Kunstens By:larm
I fem dager inviteres publikum inn i kunstnernes egne gallerier når historiens fjerde Oslo Open-festival åpner denne onsdagen.
– Vi er veldig spente. Det er ikke godt å si hvor mange mennesker som kommer, men vi håper virkelig på godt oppmøte, sier Helen Sæther og Ane Eines.
De er to av totalt fire arrangører ved galleri Nb8. Galleriet, som er drevet ene og alene av studenter fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), befinner seg i et smug ikke langt fra Edderkoppen teater, og kan lett gjenkjennes på sin fargesprakende, nærmest hausmanianske fasade. Dekoren består av ymse typer border, vegetasjon og fantasiskapninger. Fra onsdag arrangeres Norges største kunstfestival over hele Oslo, og for første gang har elever fra KHiO en finger med i spillet.
– Vanligvis vies galleriet til å utstille én enkelt kunstner om gangen, men denne gangen samler vi så mange verk som mulig. Når alt er satt opp, vil det bli stående for hele festivalen, sier Sæther.
Det er i utgangspunktet fritt frem for alle kunststudentene å stille ut, og på tirsdag var åtte studenter i gang med å sette opp sine arbeider.
Oslo Open varer i fem dager, og kommer til å prege mange av byens offentlige plasser og gallerier.
– Arrangementet gir studentene en god sjanse til å hevde seg i det offentlige, fremfor å være isolert på egen arbeidsplass. Vi ønsker at flest mulig skal få stille ut i galleriet, sier Eines.
Idealister
Initiativet til festivalen ble for ni år siden tatt av kunstnerne selv, og har siden eskalert til et velorganisert og bredt arrangement. I år deltar 370 kunstnere, og ikke mindre enn 114 plasser rundt om i byen utsmykkes.
– Det er kjempeflott at studentene er med i år. Slik kan uetablerte kunstnere få oppmerksomhet utenfor en institusjonssammenheng, sier Isabell Goren, presseansvarlig for årets festival.
Ved hennes side i Oslo Opens base på utestedet Månefisken ved Akerselva på Grünerløkka, sitter prosjektleder Kristina Telfer, som mener festivalen er en uvurderlig kanal for å sette kunstnerne i kontakt med sitt publikum.
– Vi har i år valgt temaet forbruk og evigheten for å belyse sammenhengen mellom kunstneriske og sosialpolitiske spørsmål, sier Telfer, som har jobbet i over et år med å stable festivalen på beina.
Håper på talentspeiderbesøk
Veldig mange ferdigutdannede studenter opplever vanskelige økonomiske tider etter skolegangen.
– Å leve av kunsten krever utrolig mye jobb, og denne festivalen kan være et godt kurs så vel som pekepinn på hva som rører seg ute i kunstbransjen, sier Sæther.
– Vi håper selvsagt at det kommer både bransjefolk og talentspeidere, men det er ikke dette vi tar hovedsikte på. Hensikten med utstillingen er primært idealistisk for vår del, sier Ane Eines, og konkluderer med å oppfordre alle til å ta turen innom på galleriets åpningsutstilling.