Morsom: – Jeg var nok den typen som kom med høylytte morsomheter i kaffepausene, sier Markus Neby

– Vitsene mine slo bedre an på Westerdals

«Pedofili er ikke ok», stod det på T-skjorten til programleder Markus Neby. Vitsene hans ble ikke tatt godt imot på Blindern.

Markus Neby

• Studerte: Musikkvitenskap ved UiO og Tekst og skribent ved Westerdals.
  • Når: 2009-2014
  • Aktuell med: Programleder i P3-morgen

Markus Neby begynte på Musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo rett etter videregående og ble møtt med teorier om «vannets dans i kroppen».

– De forskningsresultatene syntes jeg ikke var så fascinerende, sier han mens vi vandrer nedover mot Frognerparken fra NRK-bygningen.

– Jeg var nok den typen som kom med høylytte morsomheter i kaffepausene, jeg tror de kunne virke ganske fornærmende på folk. De to vennene jeg hadde prøvde å forsvare meg så godt de kunne, men jeg tror nok jeg var en smule slitsom.

Les også: Gifta seg med lærer'n

Ved en tilfeldighet sendte Neby en søknad til Westerdals året etter, og der slo vitsene hans bedre an.

– Det var liksom litt mer stemning for å være morsom, eventuelt slitsom, der.

Tidligere i år ble det kjent at Westerdals har tatt for mye betalt i skolepenger fra 2001-2012. Selv om Neby ikke var blant dem som ble rammet av dette, føler han likevel på at han brukte mye penger.

– Det er jo helt sinnssykt dyrt.

Humor handler jo om å få folk til å le av at du hater deg selv

Når Neby ser tilbake på Westerdals-tiden som ganske «ballsy». Han brukte parykker og dialekter uten skam, og pitchet ganske kleine sketsjer foran store deler av Underholdnings-Norge allerede som førsteårsstudent. En radiopilot han lagde med noen venner ble veien inn til NRK og P3-morgen, hvor han begynte å jobbe allerede i studietiden.

– Jeg har alltid hatt troen på at jeg ville ende opp i en jobb lik den har i P3-morgen i dag, så jeg har bare «gutsa» på.

Ifølge Neby var det ikke særlig forskjell mellom studiemiljøet på Blindern og på Westerdals stor, men han mener folk var tafatte på en morsommere måte på Westerdals.

Han husker mange av Westerdals svartkledde mennesker som stirret melankolsk inn i PC-skjermen på lesesalen.

– Vi kalte det Westerdals-nihilisme, det at vi alle sammen var deppa og følte oss misforståtte, sier han og stikker hodet litt ukomfortabelt inn i en busk for fotoshooten.

– Siden jeg ofte ser creepy ut på bilder kan jeg jo like godt omfavne det helt og bli en creep i busken.

Westerdals-nihilismen gjaldt både de som drev med humor og de som prøvde seg på mer sarte kunstarter.

– Humor handler jo om å få folk til å le av at du hater deg selv, sier han. Dessuten kan det være ganske morsomt når folk prøver å virke melankolske uten å få det til.

Neby var ikke av dem som prøvde å imponere med artsy klær i korridorene, men har heller aldri gått med en «vitse-t-skjorte», forteller han.

– Eller jo, jeg har én, med det politiske budskapet «Pedofili er ikke ok». Den er morsom.