FUNKY FIDDLE: Er fiolinen ungdommelig nok til å dra ungdommen til klassisk-konsert?
FUNKY FIDDLE: Er fiolinen ungdommelig nok til å dra ungdommen til klassisk-konsert?

Klassisk for kidsa

Ølsalg, slagverk og finkultur.

–⁠ Så dette er i det hele tatt et prosjekt dere nærmer dere i spenning?

–⁠ Ja, det er det absolutt, sier Alison Bullock Aarsten, produsent for konserten Klæssik Kløbb, som for første gang spilles på Betong torsdag, som et samarbeid mellom Rikskonsertene og Studentersamfundet Chateau Neuf. Der skal det spilles det som på usexy kalles «kunstmusikk», fra Bach til Nordheim, med flere forskjellige konstellasjoner av instrumenter, fra elektronikk og slagverk til strykekvartett. Målet er ganske enkelt å lage konserter med klassisk musikk som unge mennesker ikke kjeder seg på.

–⁠ Når man går for å høre klassisk musikk i en konsertsal, ser man gjerne et eldre, pyntet publikum, som en ung konsertgjenger kanskje ikke har så mye til felles med. Det vi tenker er at vi ved å flytte den klassiske musikken inn i klubblokalene, kanskje kan lage et opplegg et ungt publikum føler seg mer hjemme i, forklarer Aarsten.

Klassisk-dj

At det ble akkurat Betong er heller ikke tilfeldig.

–⁠ Forskning på hvem som liker klassisk musikk viser at de gjerne har høyere utdanning, så da er Betong et naturlig sted å starte, før vi videre drar rundt i de store studentbyene, som Bergen og Trondheim, sier Aarsten.

Men valg av spillested var ikke nok. Alle fordommer mot klassisk skal tydeligvis til livs i løpet av konserten. Når ingen kvartettstykker skal spilles i sin helhet, er dette fordi alle numrene skal være korte, og for at du ikke skal kjede deg mens musikerne stemmer om og skifter plass, snurrer Gaute Drevdal klassiskskiver innimellom stykkene.

Kulere før?

Siste knep for å få deg inn er hentet rett fra heroinlangerens klassiske arsenal: Det første skuddet er gratis.

–⁠ Denne første konserten er et gratis pilotprosjekt, og vi vil veldig gjerne få inn publikum og høre hva de synes. Etter hvert når vi begynner å turnere blir det nok noe inngangspenger.

–⁠ Det er mye prat om hvor gammelt klassiskpublikummet er. Er det sånn at klassisk musikk var kulere når disse var unge, eller er klassisk musikk noe man rett og slett begynner å like med årene?

–⁠ Det er et veldig vanskelig spørsmål å svare på. Populærmusikken hadde nok ikke den samme kulturelle kapital i gamle dager. De yngre generasjoner har veldig mange flere musikksjangre å velge mellom, så da har klassisk musikk kanskje krøpet ned på lista over sjangere som er viktig å prate om og forholde seg til. Det er jo slik at det er den musikken man hører på i ungdommen som danner vaner for livet fremover, så dette er et forsøk på å gjøre kunstmusikken mer relevant for det yngre publikum.