HISSIG KONFLIKT: Kristoffer Ravneberg, til venstre, (redaktør for Nova i 2009–2010) likte ikke måten Pål Buset (redaktør i 2010–2011) styrte skuta. Som en statement, saboterte han spillelistene med tullemusikk som ble spilt i et halvår.

Kringkastet nazimusikk som Nova-protest

OPPVASK: Redaktør Jo Grunde Straume Gudbrands mener det var riktig å ta debatten på e-post med 423 «tilhørere» i stedet for på et lukket ledermøte. Han hevder Nova fikk luftet godt.

På et allmøte i sommer ble tidligere redaktør i Radio Nova, Kristoffer Ravneberg, vraket som studentkanalens neste musikkredaktør. Dagen etter allmøtet sendte Ravneberg en hissig e-post til radiokanalens fellesmail der han anklager både ledelsen og frivillige for å ikke ta innholdet i kanalen på alvor.

Alle medlemmene i Radio Nova og mange tidligere aktive – i alt 423 personer – fikk e-posten.

• I protest mot useriøsitet i Radio Nova valgte eksredaktøren Kristoffer Ravneberg å sabotere sin egen kanal med «absolutt jævlig musikk».
  • I sommer raste en hissig krangel på kanalens fellesmail.

– Spilte tull i ett år

Ravneberg mener blant annet at mange i kanalen ikke følger med på hva som blir spilt på kanalen, og at flere spillelister lå i systemet i flere år uten å bli endret på. For å illustrere dette beskriver Ravneberg hvordan han på slutten av sin redaktørperiode i 2010 la inn den verste musikken han hadde i kanalens sendingssystem. Ifølge Ravneberg ble spillelisten han la inn sendt på lufta i over ett år uten at noen fjernet den.

«Jeg la inn omtrent 13 timer fra min samling med absolutt jævlig musikk. (...) Det var polka, progrock, technocovere av kjente ballader, musikalske absurditeter, italodisco, nazimarsjer og David Hasselhoff», skriver Ravneberg.

Ravneberg hevder videre at han sa i fra til den nye redaktøren om hva han hadde gjort, men at musikken likevel ikke ble fjernet.

«Ikke bare har redaktøren og musikkredaktøren vært fullstendig klar over at disse listene med mitt aller jævligste utvalg har vært i rotasjon i «over ett år» – dere må jo ha hørt det også. Hvorfor har ingen klagd?!», raser Ravneberg.

Eksredaktøren skriver at han la inn musikken fordi han ville «sende et klart signal» om at det ikke var greit at også den opprinnelige spillelisten hadde gått uendret på lufta i lang tid – ifølge han selv i mellom ett og tre år.

Spillelistene det er snakk om, sendes når kanalen har såkalt dødtid. Ifølge Ravneberg er dette hver natt, av og til i helgene og når det oppstår tekniske problemer. Den nåværende ledelsen i kanalen mener imidlertid at det er «forsvinnende sjeldent» at listen kommer på lufta.

Heftig krangel

Flere andre ansatte og frivillige i Radio Nova svarte på Ravnebergs e-post, og diskusjonen utartet seg til å bli en heftig krangel om miljøet og profilen til radiokanalen.

«Det at man ikke reagerer på samme spillelistene i flere år, og ikke reagerer på at de byttes ut med jævlig musikk viser jo at vi i Nova enten ikke bryr oss nok om kanalen, eller at vi ikke tenker på kanalen som en helhet», skriver tidligere teknisk sjef, Espen Andersen.

Også Ravneberg mener at flere program- og mellomledere tenker for mye på sine program, framfor Nova som helhet.

– Det var ingen diskusjon om hva sluttproduktet av alt vi produserte skulle være. Redaksjonene var opptatt av seg og sitt, og når nye folk kom inn i ledelsen beholdt de sine gamle interesser, sier han til Universitas.

Hersket med teknologi

Også daværende ansvarlig redaktør, Pål Buset, kastet seg inn i debatten. Han hevder at Ravneberg er en av få personer som kjenner det tekniske systemet, og at den sittende ledelsen derfor til enhver tid er avhengig av hjelp for å fikse på problemer.

«Dessverre er det slik at kanskje særlig Kris (Ravneberg) har opparbeida seg mye makt gjennom teknologien», skriver han.

Buset forteller til Universitas at han opplevde at Ravneberg var lite villig til å hjelpe ham med teknikken i radiokanalen. Han skriver også at det har vært vanskelig å være redaktør fordi han er blitt motarbeidet av Ravneberg.

«Den konsekvente motgangen jeg har fått av Kristoffer Ravneberg det siste året har tatt fra meg all arbeidsglede.»

Pål Buset, tidligere Nova-redaktør

«Den konsekvente motgangen jeg har fått fra bl.a. Kris (Ravneberg) det siste året har tatt fra meg all arbeidsglede og i stor grad også arbeidsmoralen», skriver Buset i e-posten.