Er nattoget fremtidens jobbreise?
Tog er dessverre dyrere enn fly, men det syns jeg vi skal ta oss råd til
@tingoStudentparlamentet har vedtatt at UiO-ansatte skal halvere antall jobbflyreiser innen 2030. Er det mulig? En mandag i april jeg skulle på Nasjonalt studieutvalg for humaniora, ga jeg toget en sjanse. Nærmere bestemt Bergensbanen, tur retur på ett og et halvt døgn.
Søndag 22:55 Jeg pakket ryggsekken med ipad, hodetelefoner og notatbok og gikk ut i vårkvelden for å rekke toget.
23:15 Vel fremme på Oslo S rigget jeg meg til med den overrakte overlevelsespakka fra NSB: halvannen kvadratmeter teppe, sovebriller, øreplugger og en liten oppblåsbar pute. Jeg viste selvsikkert fram min app-billett til konduktøren og sovnet fort etter Hokksund og en halv Imovane.
Mandag 06:24 Jeg døste inn og ut av en tynnslitt søvn, og klarte ikke å finne en komfortabel stilling i setet. I løpet av natta hadde jeg nesten-våknet en del ganger, men i ettertid tror jeg at jeg må ha sovet mye, for jeg husker nesten ingen ting.
06:51 Toget nådde Bergen stasjon, midt i sentrum. Jeg hadde drøye to timer å slå ihjel før møtet. På området der universitetsbygningene er mest konsentrert, eller «campus» som de kaller det, fant jeg til min skuffelse ut at bygningene ikke åpnet før 08:30(!).
07:30 Etter en etterlengtet kaffe på et kjedebakeri trøkka jeg i meg en dobbel brødskive på vei til SV-bygget. Jeg følte meg faktisk i topp form, tross knappe seks timer med søvn, og deltok aktivt de første to timene av seminaret. Den siste timen før lunsj holdt jeg trettheten i sjakk med et jevnt og høyt inntak av kaffe.
13:00 Nå og da hylte jeg nedpå en kjeft kaffe før jeg rakk opp hånda. Etter møtet hastet mine kolleger fra HF seg inn i en maxitaxi mot Flesland. Jeg forlot seminaret for å flanere rundt i Bergen i åtte timer, før jeg ruslet rolig ned til togstasjonen igjen og satt meg godt til rette i mitt miniprisede sete.
22:59 På dette tidspunktet var jeg så trøtt at jeg sov hele veien til Oslo. Jeg våknet klokken halv sju tirsdag morgen på Oslo S. Jeg kunne sagt at jeg dro rett fra Oslo S til de åpne HF-byggene på øvre Blindern, men jeg skal være ærlig å si jeg dro hjem, dusja, og sov i fem timer. Resten av tirsdagen var jeg i topp form.
Jeg betalte til sammen 850 kr tur-retur Bergen, og hadde ingen utgifter til maxitaxi eller flytog. Togprisen må til en viss grad kunne konkurrere med flyprisen. For de 2650 kronene en sovekupé tur-retur hadde kostet kan man fly over Hardangervidda nesten 9 ganger med Norwegian. For å gjøre reisen så billig som mulig bestilte jeg seteplass til minipris. Sovekupé med egen seng koster 900 kr ekstra.
På en annen side får man to sengeplasser i en kupé, til samme pris. Derfor vil jeg anbefale å reise sammen, det er halvparten så dyrt og dobbelt så hyggelig. Nå som vi skal ta halvparten så mye fly synes jeg det er en utmerket idé å forhandle fram en rammeavtale med NSB. Halv pris på sovekupé for eksempel, da er dette mer en gjennomførbart.
Prosjekt-tog må sies å være vellykket. Tog er dessverre dyrere enn fly, men det synes jeg vi skal ta oss råd til. Dermed spiller jeg ballen nå over til min lokale medarbeidere på HF og til UiO sentralt, vi studenter har vedtaket og viljen til å kutte i flyreiser, tar dere utfordringen?