Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde

Når krig blir under­hold­ning

–⁠ Det er et veldig tynt skille mellom det å få poeng for å drepe i et dataspill, og det å trykke på knappen som faktisk dreper, mener dokumentarfilmskaper Tonje Hessen Schei.

– «It was just to point and click.» Slik beskriver dronepiloten Brandon Bryant hvordan han satt i USA og drepte mennesker på andre siden av jordkloden. Beskrivelsen minner farlig mye om et dataspill. Gamere har blitt en viktig målgruppe når det amerikanske forsvaret driver med rekruttering.

Såkalt «gamification» har hatt økende popularitet blant alt fra kommersielle selskaper til utdanningssituasjoner. Konseptet går ut på å bruke spillelementer i sammenhenger som ikke har noe med spill å gjøre. Målet er å engasjere og motivere.

Gameshow i klasserommet

I undervisningssammenheng ønsker man å bedre studentenes læringsutbytte og skape engasjement. Alf Inge Wang, professor ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU, bruker innslag av spillelementer i undervisningen sin. Han tror at dagens ungdom kjeder seg fortere, og derfor trenger læringsarenaer hvor de kan delta mer aktivt. Dersom gamification brukes på riktig måte, mener han det bidrar til å øke studentenes motivasjon.

Les vår anmeldelse av Drone

–⁠ Jeg kan for eksempel gjøre om klasserommet til et gameshow, der det deles ut poeng for grad av prestasjon. Gjør du det bra i spillet, oppnår du ære i klasserommet, forklarer professoren.

Han tror gamification er kommet for å bli, og at markedet er der. Wang forteller at gamification lenge har blitt brukt på barneskolenivå, men at det nå er blitt populært å bruke teknikken også i høyere utdanning.

–⁠ De beste spillene har brukergenerert innhold, der både lærerne og studentene kan være med å bidra underveis, sier Wang.

Selger krig som spill

Gamification handler altså i stor grad om å unngå kjedsomhet. Men hvor går grensen for hva man kan lage underholdning av? Det amerikanske forsvaret har utviklet et eget dataspill, kalt America’s Army, som skal bedre rekrutteringen og fremme et positivt bilde av hæren. Spillet ble lansert i 2002, og den nyeste versjonen kom på markedet i 2013. America’s Army har i dag over ni millioner brukere verden over. Tonje Hessen Schei, regissør av den nye norske dokumentarfilmen Drone, er sterkt kritisk til det hun mener er å lage underholdning av krig.

–⁠ Det er veldig problematisk at det amerikanske forsvaret selger krig som spill. Enda verre er det at spill som er laget for rekruttering faktisk blir blant verdens mest populære onlinespill, sier hun.

Drone handler om CIAs bruk av kampdroner mot blant annet Pakistan. De to dronepilotene som er med i filmen er begge tidligere gamere, som forteller at de trodde å jobbe som dronepiloter skulle bli som å spille dataspill på jobb.

–⁠ Da må man spørre seg hvilken mentalitet som ligger til grunn når det står mellom liv og død. Blir det lettere å drepe? Det mente dronepilotene vi fulgte, sier Schei.

Tynt skille

I Drone kan pilotenes arbeidsplass minne om et lan-party, med dataskjermer på rekke og rad, og dunkel belysning. Pilotene følger dronene, som flyr i timevis over det samme området, på skjermen. Dronesensoren følger menneskene på bakken. For å bombe noen, peker du på personen og trykker på en knapp.

–⁠ Det er et veldig tynt skille mellom det å få poeng for å drepe i et dataspill, og det å trykke på knappen som faktisk dreper, sier Schei.

Hun mener det vekker store etiske spørsmål når de to verdenene blir så sammensveiset. Regissøren forteller også at forsvaret sliter med å motivere dronepilotene, som fort opplever jobben som kjedelig.

–⁠ For å få tida til å gå, var det flere ganger dronepilotene spilte videospill samtidig som de fløy en drone, sier hun.

Opplæring gjennom simulatorspill

Det norske forsvaret har ingen lignende rekrutteringsspill, og har heller ikke behov for det, ettersom rekrutteringsmodellen er en annen. Knut Grandhagen, kommunikasjonssjef i Cyberforsvaret, hevder det er store forskjeller mellom Norge og USAs rekrutteringsformer.

–⁠ Vår rekruttering foregår primært gjennom verneplikten. Amerikanerne må derimot nærmest ut på gata for å få folk til å søke til militæret, sier Wang.

Likevel benytter også det norske forsvaret seg av gamification. På Hærens befalskoles treningsleir på Rena, brukes simulatorer for å trene opp soldater. Knut Grandhagen, kommunikasjonssjef i Cyberforsvaret, mener for øvrig at simulatorene ikke brukes for å motivere eller underholde soldatene.

–⁠ Simulator er en måte å drive trening på. Dette er ikke underholdning, understreker han.

Grandhagen forklarer at det er dyrt å bruke skarp ammunisjon, og at simulatorer er en billig måte å trene opp grunnferdigheter på.

Good game, bad game

I en utdanningssituasjon synes Wang at gamification bidrar med noe positivt, så lenge det er gjort på den rette måten. Han understreker for øvrig at spill er et medium som kan påvirke i ulike retninger. Dermed er det alltid en etisk problemstilling å ta hensyn til.

–⁠ Dersom rekrutteringsspill er godt gjennomtenkt og gjennomført, fungerer de godt. Hvis ikke virker de stikk motsatt, sier Wang.

Schei mener at gamification ikke hører hjemme i alle samfunnsinstitusjoner.

«Hvilken rolle forsvaret skal ha i spillverdenen, er noe som bør diskuteres»

Tonje Hessen Schei, regissør for dokumentarfilmen

Drone

–⁠ Hvilken rolle Forsvaret skal ha i spillverdenen er noe som bør diskuteres, sier hun.