Fremtidens jobbsøknad

Linkedin har snart 1,5 millioner brukere i Norge, og stadig flere får jobb gjennom sosiale medier. Likevel er det få studenter som benytter seg av det.

Publisert Sist oppdatert

Det er en risikosport å ikke være synlig på nett. Det koster så lite, og en kan få potensiell stor nytte når vi vet at arbeidsgivere bruker det

Gisle Hellsten, leder ved karrieresenteret på UiO

Linkedin-ekspert Alisa Tkachenkos tips for en god Linkedin-profil

  • Bestem deg for hva du vil jobbe med. Hvilken kompetanse og erfaring har du som er relevant? Ikke nok å si at du vil jobbe med språk, innovasjon eller fysikk. Du må tenke bransjer, typer selskaper og typer roller.
  • Bruk riktige søkeord for din kompetanse. Disse ordene leter rekruttererne etter i din profil. For Linkedins algoritmer spiller det ingen rolle om det står «Jeg har fem års erfaring med grønn energi» eller «Jeg ønsker å jobbe med grønn energi».
  • Bli lagt merke til. Linkedin gir muligheter til å knytte kontakter med personer i fagmiljøer du ønsker å jobbe. Det betyr ikke at du skal sende invitasjon til alle i HR-avdelingen i et selskap du ønsker å jobbe, men still gjerne et fagspørsmål i en relevant gruppe.

– Jeg hadde hørt om hvordan Linkedin fungerer, og mens jeg var på utveksling hadde jeg tid til å pimpe opp profilen min, forklarer masterstudenten Alexander Sooksri.

Sooksri studerer til en master i finans ved Copenhagen Business School, og fikk fast jobb i Oslo gjennom Linkedin i februar.

– En kveld så jeg at IT-konsulentselskapet Netlight hadde vært inne og sjekket ut profilen min. Jeg gjorde litt research, og fant ut at dette var et spennende selskap som var i vekst, sier Sooksri.

Neste morgen sendte han en mail, noe som resulterte i et uformelt kaffemøte og deretter et jobbintervju. Plutselig hadde han fast jobb før han var ferdig med studiene.

Fikk jobb på Twitter

Linkedin er den største kanalen for jobbrekruttering i sosiale medier, men ikke den eneste. Både Facebook og blogger brukes for å finne den riktige kompetansen. For markedsføringsstudenten Sara Myrvoll ble Twitter løsningen.

– I begynnelsen var det en fjern tanke at jeg skulle få meg jobb gjennom sosiale medier, sier Myrvoll.

Hun går siste året på Markedshøyskolen, og fikk en relevant traineestilling gjennom twitring.

– Jeg opprettet blogg og Twitter-konto i forbindelse med et valgfag hvor jeg skrev fagrelevante innlegg og fulgte interessante personer. En dag fikk jeg en privatmelding på Twitter der markedsføringsbyrået Semway ønsket at jeg skulle komme på intervju, forteller Myrvoll.

Hun hadde ingen bevisst strategi i begynnelsen, men skjønte raskt at synlighet og engasjement er viktig.

– Gjennom bloggen og Twitter fikk de se hva jeg er god for. Det er ingen bedrifter som vet at du eksisterer, med mindre du er synlig på sosiale medier, sier Myrvoll.

Snarvei til jobb? Dette mener studentene

Gir eksperttips: De mest ettertraktede er sjelden aktive jobbsøkere fra Finn.no. Vi er nødt til å være proaktive og treffer dem på Linkedin, sier Alisa Tkachenko.

Søkeord er viktig

Myrvoll og Sookris suksesshistorier kan få det til å høres veldig enkelt ut, men synlighet og engasjement i sosiale medier er tidkrevende og må gjøres riktig. Markedssjef og Linkedin-ekspert Alisa Tkachenko i Adecco forteller at Linkedin fungerer på samme måte som Google, og at hvilke ord man beskriver seg selv med er av stor betydning.

– Hvilken hylle du blir plassert på bestemmes ut i fra hvilke ord du bruker i profilen, og hvor i profilen de står. Bruk ord som best kan beskrive din kompetanse og erfaring, forklarer eksperten.

Hvis du er student, trenger du ikke nødvendigvis å skrive det i tittelen. Bruk heller ord som er relevante for din jobberfaring. Jo høyere opp slike ord kommer, jo større sannsynlighet for at du blir sett av potensielle arbeidsgivere. Selv om du ikke har kompetansen en jobb krever, kan en arbeidsgiver få deg i kikkerten bare ved at du ønsker å få slik kompetanse.

– For Linkedins algoritmer spiller det ingen rolle om det står «Jeg har 5 års erfaring med grønn energi» eller «Jeg ønsker å jobbe med grønn energi», forklarer Tkachenko.

Gisle Hellsten, leder ved karrieresenteret på UiO

Verdifull informasjon

Gisle Hellsten er leder ved karrieresenteret på UiO, og forteller at Linkedin for studenter er et satsningsområde de jobber med. De tilbyr blant annet Linkedin-kurs, og du kan komme å bli fotografert. Det er nemlig viktig å ha et profesjonelt bilde på sosiale medier når du søker jobb.

– Det er viktig å være en del av Linkedin. Ikke bare for å få jobb, men også for å få tilgang til informasjon. Arbeidsgivere bruker det mye, og dette er en arena hvor du kan gi den informasjonen du ønsker å gi, sier Hellsten.

Karriererådgiveren mener det handler om mer enn bare jobber, og forklarer at Linkedin kan gi svært verdifulle kilder til for eksempel en masteroppgave.

– De på mastergradsnivå kan plutselig komme i direkte kontakt med miljøer som jobber med det samme, og møte sine likemenn og -kvinner. Man kan også koble seg opp til andre studenter som i fremtiden vil være i posisjoner en kan få nytte av, sier karriererådgiveren.

Hellsten trekker også frem Twitter som en annen viktig arena.

– Det tar 40 sekunder å lage en profil. Om du velger å være passiv, kan du i det minste følge relevante bedrifter og få informasjon. Har du et begrenset nettverk, så kan du få mye informasjon om fag, frokostmøter og jobbstillinger, sier Hellsten.

Ingen jobbgaranti

Sosiale medier kan ikke hjelpe alle, og noen bransjer er flinkere enn andre til å bruke diverse tjenester. Linkedin har for eksempel mer aktivitet for ingeniører, medisin og IT enn for eksempel sosialantropologi, forteller Hellsten.

Karriererådgiveren ser ellers få negative trekk ved digitalisering i rekruttering.

– Det er denne veien samfunnet tar, jobbsøknad per post med frimerke skjer ikke lenger, sier Hellsten.

Han understreker at man ikke automatisk får jobb ved å ha Linkedin-profil, men presiserer at det er et vindu for å vise seg fram.

– Det er en risikosport å ikke være synlig på nett. Det koster så lite, og en kan få potensiell stor nytte når vi vet at arbeidsgivere bruker det, sier Hellsten.

Powered by Labrador CMS