Studentens tale
Manglende taletrening i utdanningen kan ødelegge jobbintervjuet ditt og true drømmejobben.
– Utfordringen til mange studenter ligger i det å bryte «lydmuren», altså å tørre å snakke høyt foran en gruppe mennesker, sier Rigmor Mogård, sjefspsykolog ved Studenthelsetjenesten ved Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO).
Årets store helseundersøkelse av studenter viser at 40 prosent av studentene er litt redde og 15 prosent veldig redde for å ta ordet. Både Studenthelsetjenesten og Studentrådgivningen ved SiO tilbyr Ta ordet-kurs for studenter som sliter med taleangst. Begge kursene har en relativt lik målsetning, der hovedelementet er å trene på å ta ordet gjennom ulike oppgaver som blir gitt.
– Jo mer øvelse studentene får i dette, jo tryggere blir de på å ta ordet i sosiale sammenhenger.
UiO-studenter minst taleføre
Gisle Hellsten, leder av karrieresenteret ved Universitetet i Oslo (UiO), mener at studenter som har øvd på muntlige fremføringer i sammenheng med studiet har en fordel i jobbsøkersituasjonen.
– Min erfaring er at studenter ved UiO ofte ikke har like mye trening i muntlig presentasjon som studenter ved andre utdanningsinstitusjoner, som for eksempel BI og Norges Handelshøyskole (NHH), forteller han.
Hellsten slår fast at han tror studenter som er vant til å ha muntlige fremføringer foran en klasse gjerne er mindre redde for å ta ordet, og slik også føler seg tryggere i en jobbintervju-situasjon. Han mener undervisningen ved BI og NHH har mer taletrening integrert i undervisningen, og at dette derfor slår positivt tilbake på studentene.
– Som leder av Karrieresenteret får jeg gjerne høre fra arbeidsgivere at disse studentene mestrer jobbintervjuene bedre, sier han.
Velger vekk studier
Det er likevel ikke alle studenter som er begeistret for trening i å holde muntlige presentasjoner. Siri A. Hansen, sosionom og kursholder for Studentrådgivningen SiO, kan fortelle at hun gjennom sitt virke har opplevd at studenter med vilje har valgt studier som har få muntlige presentasjoner.
– Dette betyr at de kanskje velger vekk det studiet de er mest interessert i, noe som er veldig trist, sier hun.
Hansen forteller videre at mange av studentene som sliter med å ta ordet også er engstelige med tanke på arbeidslivet.
– Studentene er redde for at de samme vanskelighetene de opplever med å hevde seg på studiet vil følge etter dem inn i arbeidslivet, og slik være hemmende i den nye jobbsituasjonen, sier hun.