Utfordring: Nybakken forteller at det er minst en like stor utfordring psykisk som fysisk.
Utfordring: Nybakken forteller at det er minst en like stor utfordring psykisk som fysisk.

Ga aldri opp drømmen:

Nå er hun første norske svane på 15 år

Til tross for en lang rekke alvorlige skader ga Grete Sofie Borud Nybakken aldri opp. Nå står hun på Operaens hovedscene som verdens mest kjente svane.

Studio B i Operahuset. Grete Sofie Borud Nybakken tar av seg tutuen, det strittende ballettskjørtet, og er ferdig som svane for dagen. Plastrene som titter frem når de rosa tåspisskoene faller av tyder på at det er noe kroppen hennes er glad for.

Det er første ballettprøve etter Nybakkens debut i det som regnes å være verdens mest krevende ballettrolle: dobbeltrollen som svart og hvit svane i Svanesjøen. Den gjeveste rollen i balletten over alle balletter.

–⁠ På premieren måtte jeg bare være i øyeblikket, og prøve å gjøre det beste der og da, forteller Nybakken.

Jubileum: Nybakken var selv ikke klar over at hun er den første norske svanen på 15 år.
Jubileum: Nybakken var selv ikke klar over at hun er den første norske svanen på 15 år.

På dagens prøve gjorde Nybakken og partneren kun små bruddstykker av de ulike aktene. Hver gang musikken stoppet kunne man høre tung pust og smertestønn etter de krevende stegene. Når stykket fremføres, er det imidlertid tre timer forestilling, og å stoppe musikken mellom sekvensene for å trekke pusten er ikke et alternativ.

Men veien til Svanesjøen har vært så langt fra problemfri som den kunne bli.

Balanse: – Jeg prøver å prioritere venner og familie for å balansere ut presset av å gjøre Svanesjøen, sier Grete Sofie Borud Nybakken.
Balanse: – Jeg prøver å prioritere venner og familie for å balansere ut presset av å gjøre Svanesjøen, sier Grete Sofie Borud Nybakken.

Fikk du med deg at unge drømmer om grønnsaker, men har færrest kjøttfrie dager?

Mørket i London

I en alder av seksten kom Nybakken inn på prestisjetunge Royal Ballet School i London. Det skulle vise seg å bli et veldig alternativt studieløp til det hun hadde sett for seg.

–⁠ Da jeg flyttet til London hadde jeg akkurat pådratt meg en kjempestor hofteskade. Jeg tilbragte egentlig ett og et halvt år med å ikke gjøre noe annet enn å se på de andre danse seks timer om dagen, fordi jeg ikke kunne gjøre noe selv.

Store deler av studieløpet ble preget av ensomhet og kroniske smerter. Bare det å bevege føttene gjorde vondt. Men Nybakken er sta. Det var ikke noe alternativ å gi opp.

Ett skritt av gangen: I studietiden var Nybakkens motto «Hver dag du klarer å leve gjennom, er én dag nærmere til du er ferdig».
Ett skritt av gangen: I studietiden var Nybakkens motto «Hver dag du klarer å leve gjennom, er én dag nærmere til du er ferdig».

Hun bestemte seg for å lære noe av plassen på sidelinjen. Det ble særlig viktig å finne ut hvem som dro oppmerksomheten hennes, og hvorfor. Hva som gjorde en danser spesiell, at noen skilte seg ut. Slik lærte Nybakken mye om hvordan hun selv skulle uttrykke seg gjennom dansen.

Til tross for de mørke periodene som preget årene i London, ble det likevel en viktig del av utviklingen hennes.

–⁠ I etterkant ser jeg jo tilbake og tenker at jeg egentlig ikke ville forandret på det. Selv om det var veldig tungt der og da, så er det noe som har gjort meg til den jeg er i dag.

Det har vært viktig å innse at livet ikke bare er ballett

Grete Sofie Borud Nybakken

Skadeparade

Hun kaster et blikk på klokka. Timeplanen er ekstra streng i ukene Svanesjøen pågår. Om ikke lenge har hun time hos fysioterapeut. Det er mange smerter å ta hånd om, til tross for at disse smertene ikke er noe i forhold til hva Nybakken har vært igjennom.

Skadene har vært mange, selv etter at hun kom hjem til Norge. I 2016 måtte hun operere begge leggene, fordi smertene var så intense at selv den største porsjon med viljestyrke ikke fikk føttene hennes til å danse. Små brist i stemmen hennes tyder på at temaet er tungt å snakke om.

–⁠ Det å ha forestilling med 2000 folk som ser på deg, og da ikke ha noen kontroll på grunn av smerter, er den verste følelsen noen gang. Jeg tenkte at nå må det skje noe veldig drastisk, eller så orker jeg ikke lenger.

Les også: Kan en eks-heroinist få et nytt liv ved å hjelpe andre som er langt nede?

Operasjonen

Leggoperasjonen Nybakken måtte ha, hadde aldri blitt gjort på en danser før. De visste ikke hvordan den ville gå. Men Nybakken forteller at hun allerede var ødelagt. Alt var en kamp, og hver eneste dag var preget av en skrekk for å ikke få til det hun skulle gjøre. Det å ha kronisk vondt gjorde også noe med henne som person.

–⁠ Jeg ble sur, grinete og bitchy. Jeg var bare en grusom person, fordi jeg hadde det så vondt hele tiden. Det var verdt risikoen med operasjonen.

Operasjonen var vellykket, men skadene skulle ikke stoppe der heller. Nybakken beskriver med oppgitte øyne hvordan fjoråret viste seg å være det verste året i karrieren hennes. Hun drar hånden ned mot gulvet for å simulere hvordan hver skade bare dro henne lenger og lenger mot bunnen. Enda en operasjon måtte til.

–⁠ Jeg ble operert i anklene i september. De fleste var ganske ambivalente til om jeg burde prøve å gjøre Svanesjøen engang, fordi det var så knapt med tid fra operasjon til premiere. Men jeg ville prøve, og av en eller annen magisk grunn har det gått.

Med hodet på rett plass

De lange periodene med skader har fôret på takknemligheten for at arbeidsplassen er i hjemlandet, noe som absolutt ikke er en selvfølge for en profesjonell danser. Hun føler seg privilegert som har familie og barndomsvenner i nærheten, og har lagt inn mye innsats for at balletten ikke skal være altoppslukende.

–⁠ Det kan ikke være sånn at hvis balletten ble tatt fra meg så ville jeg ikke hatt noen ting. Det har vært viktig å ta opp kontakten med barndomsvennene mine, skaffe meg et liv og innse at livet ikke bare er ballett.

Endeløse muligheter: Nybakken elsker å ha en så unik arbeidsplass som Operaen. – Det er et av de mest teknologisk fremskridende operahusene i verden, forteller hun.
Endeløse muligheter: Nybakken elsker å ha en så unik arbeidsplass som Operaen. –⁠ Det er et av de mest teknologisk fremskridende operahusene i verden, forteller hun.

Utfordrende rolle

Svanesjøen går helt tilbake til 1877 i Moskva, selv om det med tiden har blitt gjort endringer i ballettens koreografi og oppsetning. Selv den minste ballettkjenner vil trolig ha smakt på navnet før, og er det ikke på grunn av balletten, kan det nok takkes Barbie eller Natalie Portman.

Det er en bragd å få danse rollen, og Nybakken kan i tillegg smykke seg med å være første norske svanedronning på 15 år – selv om det er noe hun ikke engang var klar over.

–⁠ Jeg fikk det først med meg da et annet media spurte meg. Men det er jo veldig gøy, det blir liksom ekstra spesielt.

Autentisk: –Jeg vil at det skal komme innenfra, slik at det er ekte det jeg viser, sier Nybakken.
Autentisk: –Jeg vil at det skal komme innenfra, slik at det er ekte det jeg viser, sier Nybakken.

Det er et klassisk stykke med ekstremt høye krav, og at hovedrollen som svanene Odette/Odile trolig er verdens mest utfordrende, sier Nybakken seg lattermildt enig i.

–⁠ Fysisk ja, men også mentalt. Når du står på startstreken er det så mye du skal gjøre, at det er vanskelig å ikke bare kaste inn håndkleet der og da. Men så må du bare tenke «nei, ett trinn av gangen». Slik musespiser du deg igjennom og kommer deg til slutten.

Folk skal se på noe som skjer der og da, og så er det borte for alltid

Grete Sofie Borud Nybakken

Les mer om Mall Girl som ikke vil være politiske, men likevel et spark i ræva

Vil fange følelser

Trinnene i klassisk ballet er svart på hvitt, enten så gjøres de rett eller galt. Men Nybakken er klar på at det er så godt som umulig å gjennomføre en perfekt forestilling.

–⁠ Du går ut på et veldig sårbart grunnlag, fordi det er så mange trinn at du vet du ikke kommer til å klare å utføre alle sånn du vil. Men, dersom man er tilstede i øyeblikket, kan man gjøre noe ut av det, forteller Nybakken og legger til:

–⁠ Det er ikke en film, og det er litt av magien også; folk skal se på noe som skjer der og da, og så er det borte for alltid.

For Nybakken er uansett ikke teknisk perfeksjon det viktigste. Det hjelper ikke å se vakker og presis ut, hvis du ikke treffer noen. Hvis ingen føler noe. På ballettprøven snur hun flere ganger ryggen mot speilveggen for å gjøre trinnene uten å se sin egen refleksjon.

–⁠ Jeg vil at det skal komme innenfra, slik at det er ekte det jeg viser.

Prestisjetung rolle: Grete Sofie Borud Nybakken spiller dobbeltrollen som hvit og svart svane i Svanesjøen.
Prestisjetung rolle: Grete Sofie Borud Nybakken spiller dobbeltrollen som hvit og svart svane i Svanesjøen.

Som ballerina er man historieforteller, uten å bruke ord. Nybakken ønsker at sin tilnærming vil trekke litt mer yngre mennesker, og at de ikke føler de ser på noe utdatert og langtekkelig. At det blir mer relevant.

–⁠ Det er jo et eventyr, men det er likevel en historie som veldig mange kan kjenne seg igjen i. Det er sånne grunnleggende greier som kjærlighet, svik og tilgivelse, og det er sånn alle lever, sett bort ifra at dette er mellom en mann og en... fugl.

Les også: Studentprester har opprettet sorggrupper på UiO, har vært avgjørende for studenter som har opplevd å miste noen

Ikke et eventyr

Å forvente å være smertefri som danser er å leve i et eventyr, og kommer ikke til å skje. Timen hos fysioterapeuten starter om et par minutter. Det er kun noen dager igjen til Nybakken skal være svane for andre gang på Operaens hovedscene, og det gjenstår mange forberedelser for å få kroppen klar igjen – for tre nye timer med smerte og magi.