Universitetet som sviktet skolen
Universitetet i Oslo har sviktet den norske skolen de siste tiårene.
Tidligere var gode lærere noe av det viktigste Universitetet i Oslo
bidro med i det norske samfunn. Siden den gang har UiO dreid blikket
vekk fra skoleverket, til et mer ensidig fokus på forskning og
forskerrekruttering. Det er i dag bare et fakultet som vedkjenner seg
å drive med lærerutdanning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet(UV).
Lektorutdanningen sliter med lite praksisvante kandidater og frafall.
Slik kan vi ikke ha det. Alle skolefag ved UiO burde ha som hovedmål å
utdanne studenter som velger læreryrket. UV burde ikke stå alene med
ansvaret for å utdanne gode lærere.
Det er ikke vanskelig for UiO å ta ansvar. Her er et forslag på tre enkle steg:
1) La en bachelor i et skolefag ved UiO kvalifisere til en intensiv lektormaster
2) Legg ned den femårige integrerte lektorutdanningen, bruk de samme
pengene og ressursene på en intensiv lektormaster på toppen av
bachelorgrad
3) Push masteren på alle studenter fra fagområder der vi mangler lærere
Slik sørger man for at lærerne som blir utdanna ved UiO er motiverte,
faglig sterke og klare for et langt liv i skoleverket.