Pedagogikkbachelor er en blindvei

Publisert

Det er på tide at bachelorstudenter i pedagogikk får anerkjent sin kompetanse i skoleverket. Vi trenger endringer som gjør det mulig å kunne jobbe som faglærer i skolen, dersom bacheloren i pedagogikk kombineres med videre utdanning.

Bachelorprogrammet i pedagogikk tiltrekker seg naturlig nok studenter som er interessert i det pedagogiske feltet. Derfor er det svært uheldig at bacheloren per i dag er en blindvei for studenter som ønsker å jobbe i skolen. Det er for eksempel slik at en bachelorgrad i pedagogikk eller spesialpedagogikk, kombinert med 60 studiepoeng i ett undervisningsfag, ikke blir godkjent som grunnlag for å ta ettårig Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU).

Det er uforståelig at pedagogikkstudenters kompetanse ikke anerkjennes av skoleverket. Det er et stort behov for lærere i norsk skole, og vi trenger å åpne opp for ulike kvalifiseringsveier. Det nye forslaget fra Utdanningsdirektoratet om undervisningskompetanse innebærer et krav om 30 eller 60 relevante studiepoeng i undervisningsfaget. Fagutvalget gir full støtte til Institutt for pedagogikk sine forslag til ulike kvalifiseringsveier for å få undervisningsstilling som faglærere, som er blitt sendt i høringssvar til Utdanningsdirektoratet.

Flere bachelorstudenter i pedagogikk tar en 40-studiepoengsgruppe fordypning i et annet fagområde samt 40 studiepoeng med frie emner, og har dermed allerede dekket kravet om 30 eller 60 relevante studiepoeng i undervisningsfaget. Det bør selvsagt også være mulig å studere videre etter endt bachelor for å dekke kravet om relevante studiepoeng. Studenter med bachelor i pedagogikk har solid bakgrunn i pedagogisk teori. Fagdidaktikk og praksis er dermed det som gjenstår for at pedagogikkstudenten skal ha en samlet kompetanse som, etter all fornuft å dømme, er tilsvarende den kompetansen som tilegnes gjennom andre lærerutdanningsordninger.

Det nye forslaget til Utdanningsdirektoratet bør åpne for flere alternative kvalifiseringsveier for å bli faglærer. På denne måten kan vi få mer likestilling og anerkjennelse av kompetanse og forhåpentligvis vil vi få slutt på den urettferdige behandlingen av studenter med bachelor i pedagogikk. Det må bli mulig for pedagogikkstudenter å kunne utdanne seg videre for å jobbe som faglærere i skolen.

Powered by Labrador CMS