PPU skal bli bedre

Publisert

Universitas har de siste ukene hatt flere kritiske oppslag om lærerutdanningene ved UiO. Særlig har pedagogikkundervisningen i PPU fått gjennomgå. Den blir beskrevet som virkelighetsfjern og lite relevant for praksis, og det har blitt foreslått å sløyfe teori slik at man lærer å bli lærer kun gjennom praksis. Utfordringer knyttet til koblingen mellom teori og praksis er velkjente for alle som arbeider med lærerutdanning, både i Norge og internasjonalt. Samtidig viser forskning at det er positiv sammenheng mellom lærerens pedagogiske kompetanse og elevenes læringsutbytte. I stedet for å legge ned PPU, skal vi derfor styrke både teori og praksis i studiet.

Det siste året har studenter tilknyttet ILS lagt ned mye arbeid i evalueringer av PPU. Det har blant annet resultert i LPU-rapport 2010 utarbeidet av lektorstudentenes fagutvalg, som pekte på kritikkverdige forhold og fremmet konstruktive endringsforslag. ILS har tatt kritikken svært alvorlig, og brukt tilbakemeldinger fra studentene som ett av flere utgangspunkt for tiltak som skal bedre studiekvaliteten.

Fordi ILS ønsker å sikre bedre kobling mellom teori og praksis, har instituttstyret i 2010 fattet flere vedtak som vil få betydning for de studentene som begynner på PPU høsten 2011. Blant annet arbeider vi med å omorganisere PPU inspirert av en modell utviklet ved Stanford University i USA. Videre fornyer vi kontinuerlig kontakten med partnerskolene våre; et nytt satsingsområde er Universitetsskoler, som blant annet blir arenaer for FoU-arbeid i UiOs lærerutdanninger. I tillegg samarbeider vi med Statoil og Utdanningsetaten om Teach First – et prosjekt som gir oss verdifulle erfaringer om god praksis, tettere oppfølging i praksis, og lederopplæring.

KD har nylig varslet at universitetene må forberede seg på å reformere lærerutdanningene i tråd med Stortingsmelding nr. 11 (2008-2009): Læreren – rollen og utdanningen. Denne reformen vil blant annet medføre omlegging av pedagogikkfaget. Faggruppen i pedagogikk ved ILS er allerede i gang med en pensum- og forelesningsrevisjon som vil gjøre faget mer praksisrelevant.

Sentralt i den nye lærerutdanningsreformen er forskningsbasering og lærerprofesjonalitet. Profesjonelle lærere henter, i likhet med andre profesjonsgrupper, yrkeskunnskapen sin fra både praktisk og teoretisk kunnskap. Begge deler trengs i Norges viktigste jobb.

Powered by Labrador CMS