Ingen særordning: Nestformann i FpU, Bjørn-Kristian Svendsrud ønsker ikke at kunststudentene skal få andre lånevilkår enn andre studenter. -Det er ingen tvil om at det finnes mange dyktige kunstnerspirer der ute som studerer og jobber hardt for det yrket de ønsker å utøve. Men jeg mener det er feil at disse skal få særrettigheter, som sannsynligvis ville gått på bekostning av andre studenter. Da vil jeg heller kjempe for 11 måneders studiestøtte, sier han. Foto: Ilja C. Hendel

Dårlig nytt for unge kunstnere

Kunnskapsdepartementet knuser drømmen om bedre økonomi for kunststudentene.

Dette er saken:

• Talent Norge har i et høringsinnspill til rapporten «Kunstens autonomi og kunstens økonomi» skrevet at de ønsker en ny stipendordning for kunststudenter for å fremme bredden i norsk kunst.
  • Dette forslaget kommer som et alternativ til rapportens forslag om å bruke av Talent Norges pott på 30 millioner kroner som stipend «for de ulike kunstnergruppene», noe Talent Norge ikke ønsker.
  • Forslaget deres om å gjøre om større deler av kunststudenters studielån til stipend fikk bred oppslutning blant kunststudenter og kunstnere.

– Jeg mener man gjerne kan diskutere andre deler av systemet til Lånekassen, men å innføre særordninger er jeg skeptisk til, sier nestformann i Fremskrittspartiets ungdom (FPU), Bjørn-Kristian Svendsrud. Han reagerer på Talent Norges forslag om å omgjøre større andeler av kunststudenters studielån til stipend.

– Lånekassens studiestøtte er basert på likhet, uavhengig av hva og hvor studentene studerer. Dette mener jeg er et kvalitetstegn ved den norske studentstøttemodellen, forklarer Svendsen.

Han får støtte av Kunnskapsdepartementet (KD).

– Vi mener det ikke er riktig å bruke utdanningsstøtteordningen til dette. Utdanningsstøtteordningens formål er å bidra til at alle skal ha like muligheter til å ta utdanning, og det mener vi den gjør, sier Bjørn Haugstad (H), statssekretær i Kunnskapsdepartementet.

Bakgrunn for saken: Vil slette kunstnernes studiegjeld

Kunstfagsstipend

• Kunstfagsstipend var en særordning for kunstudenter. Den ble avviklet i 2002, da dagens stipendordning kom på plass
  • Kunstfagsstipendet betød i praksis at kunststudenter fikk en litt større andel av studielånet utbetalt som stipendet, sammenlignet med andre studenter.
  • Ordningen eksisterte fordi det ble vurdert slik at kunststudenter vil ha dårligere betalingsevne enn andre studenter etter endte studier, fordi arbeidsmarkedet var usikkert.

Hvem skal få fordeler?

En av årsakene til at en gjeninnføring av kunstfagsstipendet som ble avviklet I 2002 (se faktaboks) er uaktuelt, er ifølge statssekretær Bjørn Haugerud i KD at man ikke har en klar definisjon av hva en kunststudent er. Det ville derfor blitt en utfordring å avgjøre hvem som skulle ha fått benyttet seg av en slik særordning.

Bjørn Haugstad (H), statssekretær i Kunnsdepartementet

– Særlig gunstige vilkår for utdanningsstøtte vil kunne medføre at flere ville ønske å bli klassifisert som kunstutdanning, sier Haugstad.

Vil ikke ta opp kampen

Talent Norge presiserer overfor Universitas at deres innstilling til spørsmålet om en særordning for kunststudenter kun var basert på innholdet i rapporten «Kunstens autonomi og kunstens økonomi».

– Som høringsinstans uttalte vi oss på generelt grunnlag om at det vil være positivt med bedre studiefinansiering og stipendordninger for kunststudenter, forklarer daglig leder i Talent Norge, Maria Mediaas Jørstad.

Talent Norge mener altså at det ville ha vært bra med en ny stipendordning for kunststudenter, men kan ikke love at de vil kjempe på kunststudentenes vegne.

Kunstnerstipend: Kulturminister Thorhild Widvey mener hennes departement ikke kan gjøre noe med kunststudentenes låneordning, men ønsker å revidere forvaltningen av Statens kunstnerstipend i 2016. Foto: frp

Kulturdepartementet vil ta grep

På tross av at Talent Norge ikke tror forslaget deres har noen politisk gjennomslagskraft, har Kulturdepartementet (KUD) notert seg det. KUD presiserer at spørsmålet om studielån er Kunnskapsdepartementets anliggende, men Thorhild Widvey (H) har andre planer for hvordan den økonomiske hverdagen til unge kunstnere kan forbedres.

– Kulturdepartementet har i statsbudsjettet for 2016 bedt styret for Statens kunstnerstipend gi råd om en forenklet og mer fleksibel forvaltning av Statens kunstnerstipend, sier Kulturminister Thorhild Widvey.

Ikke KDs ansvar

Statssekretær i KD, Bjørn Haugerud, mener at unge kunstneres økonomiske hverdag er en sak for KUD, nettopp fordi det er KUD som forvalter Statens kunstnerstipend.

– Statens kunstnerstipend tildeler ulike stipend til kunstnere, herunder stipend til nyutdannede kunstnere. Spørsmålet om unge kunstneres økonomi er mer kulturpolitikk enn utdanningspolitikk, sier Bjørn Haugerud.

De to departementene er ikke enige om hvem som sitter med ansvaret for å bedre unge, norske kunstneres økonomiske hverdag, men noen særordning i Lånekasseavtalen kan den nye kunstnergenerasjonen se langt etter.