Egen læringsmiljølov for studenter!

Publisert

Elever har det og arbeidstakere har det, men fortsatt finnes det nesten ikke lovverk som regulerer det fysiske og psykiske miljøet til studenter. For elever under videregående opplæring finnes det krav til luft, lys, utstyr, utearealer og undervisningsrom. Slike krav kan vi som studenter bare se langt etter.

Studenter som føler seg mobbet på universitetet må i dag anmelde sakene. For elever under videregående opplæring plikter skolene å skape et miljø som fremmer læring. Videre finnes det klare regler for hva skolene plikter å gjøre hvis elevene tar kontakt med problemene sine. På universitetene er det ingen som har lovpålagt plikt til å ta tak i problemene studentene har før de går ut over studentenes helse. De må pålegges å gripe inn før det går ut over læringen vår også, for det er tross alt derfor vi er på universitetet. Ære være SiO for den jobben de gjør på UiO, men studentene har ingen rettigheter og dermed ingen å stille til ansvar hvis de ikke blir fulgt opp.

Nesten alle har opplevd iskalde eksamenslokaler, manglende lesesalsplasser, dårlige lysforhold, eksamen på feil språk, laboratorium uten ordentlig avtrekk eller at utdanningsopplegget endres underveis i studiet. Noe av det kan være i strid med arbeidsmiljøloven til de ansatte, og dermed slipper studentene unna, men ikke alltid. Samtidig må myndighetene ta inn over seg at godt læringsmiljø og godt arbeidsmiljø ikke trenger å bety det samme. Lov om Universell utforming tetter noen av hullene i dagens lappeteppe, men det er fortsatt ikke nok. Det å lære er en spesiell prosess som krever andre forutsetninger enn arbeidslivet, og de forutsetningene kan vi bare få oppfylt gjennom en egen lov.

Alt for lenge har politikerne prioritert å gi penger til institusjonene, og dermed ofte til forskning, i stedet for å gi de til målrettede tiltak for å øke kvaliteten på studentenes læringsmiljø. Det hjelper ikke med god forskningsbasert undervisning når lesesalene fortsatt tvinger foreleserne til tavleundervisning eller evigvarende powerpointpresentasjoner og den forskningsbaserte kunnskapen ikke når ut til oss.

Vi er underlagt de enkeltes institusjonenes prioriteringer uten at vi kan stille noen krav til miljøet som bestemmer fremtiden vår.

Regjeringen har mulighet til å gi klare signaler om at studentenes studiehverdag faktisk er noe de bryr seg om, uten at det trenger å koste enormt. Samtidig vil en egen læringsmiljølov som både innbefatter det fysiske og det psykiske miljøet for studentene være et stort skritt i retning av høyere kvalitet på vår studiehverdag.

Powered by Labrador CMS