-- URETTFERDIG: -- Kunnskapsdepartementet må greie å lage en overgangsordning, mener Anne Louise Hübert, som synes det er urettferdig at hennes årskull faller mellom to stoler.

Elever tvinges ut i studier

Årets tredjeklassinger må begynne direkte på høyere utdanning etter videregående for ikke å miste fordypningspoengene sine.

Publisert Sist oppdatert

Kunnskapsløftet

  • Skolereform som innføres i 2009.
  • Legger opp til obligatorisk fordypning i den videregående skolen, og fjerner ordningen med fordypningspoeng.
  • Viderefører ordningen med realfagspoeng. Den gamle ordningen gir maksimalt 6 realfagspoeng, mens kunnskapsløftet maksimalt gir 4.
  • Fra 2009 vil ikke opparbeidede fordypningspoeng tildeles under undervisningsopptaket. Dette gjelder både primær- og ordinæropptak.

– Elevene reagerer med frustrasjon, de må gjøre alt i år og bytte til de realfagene som eventuelt trengs for å få poeng, sier rådgiver på Foss videregående skole, Thor Steinar Grødal.

I våres fikk han informasjon om skvisen årets tredjeklassinger havner i når dagens utdanningssystem erstattes av kunnskapsløftet. Med kunnskapsløftet faller fordypningspoeng bort fordi faglig fordypning blir obligatorisk. I tillegg blir realfagspoengene færre. Vil årets tredjeklassinger komme inn på høyere utdanning med fordypningspoengene i behold, må de begynne rett etter videregående, altså høsten 2008. Også alle andre som tidligere har gått ut av videregående vil miste sine fordypningspoeng.

– Urettferdig

ENIGE: Anne Louise Hübert syns årets tredjeklassinger har fått vite at fordypningspoengene faller bort alt for sent. Rådgiver Thor Steinar Grødal er enig, og tror elever ville valgt annerledes om de hadde hatt den informasjonen før.

– Det er ekstremt urettferdig og unødvendig, vi har ikke fått vite noe før alle fagvalg er tatt, sier Anne Louise Hübert, som er tredjeklassing på Foss.

Hun har jobbet aktivt med å få på plass en overgangsordning siden hun fikk høre om saken. Som andrekandidat for KrF til bydelsutvalget på Nordstrand, har hun lobbet i partiet og fått nestlederen i Stortingets utdanningskomité, Dagrun Eriksen fra KrF, til å ta opp saken i Stortingets spørretime.

– Det er jo alltid en fare for at noen faller mellom to stoler, og her er det noen som gjør nettopp det, sier Eriksen, som mener det trengs en overgangsordning.

– Disse elevene skal ikke være skadelidende. Det kan være både sunt og godt å ta et pauseår.

Katta tar det piano

Også rådgiveren på Ullern videregående skole, Webjørn Lie, har merket at elevene er skuffet og føler seg lurt. Han mener det hadde vært hensiktsmessig med en overgangsordning. Rådgiver på Oslo katedralskole (Katta), Birgit Winsnes, er mer avventende.

– Vi tar det ganske piano. For de som har satset på ekstra mange realfag vil det være trist, for det blir mange færre realfagspoeng, men på Katta er det veldig mange som ville tatt realfag uansett.

Hun peker på at reduksjonen i fordypningspoeng vil komme for alle i kunnskapsløftet, altså at årets andreklassinger heller ikke vil få noen fordypningspoeng. Om tredjeklassingene får beholde sine fordypningspoeng etter et friår, vil de stille sterkere enn andreklassingene som ikke har slike fordypningspoeng.

– Hvis tredjeklassingene venter et år, er det et valg de tar, sier Winsnes som understreker at skolen må informere elevene, så de vet hva de velger.

Grødal på Foss er uenig. Han mener en viss overgangsordning bør iverksettes.

– Årets tredjeklassinger bør få mulighet til å ta et friår til å ta opp realfag, og likevel beholde primærvitnemålet. Da kommer ikke øksa ned så brått, sier rådgiveren.

God nok overgangsordning

Toril Johannson, ekspedisjonssjef i kunnskapsdepartementet, kan fortelle at grunnen til at det ikke lenger finnes fordypningspoeng, er fordi det bygges inn en sterkere fordypning i hele utdanningen.

– Vil dere vurdere en overgangsordning for årets tredjeklassinger?

– Vi mener at vi har ivaretatt behovet for en overgangsordning ved å fastsette forskriften så tidlig som vi gjorde, sier hun.

Powered by Labrador CMS