Reagerer på reklame for kosttilskudd
Kosttilskudd frir til studentene med lovnader om bedre konsentrasjon og hukommelse. Legeforeningen er imidlertid svært skeptisk.
Den siste tiden har det florert en reklame på Facebook og andre sosiale medier for et kosttilskudd spesielt rettet mot studenter. Optibrain virker som en mirakelkur, og lover økt konsentrasjon i forelesninger og bedre hukommelse.
Leder i norsk forening for allmennmedisin, Marte Kvittum Tangen, mener derimot at slike kosttilskudd er sløsing med penger.
– Her reklameres det for et kosttilskudd hvor man ikke har dokumentasjon for påstandene de har om virkningen, sier Tangen som også hevder at kosttilskuddet kan få motsatt effekt.
Udokumentert reklame
Lederen i Legeforeningen er langt fra ordknapp, når hun blir spurt om preparatets ingredienser.
– Dette er for meg udokumentert, og samsvarer ikke med mine medisinske vurderinger. De reklamerer for et preparat som inneholder ginseng, ashwagandha, magnesium og to ulike B-vitamin-typer. Ingen av disse virkestoffene har dokumentert effekt på det de sier det skal virke for.
For å underbygge påstandene sine, henviser Tangen til NAFKAM. Det er et nasjonalt forskningssenter innen komplementær og alternativ medisin. På sin hjemmeside skriver de at ginseng kan ha en mulig effekt på utmattelsessymptomer, men kan ikke anbefales som behandling før det er gjort flere undersøkelser. Videre skriver de at ashwagandha har vist liten effekt mot angst og stress, men at det kreves mer forskning før de kan avklare om stoffet funker eller ikke.
Optibrain er produsert av Vita Pura AS, som også selger kosttilskudd for vektnedgang og søvn.
Motsatt effekt
På Optibrain sin hjemmeside skriver de at den anbefalte dosen per dag er to tabletter. Det er umulig for Tangen å svare på om denne dosen er farlig eller ikke. Hun kan derimot si med sikkerhet at kosttilskuddet ikke må tas av gravide eller sammen med andre medisiner.
Hun påpeker også at personer med en kronisk sykdom, som diabetes, mageproblemer eller nevrologisk sykdom, heller ikke skal ta produktet. Da kan tabletten være direkte farlig. Dette begrunner hun med at preparatet kan få uheldige utslag når det tas sammen med eventuelle andre medisiner man går på.
– Jeg ser altså ingen grunn til at man som student skal bruke penger på et slikt preparat. Det man risikerer er at man kan få bivirkninger av det, og dermed helt motsatt effekt av det man ønsker å oppnå. Dette kan være diaré, oppkast, magesmerter, hodepine, lavt blodsukker og søvnforstyrrelser.
Andre alternativer
Det finnes derimot andre alternativer for dem som vil bedre konsentrasjonen og redusere stress. Doktorens anbefaling er krystallklar.
– Mitt beste råd er fysisk aktivitet. Det har dokumentert effekt både på økt hukommelse og konsentrasjon, og reduserer også psykiske plager som angst og depresjon.
Jeg ser ingen grunn til at studenter skal bruke penger på et slikt preparat
Marte Kvittum Tangen, leder i Legeforeningen
I tillegg understreker hun at personer som spiser sunt og variert ikke har behov for kostholdstilskudd. Gjennom et normalt og variert kosthold klarer kroppen å suge til seg det den har behov for, som D-vitaminer og magnesium, mener legen.
Andre regler for kosttilskudd
Når det gjelder reklame er det forskjellige regler for legemidler og kosttilskudd. Ettersom Optibrain ikke er et legemiddel, står de friere for å reklamere for produktet sitt.
– Legemidler er nemlig strengt regulert, og man må ha god og grundig dokumentasjon. Kosttilskudd har derimot ikke noe krav til sikkerhet og kvalitet, og de trenger heller ikke å dokumentere effekt eller bivirkninger i reklamen, forklarer legen.
Likhet med Coca Cola
– Dette er klassisk reklame, sier Karl-Fredrik Tangen. Han er førstelektor ved Institutt for markedsføring på Høyskolen i Kristiania.
Tangen forteller at produktet de selger, og innholdet i reklamen, ligner på grunnlaget for reklamebransjens opprinnelse i patentmedisinen. Dette er samme type teknikk som Coca Cola brukte i sine tidligere reklamer.
– Dette er en 200-årig reklamehistorie de sklir rett inn i.
Han forklarer at da Coca Cola ble opprettet, rettet de produktet sitt mot slitne kontorarbeidere med lange arbeidsdager. På samme måte mener Vita Pura at deres produkt er godt egnet for trøtte studenter som trenger ekstra konsentrasjon.
Kan ikke skåne studentene
Selv om slitne og trøtte studenter kan føle seg fristet av dette produktet, er førstelektoren klar på at studenter ikke skal skånes for slik reklame.
– Jeg tenker at hvis ikke studenter er kritiske til denne reklamen, så har utdanningssystemene sviktet dem litt. Jeg synes ikke studenter fortjener egen beskyttelse.
Likevel mener han det godt kan være regler for hva som er sant og ikke i reklame, og regler for hvor man skal utsettes for hva. Men å tenke at studenter er en svakere gruppe sammenliknet med jevnaldrende, blir feil, ifølge forskeren.
– Det er en stakkarsliggjøring av studenter, sier han.
Ubekvemme studenter
Tangen ser også det er en sammenheng mellom studentenes situasjon og mulighetene til reklamebransjen.
– Jeg tror slik reklame særlig retter seg mot studenter som er ubekvemme med studiesituasjonen og leter etter en løsning, sier Tangen og legger til:
– Ikke minst har skolen og helsevesenet, på grunn av koblingen mellom økt ADHD diagnostisering og økt bruk av ritalin, lært dagens studenter at medisinering er tingen.
Det er en stakkarsliggjøring av studenter
Karl-Fredrik Tangen, førstelektor ved Institutt for markedsføring på Høyskolen i Kristiania
Han tror derimot ikke at slitne studenter nødvendigvis betyr at produktet kommer til å selge.
– Jeg håper jo ikke at det gjør det. Og hvis det gjør det, er det kanskje ikke bare lovverket for reklame som må strammes opp. Da må vi også se på hvorfor studenter søker individuelle løsninger på problemer i et system som de nærmest er tvunget inn i. Alternativet er at studentene går sammen og krever bedre undervisning, krever å få sove lenger, og krever å få bedre læremidler.
Da denne saken først ble publisert i fjor høst, hadde Universitas to ganger forsøkt å kontakte Vita Pura AS via deres kundeservice-epost. De kritiske merknadene til effekten av deres produkt, kosttilskuddet Optibrain, var ikke forelagt selskapet i epostene, men det ble uttrykt ønske om kontakt. Disse e-postene ble aldri besvart fra selskapets side. Saken ble publisert med opplysningen om at Vita Pura ikke hadde svart på våre henvendelser.
11. juli i år mottok Universitas et varsel om søksmål fra selskapets advokat. Redaksjonens umiddelbare respons var å avpublisere saken og beklage feil. I ettertid har vi kommet frem til at kritikken som kom frem i saken ikke utgjorde beskyldninger som utløser krav om samtidig imøtegåelse (jf. VVP 4.14), men den form for kritikk gir Vita Pura tilsvarsrett i saken (jf. VVP 4.15). Vita Pura har i ettertid fått flere anledninger til å komme med tilsvar, men har ikke ønsket dette. Selskapet har derimot sendt inn en klage til Forliksrådet med krav om erstatning fra Universitas. Universitas vil avvise det kravet. Universitas kan ikke se at saken i seg selv var ulovlig og vi har derfor valgt å republisere saken. Vita Pura er informert om dette og om at tilbudet om et eventuelt tilsvar fra dem står åpent. Saken oppdateres.