RIKTIGE SAKER: Viserektor og leder for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Ragnhild Hennum, mener studentene må fremme de riktige sakene, hvis de er misfornøyde.

Viserektor får studentrefs

Studentleder Aksen Braanen Sterri refser viserektor Ragnhild Hennum for å ignorere studentene. – Vi har dirret av sinne, sier han.

Publisert Sist oppdatert
INDIGNERT: Studentlederne Mari Helén Varøy, Aksel Braanen Sterri og Tobias Langhoff mener Læringsmiljøutvalget ved UiO noen ganger fremstår som et supperåd.

Leder av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (UiO), Aksel Braanen Sterri, har sett seg lei på at studentenes saker blir tilsidesatt i det såkalte Læringsmiljøutvalget (LMU). Nå retter han og de andre studentrepresentantene i LMU kraftig skyts mot viserektor Ragnhild Hennum og resten av UiO-lederne i utvalget.

– Det kan til tider framstå som et supperåd, når man diskuterer læringsmiljø og ender opp med å prioritere andre ting. Alle sitter med forskjellige hatter og tar den ikke av i utvalget. Derfor sitter man der fortsatt som viserektor, studiedirektør osv, og prioriterer andre ting enn læringsmiljø, sier Aksel Braanen Sterri, leder av Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo (UiO).

Læringsmiljøutvalget er et rådgivende organ for universitetsstyret, og gir råd blant annet i saker som fadderordningen og oppfølging av studentene.

Avsto fra å stemme

Bakgrunnen for utspillet er den siste saken i LMU, der studentene kom med innspill til universitetets budsjettforhandlinger. Der foreslo de å øke støtten til fadderordningen, støtten til språkkurs for internasjonale studenter og å øremerke fem millioner til veiledning av studentene.

Innspillene fikk imidlertid ikke gehør blant de ansattes representanter i utvalget, som avsto fra å stemme. Dermed får ikke innspillene en like stor tyngde når de tas til universitetsstyret. Studentene mener feil prioritering er en gjennomgående trend.

– Det er definitivt provoserende, og samtlige studenter har dirret av sinne, spesielt i saken om budsjettforhandlingene. Ved UiO har vi en god og topptung modell for LMU, men for at dette skal være et utvalg som har læringsmiljøets beste i tankene, må alle medlemmer ha søkelyset på dette, og ikke andre prioriteringer. Hele mitt år i LMU har vi vært tannløse, sier Sterri.

Vurderer utmelding

Studentene vurderer nå å melde seg ut, dersom situasjonen ikke bedres.

– Hvis ikke vi får en seriøs holdningsendring, bør Studentparlamentet vurdere om det er hensiktsmessig å bruke tid og krefter på utvalget, sier Sterri.

Student Mari Helén Varøy, som også sitter i utvalget, har allerede lekt med tanken om å droppe neste møte:

– Jeg vurderer å ikke komme på neste møte, fordi jeg faktisk har bedre ting å gjøre.

Mari Helén Varøy, representant i Læringsmiljøutvalget

– Jeg vurderer å ikke komme på neste møte, fordi jeg faktisk har bedre ting å gjøre. Jeg skulle ønske at det var sakene, og ikke frukt og kaffe som var motivasjonen for å gå dit.

– Fungerer slik det skal

Viserektor og leder for LMU, Ragnhild Hennum, medgir at saksgangen for budsjettinnspillene ikke var optimal. Hun sier at denne prosessen vil bli bedre til neste budsjett. Likevel vil hun ikke gå med på at LMU er et supperåd.

– Generelt fungerer LMU slik det skal.

– Hvilken «hatt» har du på deg i LMU?

– I alle organer jeg sitter i er jeg viserektor. Den hatten tar jeg ikke av meg uansett, og det skal jeg heller ikke.

Hennum mener det er en enighet om hva læringsmiljø er, men tror det kan være forskjellige oppfatninger av hva som er de viktige sakene.

– Studentene har studentenes interesser, og vi som er representanter for universitetsledelsen har ansvar for hele virksomheten. Vi kan selvfølgelig ha forskjellige interesser. Så lenge man prioriterer læringsmiljø er det helt uproblematisk.

– Studentenes representanter står samlet bak kritikken. Hva er din kommentar til dette?

– Det er veldig leit. Hvis studentene mener vi behandler feil saker, oppfordrer jeg dem til å fremme de riktige sakene.

– Hva hvis de ikke blir hørt?

– Da skjønner jeg ikke hva det siktes til. Jeg må ha konkrete saker å forholde meg til.

Powered by Labrador CMS