Rigget seg opp: Krystaller, røkelse, tarotkort og andre kuriositeter er fast inventar hjemme hos June Ingara Grøndahl.
Rigget seg opp: Krystaller, røkelse, tarotkort og andre kuriositeter er fast inventar hjemme hos June Ingara Grøndahl.

Heksekunst, spådommer og nyre­li­giøse studenter

Stadig færre unge tror på en religion eller trosretning. Samtidig sprer interessen for det alternative seg som ild i tørt gress. Har åndelighet blitt «in»?

–⁠ Du vet sånne tibetanske sangskåler? Jeg har så lyst på en, men de er jo så dyre!

June Ingara Grøndahl fisker mobilen sin ut av lommen, og en repetitiv, gong-aktig lyd sprer seg ut over den lille kjellerleiligheten på Lambertseter. Hun lukker øynene og tar inn over seg lyden, før hun brått slår dem opp og sier lattermildt:

–⁠ Da blir det lyd fra Spotify i stedet!

Det er ikke lett å være heks på studentbudsjett. Eller rettere – heks «in training». Selv om hun vokste opp i et kristent hjem og alltid har ansett seg selv som åndelig, har Grøndahl relativt nylig fattet interessen for det mer alternative.

Det er hun ikke alene om. De seneste årene har en bølge av nyåndelighet skylt inn over landet. Podkaster med vagt filosofiske navn, tiktokere som sprer tips til affirmasjoner, og lyden av krystaller som klinker mot hverandre når man passerer tilsynelatende streite, unge mennesker på gaten – det er ikke til å komme unna. Men hva kommer den nyvunne interessen for det spirituelle av?

Krystaller og kosedyr: June Ingara Grøndahl foretrekker å gjennomføre ritualene sine i hjemlige omgivelser.
Krystaller og kosedyr: June Ingara Grøndahl foretrekker å gjennomføre ritualene sine i hjemlige omgivelser.

Ingen pakkeløsning

– Åndelighet innebærer en anerkjennelse av at det er flere krefter i spill i verden, og at disse kan hjelpe oss med å få det bedre. Som en åndelig person tar jeg bevisst kontakt med disse kreftene, men jeg tror egentlig de påvirker alle og alt hele tiden, sier Grøndahl.

Hun omtaler seg selv som en «eklektisk heks», og henter inspirasjon fra mange forskjellige spirituelle tradisjoner. I vår fullførte hun en bachelor i musikalteater ved NSKI, og forteller at åndeligheten har kommet godt med i en stressende studietid. Hun bruker meditasjon, krystaller og tarotkort for å regulere følelser og energier, slik at hverdagene blir enklere.

–⁠ Krystallene er med på å gi meg en følelse av selvtillit og styrke i situasjoner jeg opplever er utenfor min kontroll, sier hun mens hun forsiktig vifter røyken fra en bunt med salvierøkelse rundt i rommet.

–⁠ Jeg tror det jeg kaller heksekunst, og andre kanskje manifestering, er en slags spicy psykologi.

June Ingara Grøndahl

Vi møter Grøndahl i forbindelse med oktobers første nymåne – en perfekt anledning til å manifestere nye begynnelser eller sette intensjoner, forklarer hun. Hun er allerede i gang med forberedelsene, og røkelsen er med på å rense leiligheten for gammel eller dårlig energi. Åndelighet appellerer til henne fordi det har en praktisk anvendelse, sier hun.

–⁠ Spiritualiteten min er et bruksområde, det er noe jeg gjør. I det kristne miljøet jeg vokste opp i opplevde jeg i motsetning at det var veldig mange som hadde religion. Innen kristendommen får man gjerne presentert en pakkeløsning, mens åndelighet handler mer om hva som gir gjenklang hos enkeltpersonen.

Les også: Premiere på Verdens verste menneske: Fleinsopp, turtleneck og det helt ekte livet

Historisk butikk, ny interesse

Opp en trapp og inn buegangene til Youngstorget basar finner man den alternative butikken Lille Arkana. Her har de holdt til siden 2001, som den første forhandleren av sitt slag i Norge. Daglig leder Annette Behrens inviterer oss til å sette oss ned i en liten rotunde innerst i lokalet, midt blant selvhjelpsbøker og krystallsmykker. Hun forteller om en betydelig endring i holdningen til det åndelige siden butikken først åpnet.

–⁠ Det er som den klassiske midtlivskrisen – vi har kommet til et punkt hvor vi må se innover i stedet for utover for å finne mening.

Annette Behrens, daglig leder i Lille Arkana.

–⁠ Vi ser en eksponentiell utvikling i interessen for åndelighet, eller det som blir kalt det «alternative». Vi er på utkikk etter en høyere livskvalitet, men skjønner at den ikke kan komme fra å kjøpe masse greier eller jobbe oss i hjel. Det er som den klassiske midtlivskrisen – vi har kommet til et punkt hvor vi må se innover i stedet for utover for å finne mening, sier Behrens.

–⁠ Finnes det en astrologisk forklaring på at det skjer en oppblomstring av åndelige podkaster, tiktokere og instagrammediumer akkurat nå?

–⁠ Alt i universet går jo i sykluser, så det vil være naturlig med en pendling fram og tilbake. Nå er vi imidlertid i vannmannens tidsalder, en periode som handler om oppvåkning til egen intuisjon og et høyere bevissthetsnivå, og da til det latente potensialet som ligger i oss alle.

Spirituell levestandard: Annette Behrens merker at spiritualitet er populært.
Spirituell levestandard: Annette Behrens merker at spiritualitet er populært.

Et tegn på tiden

Anne Kalvig, som er professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, har spesialisert seg innen nyreligiøsitet. Hun setter den pågående åndelige renessansen i sammenheng med samfunnsutviklingen de siste årene.

–⁠ At vi nå ser en tydeliggjøring av nyåndelige elementer og produkter i populærkulturen, skyldes trolig nye digitale plattformer og kommunikasjonsformer, samt pandemiens begrensninger som har bidratt til mer utforskning via skjerm og nett for unge.

Hun mener også at klimakrisens realiteter gjør at synet på naturen som åndelig, for eksempel gjennom krystaller, har appell.

–⁠ Men hva har alt dette å si? Kan krystaller, kortlegging og nilesing av horoskoper ha en positiv effekt på hverdagslivet til unge?

–⁠ Virker det, har det en effekt, hvordan fungerer det i den enkelte sin livssituasjon – det må være opp til hver og en å vurdere. I Norge har vi heldigvis religionsfrihet og tankefrihet, klinger det fra Kalvig.

Les også: Fretex eller boblevest? Slik er moten der du studerer

Trend eller terapi?

Sikkert er det hvert fall at disse elementene har funnet veien til ungdomskulturen. Siden nyreligiøsitet omfatter et bredt spekter av trosretninger, kan det ofte framstå mer skiftende og varierende enn andre typer religiøsitet eller åndelighet, forteller Kalvig. Det er et komplekst forhold mellom nyreligiøsitet og trender, mener hun.

–⁠ Noen ganger kan skjermbasert engasjement nettopp få igjennom kultur- og samfunnsendringer.

Generasjon prestasjon er særlig mottakelige for disse endringene. Ifølge Behrens gjør dagens unge lurt i å bruke affirmasjoner til å snakke seg selv opp.

–⁠ Vi vet jo alle hvor mye en positiv innstilling til livet har å si. «Smil til livet og livet smiler til deg» – språket er egentlig fullt av disse prinsippene. Affirmasjoner blir en slags motgift mot negativitet.

Sånn sett er effekten av den tilsynelatende okkulte teknikken vitenskapelig bevist, mener hun.

–⁠ Innen forskning og medisin har man nærmest brukt placebo-effekten til å gjøre narr av mennesker. Men jeg tenker yes, det er fantastisk! Det placebo egentlig forteller oss noe om, er tankekraften som ligger i oss alle, fortsetter Behrens.

Ny religion: Mange studenter velger nye religioner og trosretninger.
Ny religion: Mange studenter velger nye religioner og trosretninger.

Spicy psykologi

Hjemme hos Grøndahl nærmer det seg kveld. Under lyset fra en saltlampe forteller også hun om verdien av å ha en positiv innstilling.

–⁠ Jeg tror egentlig mye av det jeg kaller heksekunst, og andre kanskje manifestering, er en slags spicy psykologi. Affirmasjoner, for eksempel, handler egentlig om å endre din egen innstilling og tankemønstre. Men sånn jeg ser det, gjør det ikke effekten mindre magisk.

–⁠ I beste fall kan krystallene hjelpe meg å leve et bedre liv, i verste fall er de bare pene, skinnende stener.

June Ingara Grøndahl

Vi har forflyttet oss til soverommet, hvor hun er i ferd med å stokke tarotkortene sine.

–⁠ Jeg pleier å gjøre dette i sengen, for jeg er «stressy depressy», som jeg liker å si.

Uavhengig om effekten av de åndelige hjelpemidlene kan bevises vitenskapelig, har de uansett påvirket livet hennes positivt, forteller hun.

–⁠ I beste fall kan krystallene hjelpe meg å leve et bedre liv, i verste fall er de bare pene, skinnende stener.

Les også: I bokhylla til Maria Navarro Skaranger

Mitt spirituelle jeg

Det er viktig at vi ikke rører krystallene eller kortene, forklarer Grøndahl. Det kan påvirke energien i dem. Hun har imidlertid en helt egen, ubrukt kortstokk, som hun høytidelig overrekker meg. Nå er det min tur til å bli spådd, blir jeg fortalt. Og hva sier kortet?

– «The Fool»? Hva skal det bety?

–⁠ Du har aldri tatt i et tarotkort før, sa du? Da er dette veldig morsomt. Det er det første kortet i kortstokken, og symboliserer gjerne starten på noe nytt.

–⁠ Så det er ikke kortene som utsetter meg for et aldri så lite pek?

–⁠ Det handler nok mer om å være nysgjerrig og åpen. Kanskje du er i begynnelsen av din egen spirituelle reise?