VIL TREFFE UNGDOMMMEN: Forfatter Alexander Kielland Krag har gitt ut Norges første instagramroman. – Du har en ungdomsroman, og så har du ungdommen. Mellom der er en enorm kløft, sier Kielland Krag.
VIL TREFFE UNGDOMMMEN: Forfatter Alexander Kielland Krag har gitt ut Norges første instagramroman. –⁠ Du har en ungdomsroman, og så har du ungdommen. Mellom der er en enorm kløft, sier Kielland Krag.

–⁠ Det er for få skeive karakterer i litte­ra­turen

Alexander Kielland Krag debuterer på Instagram. Der håper han å nå unge lesere med en roman om å være ung, homofil og forelsket.

–⁠ Hadde noen sagt til meg da jeg var 14 år, at når du er 28, bor du i en leilighet på Adamstuen og har skrevet bok, hadde jeg tenkt: «OK – så fint da, for akkurat nå er det kjipt», utbryter Alexander Kielland Krag. Han sitter med bena i kors i enden av en blå fløyelssofa – i leiligheten sin på Adamstuen.

–⁠ Når man er ung og forelsket, føles det så avgjørende, og hva som kommer senere, spiller ingen rolle … Følelsen av å ikke ha noen annen utvei enn å la det gå tid er veldig utfordrende. Det er den jeg prøvde å fange.

For en drøy uke siden ga han ut sin første bok, ungdomsromanen Dette blir mellom oss, på Gyldendal.

–⁠ Boken handler om Felix som er 17 år og flytter fra Stavanger til Oslo. Første skoledag ser han Nicolai, en sånn kjempeflott, pen type. Vi følger Felix i noen måneder av hans liv og hvordan han prøver å navigere denne forelskelsen mens han ennå ikke har kommet ut av skapet og ikke vet hva Nicolai føler, forklarer Kielland Krag.

–⁠ Et representasjonsproblem

Dette blir mellom oss er ingen tradisjonell roman. I tillegg til å trykkes mellom to permer og selges i bokhandler skal den publiseres på Instagrams story-funksjon.

–⁠ Det jeg tenkte, var: Du har en ungdomsroman, og så har du ungdommen. Mellom der er en enorm kløft – jeg tror det er rundt åtti prosent som nesten ikke leser bøker, forklarer debutanten.

–⁠ Og så legger du til enda et lag: For noen vil dette bli sett på som en «homobok».

TILGJENGELIG: På Instagram-kontoen @dbmo_2020 kan man følge med på romanen hver dag.
TILGJENGELIG: På Instagram-kontoen @dbmo_2020 kan man følge med på romanen hver dag.FOTO: GYLDENDAL

Les også: – Vi ønsker å utfordre det tradi­sjo­nelle tekst­ut­trykket

–⁠ I et par tidligere intervjuer har du sagt at du skriver om følelser du selv har hatt. Det finnes ikke enormt mye skeiv litteratur for ungdom, er det noe du savnet da du var tenåring?

–⁠ Det som er selvbiografisk, er følelsen av forelskelse og tanken «dette kan ingen få vite». Resten er fiksjon, forklarer Kielland Krag.

–⁠ Felix er tross alt ganske modig, han tør ting jeg aldri ville ha turt, ting som ville krevd mot på et helt uoverskridelig nivå.

Men han tror representasjon har stor betydning. Det eneste av skeiv litteratur han selv leste på skolen, var Mannen som elsket Yngve,

–⁠ Men den kunne jeg ikke kjenne meg igjen i i det hele tatt, sier han.

–⁠ Og den handler om så mye annet. Jeg ville at Dette blir mellom oss skulle handle om veldig normale og gjenkjennelige karakterer, så unge i denne situasjonen faktisk kan tenke «dette er sånn det kan være»!

Det var viktig for ham at boken hadde potensial til å nå ut.

–⁠ Det er et representasjonsproblem i litteraturen, det er altfor få skeive karakterer. Og når det skrives om skeive, er de veldig typisk skeive og har psykiske problemer, skeive og hjemløse, skeive og noe annet.

–⁠ Ja, som i både Mannen som elsket Yngve og «Skam»?

–⁠ Ja! utbryter han.

–⁠ Og jeg elsket jo «Skam». Det var virkelig en sånn rungende følelse av at her er det, liksom, det føltes så ekte. Og så tok de den mental helse-vinkelen, som selvsagt er viktig, men som gjorde at det kjentes mer fjernt fra meg, legger han til.

–⁠ Så det var litt viktig for meg at Felix ikke har alvorlige problemer, annet enn at han blir nervøs … Men det gjør jo alle. Han skal være en karakter man kunne møtt, hvor som helst.

En Instagram-bok er egentlig en litt selvsagt idé, men jeg synes den er ganske smart – vi var bare de første som gjorde det

Alexander Kielland Krag, forfatter

Skjult seksualitet

–⁠ I boken skildrer du også den skjulte seksualiteten, hvordan Felix har hemmelige møter med folk gjennom anonyme dating-profiler – hvor skummelt det er, og til hvilken grad han holder det skjult. Tror du mange opplever det sånn?

–⁠ Det er nok satt litt på spissen i boken, men det er ikke til å komme fra at mye av den homofile seksualiteten som du møter på datingsider og, i dag, apper, føles veldig … hard. På noen digitale plattformer, på samme nivå som hvor høy du er og hvor mye du veier, oppgir man liksom «aktiv» eller «passiv» og hiv-status. Det kan føles veldig in your face.

–⁠ Samtidig beskriver Felix det «homofile miljøet» som en avgrenset verden han ikke helt tør ta del i?

–⁠ Ja, og når han da gjør det, lurer han på om det er dette det betyr å være som han er: «Hvis jeg er homo, betyr det at jeg bare kan ha sex i parker?» Det føles jo håpløst også, sier Kielland Krag.

–⁠ Hvis du er 16 eller 17 år og skal teste vannet for første gang, kan et så eksplisitt sexfokus være skremmende. Felix ser for seg at alt ville vært annerledes om han hadde vært hetero.

Men historien om Felix er ikke først og fremst en historie om skam, understreker forfatteren.

–⁠ Han er jo romantiker, ikke sant. Det han helst vil, er jo å bli kjæreste med Nicolai! Det er dystert, men jeg ville at det skulle finnes et løft i romanen, at han ikke etterlates i en håpløs situasjon. Det skal føles som om dette kommer til å løse seg, forklarer han.

Les også: Feil Teater tilpasser seg koronakrisens begrensninger og setter opp bakgårdsteater

Instaprosaist

Kielland Krags roman er fortalt i korte bruddstykker. Alt fra en setning til et lite avsnitt fyller hver side, som tilsvarer en «story» på Instagram.

–⁠ I det siste har vi sett en liten bølge av «instapoeter» som bokdebuterer, men mange har fått kritikk for å skrive for enkelt og direkte, at diktene mister appellen når de trykkes i en bok. Tror du prosaens effektivitet og umiddelbarhet passer formatet bedre?

–⁠ Det kan du godt si, og jeg tror det er på høy tid at det kommer en instaroman, svarer Kielland Krag. Fra han snakket med forlaget første gang, til boken kom i forrige uke, var han redd noen ville komme ham i forkjøpet.

–⁠ Det var et år jeg gikk litt og holdt pusten. Kommer Aschehoug eller Oktober til å gjøre dette to måneder før oss? En Instagram-bok er egentlig en litt selvsagt idé, men jeg synes den er ganske smart – vi var bare de første som gjorde det, sier han.

Han mener det finnes et stort modningspotensial i bokbransjens forhold til litteratur som konsumeres digitalt. Ifølge debutanten er det noe forfriskende med at Gyldendal tør å satse på prosjektet.

–⁠ Bokbransjen er relativt tradisjonell, og ved å gå via Instagram utfordrer man virkelig det etablerte.

For noen vil dette bli sett på som en «homobok»

Alexander Kielland Krag, forfatter

Ingen lightweight roman

–⁠ Hvordan jobbet du med språket og formen for at det skulle fungere på Insta?

–⁠ Jeg har vært veldig streng med tanke på å formulere meg direkte og effektivt. Når du er midt i en situasjon, forholder du deg til hvordan noen smiler litt eller nesten holder på å si noe, men kanskje trekker seg? Eller forholder du deg til hvordan lyset faller over gulvet? sier han og ler.

–⁠ De skildringene føles raskt overflødige. Dette er en bok om tanker og mennesker, liksom.

Men det betyr ikke nødvendigvis at boken krever lite av leseren.

–⁠ Du må nesten følge med på Instagram-kontoen hver dag for at historien skal gi mening, sier Kielland Krag.

Han forklarer at de som følger romanen der, vil få se korte videoklipp med lyd innimellom tekstutdragene.

–⁠ Det er jo en måte å prøve å utvide hva en roman kan være, fordi man får flere knagger å hekte historien på. Men dette er ikke en lavterskel, lightweight måte å lese bok på. Det er egentlig bare at man sier «her, les denne» til målgruppen. Det krever masse av leserne å følge historien, de må investere mye mer enn i en papirbok, understreker han.

REPRESENTASJON: Alexander Kielland Krag ønsker å skrive normale og gjenkjennelige karakterer: – Så unge i denne situasjonen faktisk kan tenke «dette er sånn det kan være!», sier han.
REPRESENTASJON: Alexander Kielland Krag ønsker å skrive normale og gjenkjennelige karakterer: –⁠ Så unge i denne situasjonen faktisk kan tenke «dette er sånn det kan være!», sier han.FOTO: ALL IMAGES

Universitas' journalist har testet digital dating: Kjærlighet ved første klikk

En plass i det litterære landskapet

Kielland Krag har lenge drømt om å bli forfatter og har skrevet siden han var liten. Han er, som observante lesere har merket seg, tippoldebarn og oldebarn av henholdsvis Alexander Kielland og Vilhelm Krag.

–⁠ Jeg kommer fra en kreativ familie, og min greie har alltid vært språk og skriving, sier han. Etter videregående gikk han rett til bachelor i medievitenskap, så master i retorikk, begge ved Universitetet i Oslo. Nå jobber han som kommunikasjonsrådgiver.

–⁠ Hele tiden har jeg skrevet større eller mindre ting. Det har vært litt et endgame, og hadde jeg valgt helt selv, hadde jeg kanskje vært forfatter på fulltid. Den følelsen har jeg hatt siden jeg var liten.

To måneder før han skulle levere masteroppgaven, fikk han jobbtilbud.

–⁠ Da jeg begynte å jobbe, gikk jeg inn i en skikkelig sorgreaksjon, plutselig skjønte jeg hvor stor frihet man har som student. Å skulle møte på kontor fra åtte til fire var en smell! Jeg husker jeg satt i Excel, sånn: «Hvor lite penger kan jeg egentlig leve på», sier han og ler.

Kielland Krag savner studentlivets få forpliktelser og beskriver seg selv som introvert – ikke sjenert. Han trenger ladetid og trives i seg selv og sitt eget hode. Derfra kommer det mye tekst.

–⁠ Nå for tiden, under korona, opplever jeg at mange tar litt prestisje i å være så perplekse, sånn: «Åh, jeg holder det ikke ut», sier han lattermildt.

–⁠ Jeg derimot syns ikke isolasjonen på noen måte er vanskelig. Masse tid til å tenke lange tanker, til å gå turer, til å prate med kjæresten min Magnus om kompliserte ting jeg vil finne ut av. Alt det munner ut i tekst.

–⁠ Hvorfor bestemte du deg for å skrive en roman for ungdom?

–⁠ Det har vært viktig for meg at det ikke kun er en historie som treffer ungdom, forklarer han.

–⁠ Følelsene er universelle, og jeg tror boken kan treffe på tvers av både alder og legning. Derfor er også papirboken veldig viktig for meg, sier han.

–⁠ Men ungdom er jo den tydeligste målgruppen, og jeg er glad for at det er dette som ble min debut, legger han til.

–⁠ Den har en så klar tematisk plass i det litterære landskapet, så det var viktig for meg å fortelle akkurat denne historien.