Nettet skremmer studenter
– Som et webbasert ligningskontor fra 50-tallet
Reklamebyrådet Virtual Garden og WM Data gir Universitetet i Oslos hjemmesider strykkarakter.
Både Universitetet i Oslo (UiO), Bergen og Trondheim selger sitt studenttilbud på nett.
Men er nettsidene til universitetene egentlig godt nok tilpasset studentene?
– Alt er feil. Vinkling, design, enkelhet, jeg kunne ramset opp hele listen over ting som man vektlegger ved utvikling av kommunikasjon.
Nils Petter Nordskar, tekstforfatter og partner i reklamebyrådet Virtual
Garden raser mot universitetsnettsidene i Oslo, Bergen og Trondheim:
– Hvis tanken bak nettsidene er at de skal være appetittvekkeren for
potensielle studenter som snuser på universitetet, så er dette noe av det tristeste jeg
har sett, sier Nordskar, etter at han har saumfart nettsidene.
Markedsføringseksperten har sammenlignet UiOs nettsider med andre universiteter:
– Hvis dette skal være UiOs svar på konkurransen fra NTNU, Universitetet i
Bergen eller BI, så er det som å erstatte landslaget i fotball med Tufte IL, når Brasil venter på den andre siden.
– Hvorfor det ?
– Fordi vår viktigste utdanningsinstitusjon fremstår som det minst kreative og frodige stedet i Norge. Alt universitet kan tilby er en design som er tilpasset dem som fortsatt sverger til treski. At det hele fremstår som et webbasert ligningskontor fra 50-tallet, er veldig synd.
– Utnytter ikke mulighetene
Klaus Torp, leder av avdelingen for brukeropplevelse i IT-selskapet WM Data og designer av BIs nettsider, mener nettsidene er bygd opp etter universitetets struktur framfor brukernes behov. Torp eksemplifiserer med at han selv forsøkte å søke etter nye emner og informasjon om studentlivet.
– Dette er en klassisk feil. Universitetet utnytter ikke den muligheten det har til å påvirke studentene.
– Et godt design skal gjøre det enkelt å finne frem til det du søker, du skal få lyst til å studere, og du må få lyst å være en del av universitetskulturen. Universitetet i Oslo gjør det motsatte, her møter du en vegg av informasjon som er vanskelig å gjennomtrenge, sier Torp.
Han får støtte av Nils Petter Nordskar som avslutter med å poengtere at nettsidene er av stor betydning for studentenes valg av studier.
– Troverdig, ikke kul
John Baarli, webredaktør for Universitet i Oslos nettsider, mener at Universitetets viktigste mål er å fremstå som troverdige, ikke kule.
– Vår filosofi er at brukerne bestemmer. Vi må også ta hensyn til både eldre
og yngre nettbrukere i et samfunn hvor stadig flere eldre etterutdanner seg, forteller webredaktøren.
UiOs hjemmesider ble sist oppdatert i 2000. Men Baarli forteller at de planlegger en oppdatering av sidene til neste år.
– Men vi har begrensede ressurser, det er et hensyn reklamebyrådet ikke bryr seg om.
Ida Holdt (25) og Magnus Tøndevold støtter opp om Virutal Garden og WM Datas slakt av Universitetets hjemmesider.
– Jeg var innom hjemmesidene til Universitetet flere ganger uten å skjønne mye. Nettsidene var så kjedelige at jeg heller snakket med bekjente om hvilke fag som kunne være
spennende, medgir Tøndevold.
Studentene mener nettsidene skremmer vekk studenter.
– Hjemmesidene behøver ikke å være kule. Men det er ille at de i dag
nærmest fungerer som et hinder i å trekke nye studenter, mener Holdt.