skolepenger.
Kristian Meisingset skriver i det konservative tidsskriftet Minerva at «Europeiske universiteter er tett bundet opp til staten, og ettersom utdanning snart er en menneskerett, tvinges de til å ta inn flere og flere studenter.». Kommentaren til dette er at utdanning bør være en menneskerett. Er man motivert for å ta en utdannelse, må samfunnet legge til rette for at sosial bakgrunn, kjønn, funksjonsnedsettelse eller religion ikke hindrer dette. Det kan være en utfordring å følge dette idealet samtidig som det kuttes i midler og det må presteres etter kvantitative mål. Denne utfordringen og økonomiske byrden må likevel ikke belastes studentene. Midlene bør primært komme fra det offentlige som må legge til rette for at høyere utdanning er like tilgjenglig for alle.
Skolepenger vil føre til at utdanning i større grad forbeholdes de privilegerte, og vi får et mer ensformig universitet
Kvalitet i undervisning har også mye å gjøre med studentmassen. En mangfoldig studentmasse vil i alle sammenhenger bidra til et bredere perspektiv på samfunnet og den kunnskapen vi skaper. Skolepenger vil føre til at utdanning i større grad forbeholdes de privilegerte, og vi får et mer ensformig universitet.