RUNDLURT AV RUTER:Masterstudent Sigrid Wilter Eriksson har allerede lagt inn klage på boten hun fikk da hun glemte sin gyldige billett hjemme.

Nå må glemske studenter punge ut til Ruter

Glemmer du månedskortet ditt, må du betale 900 kroner.

Publisert Sist oppdatert

*Endringer i Ruter:*

  • Fra 1.februar i 2010 forandret Ruter sine rutiner for igjenglemt billett for studenter
  • De siste 15 årene har det vært mulig å betale et glemmegebyr på 50 kroner på Trafikanten hvis du har gyldig billett hjemme.
  • Ruter har utelatt å informere om denne forandringen på sine plakater om endringer som trer i kraft på billetter kjøpt etter 1. februar.

Masterstudenten Sigrid Wilter Eriksson (24) har allerede fått bot etter hun glemte billetten sin hjemme.

– Jeg sa til kontrolløren at jeg skulle ta med boten til Trafikanten og betale glemmegebyret på 50 kroner. Han svarte at det ikke var sikkert det ville fungere, men jeg visste jo godt at det var den normale praksisen når man glemmer billetten. Det har jo alltid vært sånn, sier Eriksson.

Ingen informasjon

Etter to besøk på Trafikanten fikk Eriksson beskjed om at reglene var blitt endret og at hun ikke kom noen vei selv med gyldig billett.

– Jeg ble både overrasket og sjokkert. Ikke hadde jeg fått noe informasjon da jeg kjøpte billetten en uke tidligere, og ikke sett et eneste ord om dette verken på verken trikken eller banen, noe som burde vært en selvfølge når de gjør en slik endring, sier hun. Eriksson har nå lagt inn en klage på boten, og synes endringen er totalt unødvendig.

– Vi er de eneste som fortsatt har en personlig billett og så lenge vi har det, burde de kunne ha ordningen åpen for oss. Hvis de skulle statuere et poeng kunne de økt glemmegebyret, ikke bare tatt bort muligheten uten å informere om det. Jeg syntes det er så dårlig av Ruter at vi taper penger på deres manglende informasjon, sier Eriksson

Har vært praksis i 15 år

– Det stemmer at studenter ikke lenger har muligheten til å glemme billetten sin hjemme, sier Ole Mjelva, informasjonskonsulent i Ruter.

Mjelva bekrefter at den tidligere ordningen har eksistert de siste 15 årene. Men i overgangen til det elektroniske billettsystemet Flexus, har Ruter valgt å ta bort denne ordningen. Dette gjør de for å ikke favorisere studentene, da de personlige kortene for andre grupper forsvinner.

– Teknisk sett hadde det vært fullt mulig å opprettholde muligheten, men vi har valgt å ta den bort.

OLE MJELVA, INFORMASJONSKONSULENT I RUTER

– Teknisk sett hadde det vært fullt mulig å opprettholde muligheten, men vi har valgt å ta den bort, sier Mjelva.

Leder i Velferdstinget (VT), Mari Berdal Djupvik, mener dette er for dårlig av Ruter.

– Ruter burde informert studentene om dette, sier Djupvik.

Kollektivkampanjen jobber for å forbedre kollektivtransporten i samarbeid med Natur og ungdom. Leder Iver Aastebøl mener studentene er fremtidens kollektivbrukere, og forstår ikke hvorfor man skal la denne gruppen svi unødig når de faktisk har gyldig billett.

– Bøteleggelse bør kun brukes for å straffe snikere og ikke uheldige studenter. Den forrige ordningen fungerte bra, og Ruter bør gå tilbake til sin gamle ordning, sier Aastebøl.

Ruter tar kritikken på alvor

– Vi tar gjerne kritikk for at det ikke har blitt gitt ut noen informasjon rundt dette, men jeg vet ikke hvordan vi skulle informert om denne endringen, sier Mjelva.

Dagen etter dette utsagnet blir Universitas kontaktet av Ruters pressekontakt Gry Isberg.

– Her har vi tydeligvis ikke vært flinke nok til å informere om en endring vi har foretatt og dette beklager vi. Vi har en jobb å gjøre i forhold til dette, og vi vil nå gå ut med informasjon om endring­en via plakater og lignende, sier Isberg.

– Det syntes jeg rett og slett er litt for sent, sier Eriksson, som fortsatt venter på svar på klagen.

Powered by Labrador CMS