Gjeninnfør fleksible løsninger for masterstudenter ved SAI!
Det er flott at antropologistudenter gjennomfører på normert tid, men vi ber innstendig om at det brukes andre virkemidler enn press og mangelfull oppfølging
I Universitas 21. september kom det frem at det ved Institutt for Sosiologi og samfunnsgeografi (ISS) var én av 75 studenter fra det første årskullet som valgte å levere etter to år. Ved Sosialantropologisk Institutt (SAI) var det hele 26 ut av 45 som leverte på normert tid.
Vi syns det er det er bra med de nye formålene om tettere oppfølging og muligheter til å gjennomføre mastergradsstudiene på bare to år! Likevel vil vi uttale vår bekymring for tiltak ved vårt institutt for å sørge effektiv gjennomstrømning av studenter kan, som kan slå svært uheldig ut. Dette gjelder delvis informasjonspraksisen ved instituttet, der studenter ikke informeres om sin rett til å levere senere; og det gjelder særlig instituttets beslutning våren 2005 om å avskaffe alle former for sluttveiledning etter det første året av oppgaveskrivingen. Dette er de ikke pålagt ovenfra slik det gis inntrykk av.
Kravene til økt gjennomstrømning gir flere av Sosialantropologistudentenes foreninger store problemer med å rekruttere nye medlemmer. Få vil ta på seg å redigere tidsskrift og arrangere debatter på toppen av knapt tilmålt arbeidstid, og det er stor fare for at mye av det spennende fagmiljøet vil forsvinne sammen med de siste hovedfagsstudenter.
Sosialantropologi er et spesielt fag med en metode som skiller seg fra de fleste andre fag. Feltarbeid med deltakende krever mye selvrefleksjon, som oppnås gjennom en modningsprosess som tar tid og ikke kan fremtvinges ved hjelp av økt press. Sosialantropologistudenter har et travelt første semester på master der de skal gjennomføre en rekke kurs og planlegge kommende feltarbeid, med varierende grad av muligheter for veiledning. 2. semester tilbringes på feltarbeid, i de fleste tilfeller med svært liten oppfølging fra instituttet. Virkeligheten i felt kan en aldri helt forberede seg på. Faget tar mål av seg å være empirisk grunnet, og man kan ikke alltid tilpasse godt forberedt teori til en kompleks virkelighet. 3. og 4. semester skal studentene både ha tid til å reorientere seg hjemme og i sin egen teori, og destillere komplekse data til en godt fundert masteroppgave.
26 av 45 studenter klarte det i fjor. De resterende 19 kan søke om tre timers avslutningsveiledning ut over 4. semester. Det neste kullet vil ikke ha den samme muligheten på grunn av en ny bestemmelse om at ingen har krav på mer veiledning etter to år.
Det er flott at antropologistudenter gjennomfører på normert tid, men vi ber innstendig om at det brukes andre virkemidler enn press og mangelfull oppfølging. SAI tjener penger på hver uteksaminerte student; vi frykter at de nye prosedyrene kan demotivere studenter som av forskjellige grunner ikke har gjennomfører på fire semestre fra å jobbe mot levering senere. Og vi ser allerede at gjennomføringspresset setter kjepper i hjulene for videreføring av tiltak som for eksempel den prisbelønte artikkelsamlingen
Betwixt and Between.
Vi oppfordrer instituttet til å jobbe med studentene, for tidligere og tettere oppfølging og mot for stor grad av ensretting. Gi studentene tilbake muligheten for en fleksibel håndtering av avslutningen av masteroppgaven, som gir rom for at studenter har forskjellige behov.