BLINDERN SOM LOCATION: Skuespiller Annie Dahr Nygaard (t.h.) og regissør Eva Dahr er tilbake på SV-fakultetet. Lesesalen ble brukt som location i premiereklare Appelsinpiken.
BLINDERN SOM LOCATION: Skuespiller Annie Dahr Nygaard (t.h.) og regissør Eva Dahr er tilbake på SV-fakultetet. Lesesalen ble brukt som location i premiereklare Appelsinpiken.

Duften av sitrus på lesesalen

–⁠ Man blir så liten på lesesalen. Det er vakkert og trist på en gang, sier regissør av Appelsinpiken, Eva Dahr.

–⁠ Den første dagen på settet tok på: Feber, brudekjole, kor, dytting av bil og rett på trynet i søla med brudekjolen på, mimrer premiereaktuelle Annie Dahr Nygaard (19) fra den første dagen med innspilling av filmen Appelsinpiken.

Appelsinpiken er basert på Jostein Gaarders bok med samme navn, og er en historie om to unge menns forhold til kjærligheten.

–⁠ Det er en kjærlighetshistorie, der det alvorlige og litt filosofiske blir skildret med en «ja-til-livet»-holdning, forteller regissør Eva Dahr.

–⁠ Dahr Nygaard og Dahr, er dere i slekt?

–⁠ Ja, Eva er tanta mi. Men det gikk to måneder med casting før jeg visste at tante skulle ha regien på filmen, forteller Annie.

Eva og Annie løper fra intervju til intervju om dagene.

–⁠ Det er travle dager de siste to ukene før premieren. Vi har vært i Tromsø og Trondheim, og skal til Bergen og Stavanger for å promotere filmen, forteller Eva. Og nå er de på Blindern.

Vakre lesesalsbokser

I mai i fjor ble Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV) invadert av kameramenn, kabeltrekkere og resten av filmcrewet bak Appelsinpiken.

–⁠ Jan Olav, en av hovedkarakterene, er student, og det var derfor viktig å få med bilder fra Blindern. Lesesalen er fantastisk som location: Masse små bokser, stabler med bøker og en skjør ensomhet som kommer så fint fram. Man blir så liten i lesesalen, det er vakkert og trist på en gang, sier Eva.

Foruten Blindern ble sentrale scener spilt inn i Rondane og Sevilla.

–⁠ Kontrasten mellom det hvite fjellet og det yrende Sevilla er fascinerende, sier Eva.

Uproffe, ekte ungdommer

Det er unge skuespillerspirer mellom 17 og 21 år som bærer hovedrollene i filmen.

–⁠ Resten av gjengen er veldig dyktige, og det har vært en fantastisk opplevelse å arbeide med dem, forteller Annie.

Regissøren er enig, og trekker fram at det kan ha sine fordeler å ha urutinerte skuespillere å jobbe med.

–⁠ Det er fint med unge skuespillere uten så mye erfaring, i motsetning til etablerte skuespillere som har gått Teaterhøyskolen og vært med i en rekke filmer. De unge og uerfarne kan ikke basere spillet sitt på erfaringer, men må lete mye mer etter uttrykket. Når de spiller blir det så ekte, de må finne ærlighet i spillet, og denne ærligheten må komme fra dem selv, forklarer Eva.

Spansk-tysk finansiering

At det var den verdenskjente Sofies verden-forfatteren som har skrevet boken som filmen er basert på, var avgjørende for regissøren.

–⁠ Det er utfordrende å jobbe med en Gaarder-tekst. Han tar opp filosofiske og eksistensielle tanker i sin bok, og det å lage billedspråk ut av dette er vanskelig, spesielt, utfordrende og gøy. Denne utfordringen var en av årsakene for at jeg ble med på prosjektet for tre og et halvt år siden, sier Eva.

Gaarder nyter enorm popularitet i utlandet, og filmen har fått hjelp til finansiering fra Spania og Tyskland, kan regissøren fortelle. Filmen har premiere på norske kinoer førstkommende fredag, men til høsten kommer filmen også til kontinentale kinoer.

–⁠ Det blir rart å se meg selv dubbet til tysk og spansk, sier appelsinpiken Annie, som er skjønt enig med regissøren om at filmen passer ypperlig for studenter:

–⁠ Unge voksne er absolutt målgruppe for filmen, og hvis man vil ha en storslått, vakker, spennende og morsom filmopplevelse, bør man se Appelsinpiken, avslutter begge.