Forfall og frafall
Nedgangstiden i akademia blir verre og verre. Universitets- og høgskolesektoren får kutt etter kutt, enten det kuttes i basisbevilgningen («Hvileskjæret», som nå er tilbakeført) eller i manglende lønnskompensasjon. Sistnevnte faktor gjør at Universitetet i Oslo (UiO) må spare omtrent 100 millioner kroner i budsjettet for 2009, etter å ha spart inn 205 millioner kroner inneværende år.
Konsekvensene av de stadige kuttene er at studiekvaliteten i norsk høyere utdanning er i ferd med å bli satt ti år tilbake i tid. Da Kvalitetsreformen ble innført, kom den med løfter om tettere oppfølging av studentene og en bedring av undervisningen, både kvantitativt og kvalitativt. De bedringene som ble realisert er nå i ferd med å bli bygget ned, og alt som står igjen av byggverket Kvalitetsreformen er målstyring og et kortere studieløp.
Håndteringen av situasjonen ved UiO kan bidra til å forverre krisen. Startskuddet for kuttfestivalen 2009 har gått ved Institutt for statsvitenskap, der det er innføringsemnene som får kuttet undervisningen. Logikken om å investere ressursene i den senere del av studieløpet deles av mange fagmiljøer, og er synlige i form av strategiene i Prosess faglige prioriteringer. Konsekvensen kan ironisk nok bli en enda verre økonomisk situasjon, da mindre undervisning på lavere grad, og særlig på førsteåret, vil lede til et større frafall blant studentene. En positiv effekt ved Kvalitetsreformen var at studentene faktisk avla flere studiepoeng og gjennomførte raskere, og dette er en gevinst UiO ikke har råd til å skusle bort. Dersom sparetiltakene som nå innføres leder til en dårligere progresjon hos studentene, vil de foregående nedskjæringene i basisbevilgningen utløse et bortfall av inntekter i studiepoengskomponenten. Og slik sparer vi oss til fant.
I finsk grunnskole har man gjort noe spennende: Økt støtteundervisning og elevoppfølging tidlig i skoleløpet har virket mot frafall og underprestering. Ved UiO velger man heller å frata de ferskeste studentene mest. Det er meget dristig all den tid frafallet ved UiO svinger mellom 20 og 50 prosent fra fag til fag. Tidligere i år publiserte NIFU STEP en undersøkelse som blant annet viste at forbedret undervisning og bedre oppfølging er de viktigste tiltakene lærestedet kunne gjennomført for å hindre frafall, ifølge de frafalne studentene selv. Dette er momenter alle fagmiljøer må ta med i vurderingen når de skal avgjøre hvordan de vil møte det dystre året 2009.