Får «praksis-sjokk» etter PPU
Nyutdannede lærere føler seg ikke godt nok forberedt på praktiske utfordringer i skolen, ifølge ny NOKUT-rapport.
Norske studenter og nyutdannede lærere er kritiske til store deler av den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU), viser en ny rapport fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT).
Lærerspirene er misfornøyde med fagets relevans for undervisning i skolen. Den viktigste årsaken skal være at de ikke føler seg godt nok forberedt på å løse praktiske utfordringer i skolehverdagen.
Får «praksis-sjokk»
Ifølge rapportforfatter Stein Erik Lid trenger nyutdannede lærere praktiske verktøy for å overleve det såkalte «praksis-sjokket», som kommer de første årene de er i jobb. Det kan for eksempel dreie seg om hvordan lærerne skal sette karakterer på prøver.
– Studentene ønsker å bruke mer tid i utdanningen på det praktiske som de trenger straks de kommer ut i jobb, sier Lid.
Men disse verktøyene lærer studentene lite om, ifølge Lid.
Har iverksatt tiltak
Rita Hvistendahl, instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo (UiO), mener sammenhengen mellom teori og praksis er en kjent problemstilling for lærerutdanningene. Hun og instituttet har iverksatt tiltak for å bedre dette.
– Vi har vært godt kjent med studentkritikken, noe som vi har tatt på stort alvor. Problemstillingen pleier å dreie seg om i hvor stor grad studiet er praksisrettet. Vi forsøkte, da vi la om studiet i 2012, å knytte teori og praksis mer sammen, sier hun.
Hvistendahl påpeker at det har også blitt gjort konkrete endringer med pensum for å styrke integrering av teori og praksis.
– Hele studielitteraturen er revidert, og de nye eksamensoppgavene integrerer pedagogikk, fagdidaktikk og praksis, forteller instituttlederen.
Mer praktisk
Endringen av PPU-studiet ble igangsatt i 2010, men omleggingen slo først i kraft fra høsten 2012. Bakgrunnen for denne endringen var evalueringer fra studenter og instituttet selv.
Omleggingen går i hovedsak ut på at praksis og teori har blitt knyttet tettere opp mot hverandre ved at de sammenhengende praksisperiodene blir delt opp i flere bolker.
Tonje Maria Steene, student ved lektorprogrammet, går på den nye ordningen fra 2012. Veilederne ute i praksis har stor betydning for hvor tilfreds man er, mener hun. Medstudenter melder om varierende kvalitet.
– Studentenes tilbakemeldinger går på alt fra stor frustrasjon hos enkelte, til helt fantastiske veiledere fra andre, sier Steene.
Hun mener imidlertid at teori og praksis har blitt bedre integrert etter endringen.
– Undervisningen har blitt mer praktisk, der vi for eksempel diskuterer videopptak fra undervisningssituasjoner, veiledningssamtaler med elever og foreldresamtaler, sier Steene.
Sier én ting, gjør noe annet
Nestleder i Lektorprogrammets programutvalg (LPU), Marte Caroline Foldvik bekrefter at tilbakemeldingene fra studentene på PPU er blandede.
– Pedagogikken har vært litt svevende for noen av studentene, og noen av foreleserne praktiserer ikke det de sier når de foreleser. Fagdidaktikken har derimot fått mye skryt, og de fleste synes det morsomt å være i praksis, sier Foldvik.
Leder i LPU, Asbjørn Bråthen framhever at programutvalget har en god dialog med instituttet, og at utvalget kommer med innspill og blir involvert i arbeidet med å forbedre PPU.
– Vi i ledelsen er åpne for å involvere oss i både formelle og uformelle møter, der vi får komme med tilbakemeldinger til studieledelsen, sier han.
Bråthen og Foldvik tror at endringene av PPU-utdanningen, samt andre prosjekter som UiO er involvert i, vil føre til at lærerutdanningen oppnår en høyere kvalitet
PPU mottok over 1000 søkere på 160 heltidsplasser til høstsemesteret. Dette er en økning på 200 søkere fra i fjor.