– Modig å studere kunst i utlandet
Å komme fra utlandet med en fersk kunstutdannelse i bagasjen kan by på utfordringer. Det ønsker Juvenarte å gjøre noe med.
– Jeg tok en liten del av Norge med meg ut, og fikk utrolig mye igjen, sier Marianne Bjørnmyr.
Hun er nylig utdannet ved Roehampton University i England, og ble torsdag førsteprisvinner ved den 12. Juvenarte-utstillingen på galleri Ramfjord på St. Hanshaugen. Med utstillingen ønsker Unge Kunstneres Samfund og ANSA, studentsamskipnaden for utenlandsstudenter, å gi norske kunststudenter med utenlandsk utdannelse en sjanse til å få oppmerksomhet og fotfeste i Norge.
Guts, frekkhet og talent
I år er det rundt 850 nordmenn som studerer kunst i utlandet.
– Vi ser nå at mange norske kunststudenter drar ut for å studere. Det er temmelig modig å dra ut for å få seg en kunstutdanning, når en slik utdanning er såpass vågal fra før, sier Ellen Lerberg, seniorkurator ved Nasjonalmuseet og foreleser i kunsthistorie ved Universitetet i Oslo.
– For å klare seg innen kunst kreves det en god porsjon guts, kanskje til og med litt frekkhet. Som kunststudent i utlandet får man ikke fulgt med på hva som rører seg i det norske miljøet, og det er en klar ulempe. Da er det fint at vi har arrangementer som Juvenarte, fortsetter hun.
Rykteløse utenlandsstudenter
– Det er selvsagt vanskeligere å etablere seg her uten det nettverket du får av en helnorsk utdanning, sier prisvinner Bjørnmyr.
Hun får støtte fra Heidi Kristiansen, som havnet på andreplass i konkurransen.
– Jeg føler at man begynner på scratch når man returnerer til et miljø hvor ryktet ditt betyr enormt mye, selv om du vekker oppmerksomhet med en alternativ bakgrunn, sier Kristiansen, som har kunstutdanning fra Danmark og Sverige.
De peker imidlertid begge på fordeler med å komme seg utenlands.
– Det er noe med å studere vekk fra det kjente og trygge som gir deg så mange viktige inntrykk, impulser og erfaringer, sier Bjørnemyr.
Hun forteller at tilgangen og innblikket i en kunstscene som er mye større enn vår egen, var viktig for henne og hennes medstudenter.
– Det tror jeg gir en fordel når man skal etablere seg her. Du ser den norske scenen på en helt annen måte.
For Kristiansens del var utenlandsoppholdet omveltende for hele hennes virke som kunstner.
– Da jeg studerte i Danmark fikk vi en gjestelærer fra USA, som endret mye og var helt vesentlig for utviklingen min. Om jeg hadde studert her hjemme, hadde jeg aldri møtt denne læreren, og ting ville vært helt annerledes, sier hun.
Intrigefritt
Seniorkurator Lerberg trekker fram det norske konfliktfylte kunstnermiljøet som en grunn til å studere utenlands.
– Det kan være sunt å tråkke sine barnesko utenfor en norsk institusjon, da du vil være friere fra alle intriger og konflikter, som det er mange av, sier Lerberg.
Lerberg mener det til syvende og sist ikke er hvem du er eller hvor du har studert som avgjør en framtid som kunstner.
– Det viktigste er uansett kvaliteten på verkene dine.