Er karakterer veien å gå?
Karakterer på medisin i Oslo er nå vedtatt. Nestleder i Medisinsk Fagutvalg, Johannes Thomassen Slørdahl, gir deg argumentene mot vedtaket.
*[Les nyhetssaken dette innlegget dreier seg om her.](1)*
Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo foretar for tiden en revisjon av studieplanen. Under denne revisjonen er det en diskusjon om behovet for karakterer. Både blant studentene og professorene er det noen som er for karakterer og noen som er mot dem. Studentene står svært samlet i denne saken. En undersøkelse gjennomført av MFU viste at blant de 865 medisinstudentene som besvarte undersøkelsen, var 80 prosent mot innføring av graderte karakterer.
80 prosent av studentene svarte at en innføring av karakterer vil gi mer stress i studiehverdagen, 77 prosent av studentene mente at en innføring av karakterer ville føre til negativ konkurranse, og 70 prosent mente det ville gi et dårligere studentmiljø. Dette er bekymringer som Det medisinske fakultet bør ta hensyn til.
På eksamen ved Det medisinske fakultet i Oslo kreves minst 65 prosent riktig for å bestå. Dette tilsvarer en C. Slik kan vi sikre en viss standard på legene vi utdanner i Oslo. Med en seksgradert karakterskala fra A-F vil studenter kunne bestå hele studiet med langt lavere karakterer enn etter dagens ordning. Det medisinske fakultet i Bergen er i dag det eneste medisinstudiet i Norge som bruker seksgradert karakterskala. Til tross for at kravene for opptak på medisinstudiet i Oslo er høyere enn i Bergen, så stryker rundt ni prosent av studentene i Oslo, mens studentene i Bergen i fjor hadde en strykprosent på 1,2.
Det finnes ikke forskning som viser at kunnskapsnivået til medisinstudenter går ned etter et skifte fra en seksgradert skala til en togradert skala. I en stor metaanalyse av 800 enkeltstudier, hvor kvaliteten på 130 ulike pedagogiske tiltak ble vurdert, havnet derimot graderte karakterer på 103. plass. Å innføre graderte karakterer har dermed ingen pedagogisk begrunnelse. Det er synd at ledelsen ved en kunnskapsinstitusjon ikke anerkjenner dette, og heller faller tilbake på anekdotisk bevisføring.
Et av hovedargumentene for å innføre karakterer, er omleggingen til søknadsbasert turnustjeneste. Altså må studentene nå søke dit de vil gjennomgå turnustjenesten. Men vi vet at like karakterer på tvers av universitet, og ikke minst på tvers av land, ikke nødvendigvis gjenspeiler tilsvarende prestasjoner eller ønsket kunnskap. Kanskje er det viktigere for sykehusene og kommunene å vurdere helheten, som å vite at studentene har tilfredsstillende nivå (minimum C med bestått karakter), oppnådd ønsket læringsutbytte, personlig egnethet, arbeidserfaring, forskning og andre forhold av betydning for den konkrete jobben. Helsetjenesten har dessuten lang erfaring med å ansette leger uten karakterer.